CBR 600F 1994 loopt maar op 3 cilinders

Daniel0416

MF veteraan
16 dec 2008
1.016
0
Drunen
Beste MF-ers,

Even een vraagje,

Mijn cbr loopt eigenlijk sinds ik hem heb steeds maar op 3 cilinders. De meest linkse cilinder (vanaf zitpositsie ) loop nooit lekker mee.
Dit probleem is in het verleden verholpen door gewoon warm te rijden en daarna deed ie het gewoon prima maar het probleem lijkt erger te worden.

Ik heb begin vorige seizoen de carburateurs ultra soon laten reinigen,eind vorige seizoen de bougie's vervangen en de bobine's een x omgedraait maar het probleem bleef het zelfde.

Wat wel opvalt is dat na het reinigen van de carbs het een hele tijd een stuk beter is gegaan.
Ook als de motor warm is hoor je uit de uitlaat wel degelijk dat de 4de cilinder mee wil gaan lopen aan het "plof" geluid.

Wat mij ook verteld werd is dat de cards van binnen ongeveer zo groen als gras waren voor het reinigen.

Is dit gewoon een gevalletje carbs opnieuw laten reinigen of vermoeden jullie grotere problemen?

Mvg,

Daniel
 
Ik zou me afvragen waarom de carbs groen waren. Zijn ze dat nu ook? Krijgt die ene carb wel (genoeg) benzine? Geen vervuild filter?
Heb je al eens een compressietest gedaan?
 
Hmmm..

En de afstelling van je stationairschroeven?
Welke kleur heeft de bougie van de cylinder die niet lekker meedoet?

heb je ze ook al geprobeerd te synchroniseren?

En het luchtfilter?
niets aan aangepast?


het plof geluid is de benzine die alsnog verbrandt in de uitlaat.
Krijg je ook als je je killswitch even uit en aanzet (heb je niet van mij..)
 
Heb je dit probleem bij alle gasklep posities? Of loopt hij alleen stationair niet goed mee?

- Geen vacuum lek?
- Bougies en kabels ok?
- kleppen gesteld?
- Carbs gesynchroniseerd?
- Compressie ok?

Als dat het allemaal niet is.

In de brandstof toevoer van de carburateurs zit een piep klein filtertje (vlak voor de vlotternaald). Je kan dat alleen zien als alle 4 de carburateurs los zijn van elkaar. Zit deze niet verstopt? Klopt de sproeier bezetting wel? Bewegen de gasschuiven soepel? Geen scheuren in de schuif membramen?

Overigens is het een slecht idee om steeds maar door te rijden omdat het probleem wel "verdween" als je hem warm hebt gereden. Je hebt dik kans dat deze cylinder nu tijden met een verkeerd mengsel heeft gelopen.
 
heb ook eens gehad dat mijn CBR600F2 op 3 cilinders leek te lopen. Blok sputterde wat en stuk minder vermogen. Toen zijn de bougiekabels/doppen vervangen en was het probleem opgelost.
 
de meest linker carb zit het laagst als de motor op de standaard staat. Goede kans dat hier dus ook de meeste troep in komt. Is de tank roestvrij en is er een (schoon) brandstof filter aanwezig? Anders heeft het reinigen namelijk niet veel zin. Ook kan er water in het bougiegat lopen waardoor de vonk slecht wordt, dit wordt vaak beter als de motor warm draait.
 
Carb waren zo ranzig door slecht onderhoud in het verleden bij de vorige eigenaar.De bougie van de cilinder die niet lekker mee loopt was zwart. Compressie heb ik nog niet gemeten. Tank is verder roestvrij. Heb de motor destijds weggebracht om alles te laten reinigen maar helaas is deze jongeman gestopt met de hele zaak dus kan er ook geen verdere informatie aan vragen.

Kan idd nog eens proberen om de kabels te vervangen dat heb ik nog niet geprobeerd. Als dat niet helpt toch maar weer de carbs eraf en ultrasoon laten reinigen?
 
Carb waren zo ranzig door slecht onderhoud in het verleden bij de vorige eigenaar.De bougie van de cilinder die niet lekker mee loopt was zwart. Compressie heb ik nog niet gemeten. Tank is verder roestvrij. Heb de motor destijds weggebracht om alles te laten reinigen maar helaas is deze jongeman gestopt met de hele zaak dus kan er ook geen verdere informatie aan vragen.

Kan idd nog eens proberen om de kabels te vervangen dat heb ik nog niet geprobeerd. Als dat niet helpt toch maar weer de carbs eraf en ultrasoon laten reinigen?

Zwart duid op een te rijk mengsel.
het lijkt erop dat ie wel benzine krijgt maar niet goed ontsteekt of te veel benzine.
 
Carb waren zo ranzig door slecht onderhoud in het verleden bij de vorige eigenaar.De bougie van de cilinder die niet lekker mee loopt was zwart. Compressie heb ik nog niet gemeten. Tank is verder roestvrij. Heb de motor destijds weggebracht om alles te laten reinigen maar helaas is deze jongeman gestopt met de hele zaak dus kan er ook geen verdere informatie aan vragen.

Kan idd nog eens proberen om de kabels te vervangen dat heb ik nog niet geprobeerd. Als dat niet helpt toch maar weer de carbs eraf en ultrasoon laten reinigen?

Volgens mij zijn de kabels vrij prijzig. Ik zou ze eerst even doormeten en visueel beoordelen.
 
Doormeten zegt geen fuck meestal.
Kabels kunnen onder belasting heel ander resultaat geven...

Zou ook eerst compressie checken..te vaak gehad dat je het snek gaat zoeken in prik of peut..en uren kwijt bent daaraan.
Compressie meten is fluitje van een euro.
daarom kan je het best de spanning over de kabels/aansluitingen meten tijdens belasting.
 
Leg me dat eens uit :)
Mijn fluke kan geen +20000 volt meten denk ik...

al zou mn atis scoop met de juiste probe erop wel dit kunnen meten trouwens......
Maar...ff snel kabeltje wisselen is zo gepiept. Als je weet welke pit het is..ff kabeltje wissel is sneller gedaan meestal.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan