Kawasaki EN500 Vulcan valt uit

tderoode84

Rookie
23 apr 2014
8
0
Heinkenszand
Kawasaki EN500 Vulcan uit 1994.

(De zoekfunctie heeft niet opgeleverd waar ik naar zocht, dus vergeef me als ik iets over het hoofd heb gezien.)

Wanneer de motor koud is, start deze normaal en loopt hij volgens mij ook normaal stationair op alle twee de cilinders.
Na een tijdje draaien, gaat hij echter minder goed lopen en moet het gas worden opengedraaid om te voorkomen dat de motor uitvalt.
Bij meer gas geven, dus hoger in de toeren, merk ik dat de linker cilinder niet meer goed mee doet.
Er komen dan ook aan die kant kleine plofjes uit de uitlaat, die ik rechts niet zie.

De accu en bougies heb ik onlangs vervangen.
Beide gaskabels ook, omdat die waren doorgerot, maar dat is volgens mij niet relevant.

De bougies heb ik tevens onderling verwisseld en de bougiekabelkapjes ook.
De kabels geven allebei zo te zien goede vonkjes.

Voordat de motor tijdens de koude periode 4 a 5 maanden heeft stil gestaan, deed hij het nog gewoon.
Hij stond tijdens die periode buiten, onder een vorstwerende hoes onder de carport, met een halfvolle tank zonder extra toevoeging.

Als ik nu ga rijden dan blijft hij op 1 cilinder lopen en dreigt hij uit te vallen.
Wel heb op 1 cilinder een ritje van 800 meter heen en terug gemaakt naar de benzinepomp om de benzinetank op te toppen.

Zou het toevoegen van Forte I en/of Forte II het probleem kunnen oplossen, vanwege eventuele opstoppingen in de carburateur?
Of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn?

Alvast bedankt!
Thomas.
 
Laatst bewerkt:
Bougies al goed schoongemaakt/vervangen? Gelijk even kijken of ze mooi blauw vonken. Na stilstand willen ze nog wel eens vetslaan en daardoor slecht vonken.
 
loopt de andere cilinder wel mooi mee als je remmenreininger in de inlaat spuit? Dan is het waarschijnlijk een verstopping in je carb.

Aangezien hij stationar wel loopt vermoed ik dat de hoofdsproeier vuil is.

Bij langstilstaan wil rommel uit de tank nog wel eens uitzakken en iets gaan verstoppen.
 
Ik heb gaslek zoeker gebruikt voor die test maar er verandert niks.
Overigens valt de motor sneller uit wanneer ik de choke uit trek, on a side note.
Is dat nog iets noemenswaardigs voor een diagnose?

Voorheen ging het toerental dan volgens mij alleen maar omhoog, in plaats van dat hij uitviel namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gaslek zoeker gebruikt voor die test maar er verandert niks.
Overigens valt de motor sneller uit wanneer ik de choke uit trek, on a side note.
Is dat nog iets noemenswaardigs voor een diagnose?

Voorheen ging het toerental dan volgens mij alleen maar omhoog, in plaats van dat hij uitviel namelijk.

IS gaslekzoeker wel brandbaar? Ik zou het toch maar met remmenreiniger proberen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan