Het Knee-Down Topic, voor alle tips en trucs Deel XII

Ik wil ook zeker een circuit training gaan doen.
Ik snap dat je geen knie aan de grond zet op een rotonde, maar mijn vraag is meer wat jullie doen bij langzame manouvres.
Ik wissel het af en twijfel over wat het beste aanvoelt bij bijvoorbeeld een rotonde. Je machine naar de grond toe drukken terwijl je zelf rechtop zit, of een soort flipflop maken dat je mee gaat met de motor.
Hangt er vanaf, van snelheid, wat voor rotonde etc.
Het is soms idd ook gewoon lekker om de motor ''onder je door te gooien'' en dus een beetje van je af te duwen idd als een slalom. Maar ga je met meer snelheid de rotonde op en over dan is meeleunen altijd een goed idee :Y
 
Daarintegen werd er gezegd dat er naast hangen er voor zorgt dat er meer band oppervlak is en dat lijkt me heel logisch.
Schuin je motor af totdat je op de rand van de band rijd en dan kan je zelfs nog verder afschuinen.. alleen komen er dan steeds minder cm2 in contact met het asfalt!
op het moment dat je er naast hangt kan je de motor een stuk rechtop brengen waardoor er meer cm2 in contact staan met het asfalt waardoor je harder kunt remmen en gasgeven in/uit bochten.

Uhhhh nou een informatief plaatje :)
Maw: voor dit type band ligt het maximale oppervlakte tussen de 37 en 40 graden hellingshoek (bij gelijke bandenspanning en snelheid, anders wordt het appels met peren vergelijken...)

full
 
Ik snap er niet veel van die knee down. Ik rijd al 8 jaar motor inmiddels. Ben er al heel lang mee bezig en rijd samen met een hele groep andere die allemaal knee down maken op dezelfde op en afritten van de snelweg.

Ik heb helemaal geen schaamranden meer op me banden dus het hangen zit volgens mij wel goed. En dat terwijl sommige die wel een knee down doen nog 1 cm schaamranden op hun banden hebben staan.

Ik heb meer het idee dat ik te klein ben ofzo? Ik ben 1.68 maar het lukt me gewoon niet. Verder hangen is volgens mij geen optie als ik hem overeind wil houden. Ik hang ook maximaal van de motor af als ik verder ga heb ik het gevoel de grip op de tank te verliezen met mijn buitenste bovenbeen.

Het is echt frustrerend dat ik het niet voor elkaar krijg.

Kwa snelheid maakt het geen zak uit want ben ook stuk sneller als meenig knee downer zonder mijn knie bij de bochten die we rijden.

Maar toch het is gewoon kut. Wie kan mij tips geven want heb al zoveel geprobeerd maar het lukt me gewoon niet.
 
Ik snap er niet veel van die knee down. Ik rijd al 8 jaar motor inmiddels. Ben er al heel lang mee bezig en rijd samen met een hele groep andere die allemaal knee down maken op dezelfde op en afritten van de snelweg.

Ik heb helemaal geen schaamranden meer op me banden dus het hangen zit volgens mij wel goed. En dat terwijl sommige die wel een knee down doen nog 1 cm schaamranden op hun banden hebben staan.

Ik heb meer het idee dat ik te klein ben ofzo? Ik ben 1.68 maar het lukt me gewoon niet. Verder hangen is volgens mij geen optie als ik hem overeind wil houden. Ik hang ook maximaal van de motor af als ik verder ga heb ik het gevoel de grip op de tank te verliezen met mijn buitenste bovenbeen.

Het is echt frustrerend dat ik het niet voor elkaar krijg.

Kwa snelheid maakt het geen zak uit want ben ook stuk sneller als meenig knee downer zonder mijn knie bij de bochten die we rijden.

Maar toch het is gewoon kut. Wie kan mij tips geven want heb al zoveel geprobeerd maar het lukt me gewoon niet.
Ik ben ook 1m68, en kd lukt me enkel op circuit, en dan nog enkel als ik me er niet op focus maar wel bezig ben met zo vlot mogelijk rond te gaan. Dan geeft die knie aan dat ik niet veel verder meer moet gaan.
 
Ah oke mooi een kabouter lotgenoot :-)

Ja ik zit ook op dat punt van ik kan nog verder als ik wil en waarschijnlijk raak ik dan wel met me knie de grond maar waarshijnlijk val ik dan want ik zit al echt op het eind van me band te rijden of ik verlies de grip op de tank met me andere been want die voel ik gewoon weg glijden als ik verder ga hangen.
 
Trainingen volgen en circuitdagen doen. Als je eenmaal de smaak en het goede gevoel te pakken hebt, krijg je op het circuit je kneeslider in iedere bocht op het asfalt als je dat wil.
 
Laatst bewerkt:
Ah oke mooi een kabouter lotgenoot :-)

Ja ik zit ook op dat punt van ik kan nog verder als ik wil en waarschijnlijk raak ik dan wel met me knie de grond maar waarshijnlijk val ik dan want ik zit al echt op het eind van me band te rijden of ik verlies de grip op de tank met me andere been want die voel ik gewoon weg glijden als ik verder ga hangen.

En hoe doet Pedrosa het dan :+
Zoals al aangegeven, doe eens een circuit training, de instructeur /voorrijder geeft je tips en dan valt het kwartje ;)
 
Uhhhh nou een informatief plaatje :)
Maw: voor dit type band ligt het maximale oppervlakte tussen de 37 en 40 graden hellingshoek (bij gelijke bandenspanning en snelheid, anders wordt het appels met peren vergelijken...)

[afbeelding]
Mooi plaatje inderdaad, maar mensen moeten wel blijven beseffen dat meer contactvlak niet ook meer grip betekent. Grip is in dit geval altijd nog een combinatie van de druk op de band én de grootte van het contactvlak. Maar het is altijd een fijne geruststelling dat de ontwerpers van motorbanden hier aan denken :P
 
Ik snap er niet veel van die knee down. Ik rijd al 8 jaar motor inmiddels. Ben er al heel lang mee bezig en rijd samen met een hele groep andere die allemaal knee down maken op dezelfde op en afritten van de snelweg.

Ik heb helemaal geen schaamranden meer op me banden dus het hangen zit volgens mij wel goed. En dat terwijl sommige die wel een knee down doen nog 1 cm schaamranden op hun banden hebben staan.

Ik heb meer het idee dat ik te klein ben ofzo? Ik ben 1.68 maar het lukt me gewoon niet. Verder hangen is volgens mij geen optie als ik hem overeind wil houden. Ik hang ook maximaal van de motor af als ik verder ga heb ik het gevoel de grip op de tank te verliezen met mijn buitenste bovenbeen.

Het is echt frustrerend dat ik het niet voor elkaar krijg.

Kwa snelheid maakt het geen zak uit want ben ook stuk sneller als meenig knee downer zonder mijn knie bij de bochten die we rijden.

Maar toch het is gewoon kut. Wie kan mij tips geven want heb al zoveel geprobeerd maar het lukt me gewoon niet.

Ik heb precies hetzelfde probleem, maar ik ben 1.84m
Schaamranden heb ik niet en op Assen rijdt ik, met een ouwe CBR900, een tijd van 2.11
Niet supersnel, maar snel genoeg om een kneedown te moeten kunnen maken.

Ik weet dat ik er eigenlijk nog verder naast moet gaan hangen (hang er nu met maar een halve bil naast) en heb het laatst op Assen een halve ronde geprobeerd (er verder naast te hangen), maar dan heb ik ook het gevoel dat ik de grip op mijn motor verlies.
Alsof je dan niet meer 1 bent met de motor...

Toch maar blijven oefenen.
Eens zal het lukken...
 
Na 10 jaar motor rijden moet het er toch eens van komen, die kneedown!
Ik stak het vroeger altijd op mijn motor; de CB600 Hornet en R1100S waren gewoon niet gemaakt voor kneedownen! :+
Of ik had geen vertrouwen in de banden en ondergrond of ik had geen vertrouwen in de ophanging..

