Bekabeling achter

yobo__

Rookie
28 mrt 2014
19
0
IJsselstein
Dag heren&dames,

ik heb de achterkant van mijn motor aangepast en moet nu mijn bekabeling opnieuw aansluiten.
uit de kabelboom komen de volgende kabel:
oranje 1x
blauw 1x
bruin 2x
groen 1x
groen/geel 1x

zelf dacht ik:
oRanje+bruin -> knipperlicht rechts
bLauw+bruin - > knipperlicht links
groen + groen/geel -> achterlicht

enige probleem is dat vanuit mijn achterlicht 3 kabels komen:
gewoon licht, rem licht, aardedraad lijkt mij.
Hoe weet ik welk draad ik van mijn achterlicht moet aansluiten op de die van de kabelboom

Of moet ik 1 bruine uit de kabelboom gebruiken voor mijn remlicht en dan de knipperlichten onderling doorschakelen?
 
als je nu eerst eens vermeld om welke motor het gaat (merk, type, bouwjaar) dat maakt het voor hulp al een stuk makkelijker.
als je daarna eens even in je werkplaatshandboek duikt en even het elektrisch schema op zoekt hoe het hoort te zitten. of je meet even door wat je er af hebt gesloopt want daar zullen de kleuren waarschijnlijk van overeen komen.
 
kleur uitzoeken is best makkelijk.
eerst de massa('s). haal de accu klemmen los en zet 1 draad van de multimeter vast aan de minpoolklem en meet weerstand met verlichting uitgeschakeld en rem niet bediend. waar je geen weerstand meet zijn massa('s).
en dan de rest. zet de accu klemmen weer vast maar laat de multimeter vast zitten aan de minpool. schakel de verlichting in. draad waar nu spanning op komt is de achterlichtdraad.
licht uit en een binder / touwtje / elastiekje om je remhendel. draad waar nu spanning op komt is voor het remlicht.
de draden voor de knippers kan je vast wel zelf verzinnen nu.
knippers hebben normaal 1 massa en achter/remlicht een ander. dit om te voorkomen dat het achterlicht gaat knipperen als je een knipperlicht aan zet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan