Sateprikker in olietank gevallen..

Status
Niet open voor verdere reacties.

BikeMous

MF'er
6 apr 2014
30
0
Zoetermeer
Ik denk dat ik een flink probleem heb.. |(
Net het oliepeil gechekt van mijn hornet uit 2009, dopje er af en zag iets van aangegoekte zooi zitten maar kon er moeilijk bij.
Even een sateprikker gepakt en voorzichtig de troep weg gehaalt...maar toen..weg satéprikker.. -O-
Ik vraag me nu toch serieus af wat ik hier aan kan dan wand ik zie hem ook niet zitten en ligt onderin de tank ben ik bang.
Kan ik hier mee doorrijden en gebeurt er weinig of zal ik serieus hem open moeten maken of iets in die richting? -O-
 
Even je tank wat verder openmaken

Blikopener.jpg


Als het gewoon zo'n houten satéprikker is dan zal hij wel drijven in de benzineolie, dus je hoeft niet bang te zijn dat hij onderin ligt.
 
Laatst bewerkt:
Niet handig.

Je hebt van die "grijpertjes", een soort staafje met aan een eind een knopje en aan de andere kant een grijpertje. Misschien lukt het daarmee?
 
Laatst bewerkt:
Een CB600F Hornet heeft toch wetsump, geen olietank? Dan ligt die sateprikker gewoon in je blok te drijven op de olie.
Ik denk dat het maximum oliepeil lager is dan de krukas, maar de versnellingsbak zal denk ik wel een beetje olie meepakken. Ik denk dat je grootste risico is dat de sateprikker wordt opgepakt en klem gaat zitten in de versnellingsbak, of een oliekeerring lek prikt.
Ik zou eerst de motor op de zijstandaard zetten en het koppelingsdeksel verwijderen. Met een beetje mazzel vind je dan de prikker. Zo niet, dan zou ik de olie aftappen en de carterpan verwijderen om de sateprikker te vinden. Het openen van het blok is niet reuze ingewikkeld, maar gezien je vraag weet ik niet of dit wat voor jou zou zijn. Bij het verwijderen van de oude pakking kun je de pasvlakken beschadigen en het moet allemaal weer oliedicht gemonteerd worden.
 
gewoon lekker laten zitten
gebeurt nix mee
Ja ook een optie.
Ik heb er geen ervaring mee. Wat als het hout tussen 2 tanden van de versnellingsbak komt. Het tandwiel is bikkelhard en geeft niet mee. Hetzelfde geldt voor de versnellingbak assen. Maar het hout kan ook niet zomaar verdwijnen.
En wat als het hout tot pulp vermalen wordt. Raakt dan het gaas voor de oliepomp verstopt waardoor je krukas droog komt te staan?
Allemaal paniekzaaierij waar ik tijdens het rijden last van zou hebben. Daarom zou ik hem er uit halen.

Maar waarschijnlijk gebeurt er helemaal niks.
 
Ja ook een optie.
Ik heb er geen ervaring mee. Wat als het hout tussen 2 tanden van de versnellingsbak komt. Het tandwiel is bikkelhard en geeft niet mee. Hetzelfde geldt voor de versnellingbak assen. Maar het hout kan ook niet zomaar verdwijnen.
En wat als het hout tot pulp vermalen wordt. Raakt dan het gaas voor de oliepomp verstopt waardoor je krukas droog komt te staan?
Allemaal paniekzaaierij waar ik tijdens het rijden last van zou hebben. Daarom zou ik hem er uit halen.

Maar waarschijnlijk gebeurt er helemaal niks.
zover komt die sateprikker helemaal niet. Die blijft bij je koppeling rondzwerven/stuiteren. Daar kan ie natuurlijk wel ergens klem komen te zitten waar je dat echt niet wil. Zelf zou ik de motor idd ff schuin zetten en het zijdeksel demonteren.
 
Dat ding moet er natuurlijk gewoon uit, tenzij je zeker weet dat hij op een plek ligt waar er niks mee kan gebeuren.

Worst kees senaarioo is natuurlijk dat er stukjes gemalen hout tussen de lagers komen en olie kanaaltjes dicht gaat houden. Dat wil je echt niet...

Zie maar hoe je het doet, maar dat ding moet eruit.

Je bent ook vast al wezen 'vissen' met haakjes e.d.

Geen idee, ik weet niet waar het sate'tje zit, en hoe de situatie is aan je motor, maar gewoon de boel open maken als je er echt niet bij kan. Nieuwe pakking kost 20euro ofzo, blok wat de tering in is gelopen het veelvoud daarvan.
En niet te vergeten dat je gewoon niet lekker kan rijden op een motor waar 'ergens' nog een sate prikker in rond zwerft :)
 
Laatst bewerkt:
Haha bedankt voor de reacties en hebben dan toch wat te lachen gehad op deze zondag _O-
Maar het gaat hier om de carterpan om het zo te noemen.
Ik ga hem de komende week aftappen, openen en dan weer sluiten met een nieuwe pakking.

Groetjes , kluns van de week :W
 
Dat lijkt me de beste oplossing ja.

Het is maar een stokje en het is maar hout. Maar ik kan je vertellen dat het enorm veel schade aan kan brengen.
Als je die prikker via de vuldop erin hebt laten vallen zou je kunnen volstaan met alleen de motor naar links liggen met het stuur op een stoel. Dan de koppelingsdeksel eraf en kijken of je het ding kan vinden. Hoef je niet eens de olie af te tappen. En even laten weten of je 'm weer hebt natuurlijk!

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan