ZZR600 lopend weg gezet, nu krijgt startmotor geen prik

Lago

Die hard MF'er
1 jan 2006
354
0
Gemonde
Goedemiddag forummers,

Ik heb een probleem met mijn zzr600d uit '90.

Motor in februari binnen gezet om er een streetfighter van te maken, motor voor het demonteren gestart en liep goed, met een volle accu sloeg de motor gelijk aan en de startmotor kwam goed rond. Vervolgens het subframe gedemonteerd en wat stekkers e.d. losgehaald. (overal foto´s van gemaakt alvorens het loshalen van elektrische delen)

Nu zijn er in middels 3 maanden verstreken en is het moment-suprême daar, voor het afmonteren wil ik de motor even starten zodat ik eventuele problemen snel en handig kan verhelpen zonder al het kapwerk opnieuw te demonteren.

Ik heb vanochtend de accu eraan gehangen (nieuwe accu, prima op spanning, dit is getest) en op de startknop geduwd (Jiffy in, ignition-switch op 'run') maar de startmotor geeft geen enkel teken van leven. Ik hoor wel relais klikken en de dashboard lampjes functioneren.

Nu heb ik al mijn zekeringen gecheckt maar geen defecte aangetroffen, ik heb alle aansluitingen (met name de massa punten en pluspunten van de accu naar de startmotor nagelopen, en daar waar nodig schoongeborsteld en voorzien van wat contactspray. Maar niets mag baten, de startmotor geeft geen teken van leven..

Zijn er misschien onderdelen die `niet´ gedemonteerd mogen zijn om de motor te starten? (al kan ik me dit niet voorstellen met een elektrisch systeem uit 1990) ik heb de tank nog niet gemonteerd zitten, en de remvloeistofreservoirs zijn leeg, de wielen zitten ook nog niet in het frame.

Hebben jullie nog raad, tips of advies? -O-
 
Als ik dit zo hoor dan lijkt het wel of je startmotor de geest heeft gegeven, even demonteren en open halen en check of je koolborstel nog wel contact maken, of er nieuwe inzetten en check ook de veertjes die de koolborstels moeten aandrukken, daar kan er 1 of beiden lam zijn.
 
Als je startrelais rtatelt is je accu niet goed.
De accuspanning onbelast meten zegt niet zoveel.
een volle accu geeft ongeveer 12.7 volt belast en tijdens starten ongeveer 11volt.
Zakt de spanning tijdens starten onder 10,5 volt dan is de accu niet vol of defect.
Omdat het startrelais klappert is dat niet goed te meten maar je zou de dikke contacten op het relais even met elkaar kunnen verbinden met een dikke schroevendraaier o.i.d.
De startmotor zal dan rond moeten gaan en je kan dan meten.
 
Thanks voor de tip v.d.v.!

Wat het aanlopen betreft, moet ik eerst ff mijn wielen erin hangen...kan ik alsnog even proberen straks.

Het relais wat ik hoor klikken is het relais van mijn dashboardlampjes volgens mij, die knipperen dat er geen benzine aanwezig.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de tip v.d.v.!

Wat het aanlopen betreft, moet ik eerst ff mijn wielen erin hangen...kan ik alsnog even proberen straks.

Het relais wat ik hoor klikken is het relais van mijn dashboardlampjes volgens mij, die knipperen dat er geen benzine aanwezig.
Ik ging er van uit dat je startrelais ratelde.
Als het startrelais niet in komt kan het aan een zekering liggen of b.v. je jiffyschakelaar.
 
Heb alles doorgemeten, moet nog een paar punten door meten, dat is morgen eerste werk. Jiffy en neutraal-stand zijn uitgesloten en functioneren zoals het zou moeten volgens het elektrisch-schema uit de service-manual.

Startmotor is ook uitgesloten aangezien ik de tip van v.d.v heb uitgevoerd en startmotor ging direct mooi rond. Contactslot is ook prima evenals de ´start´ schakelaar. Zoekgebied verkleind zal t morgen wel gefixt krijgen.

Thanks voor de hulp dusver! *O*
 
Ben geen techneut, maar zou het niet zo kunnen zijn dat er een veiligheid is ingebouwd zodat de startmotor geen spanning krijgt als er geen benzine voorradig is?
Zou toch eerst de tank erop zetten.
 
Nee het starten zonder benzinetank is mogelijk bij deze 90'er zzr, heb hem voor de rebuild ook zonder tank gestart, gewoon met trechtertje benzine in de aanvoerslang naar de carbs. toe.

Koppelingsschakelaar heb ik bij mijn weten niet los gehad, volgens het elektrisch schema kan ik geen andere schakelaar vinden dan de neutraal en jiffy (afgezien van de start knop en engine run switch) die invloed mogen hebben op het startcircuit.

Ik ga vandaag aan de gang..ben benieuwd.
 
scan0003.jpg


Koppelingsschakelaar heb ik bij mijn weten niet los gehad, volgens het elektrisch schema kan ik geen andere schakelaar vinden dan de neutraal en jiffy (afgezien van de start knop en engine run switch) die invloed mogen hebben op het startcircuit.

mooi zo'n @#$% junction box :X
 
Laatst bewerkt:
Opgeflikkerd ouwe taart,



Probleem opgelost (finally!) alle mogelijke problemen uitgesloten en als laatst bleef een defect in de 'run/off' switch over..dit hadden we als laatst verwacht omdat hier niemand mee bezig is geweest, na de stekker even te hebben kortgesloten en de knop te hebben omzeild sloeg hij met een druk op de start button aan...even de rechterkant van de stuurelectronica open gehaald en ja hoor, een los soldeer contact.

Problem solved! mag een hangslot op!
 
Terug
Bovenaan Onderaan