Deze zomer moet het toch lukken; heb men Kawa ZX10R van 2004 zen voorvork en achterdemper laten servicen, volgende maand nieuwe Michelin Power RS banden en circuit dagje geboekt.

Ohja, suspension sag instellen.
En dan oefenen! *O*
 
Ik heb precies hetzelfde probleem, maar ik ben 1.84m
Schaamranden heb ik niet en op Assen rijdt ik, met een ouwe CBR900, een tijd van 2.11
Niet supersnel, maar snel genoeg om een kneedown te moeten kunnen maken.

Ik weet dat ik er eigenlijk nog verder naast moet gaan hangen (hang er nu met maar een halve bil naast) en heb het laatst op Assen een halve ronde geprobeerd (er verder naast te hangen), maar dan heb ik ook het gevoel dat ik de grip op mijn motor verlies.
Alsof je dan niet meer 1 bent met de motor...

Toch maar blijven oefenen.
Eens zal het lukken...

Zeker weten!! Met een beetje geluk schuif je zelfs met beide knieën tegelijk over het asfalt..

:Y
 
Ik heb precies hetzelfde probleem, maar ik ben 1.84m
Schaamranden heb ik niet en op Assen rijdt ik, met een ouwe CBR900, een tijd van 2.11
Niet supersnel, maar snel genoeg om een kneedown te moeten kunnen maken.

Ik weet dat ik er eigenlijk nog verder naast moet gaan hangen (hang er nu met maar een halve bil naast) en heb het laatst op Assen een halve ronde geprobeerd (er verder naast te hangen), maar dan heb ik ook het gevoel dat ik de grip op mijn motor verlies.
Alsof je dan niet meer 1 bent met de motor...

Toch maar blijven oefenen.
Eens zal het lukken...
Ik ben 2 meter en heb een vergelijkbare fiets en tijd op assen staan ( zx9r '99 , rij 2:10 ) en ga er niet al te veel moeite voor doen qua knee downs maar heb toch wel meerdere plekken waar het als vanzelf gaat.
Mn maatje wou het ook kunnen en heb ik dus wat lijnen en stijl laten zien en dan lukt het in veel meer bochten.. maar dan moet je er wel met meer dan een halve bil naast ;)
 
95e19cd6788b8e6649cfb131e0285b74.jpg


Toen mn zithouding nog niet heel goed was lukte het mij ook om toch mn knie aan de grond te rijden, en ik ben 1.85 dus daar kan t niet aan liggen. Misschien gewoon type motor waardoor t moeilijker is?

En dat je het gevoel hebt minder controle te hebben als je er verder naast hangt kan ik me in vinden want dat heb ik zelf ook een beetje. Word wel minder.
 
[afbeelding]

Toen mn zithouding nog niet heel goed was lukte het mij ook om toch mn knie aan de grond te rijden, en ik ben 1.85 dus daar kan t niet aan liggen. Misschien gewoon type motor waardoor t moeilijker is?

En dat je het gevoel hebt minder controle te hebben als je er verder naast hangt kan ik me in vinden want dat heb ik zelf ook een beetje. Word wel minder.


Je zit/zat daar ook te ver van de tank af en dus heb je dan ook minder controle over je motor ;)
 
Ja ik geloof ook niet dat dat een perfecte zithouding was maar voor je gevoel geeft het ene meer controle dan het andere terwijl dat inderdaad in de praktijk eigenlijk niet het geval is :P
 
Ja ik geloof ook niet dat dat een perfecte zithouding was maar voor je gevoel geeft het ene meer controle dan het andere terwijl dat inderdaad in de praktijk eigenlijk niet het geval is :P


Och ja de mijne is ook bijlange niet perfect _O- Ik hoop deze met wat extra lessen nog wat te kunnen verbeteren :? ;)
 
Ik heb precies hetzelfde probleem, maar ik ben 1.84m
Schaamranden heb ik niet en op Assen rijdt ik, met een ouwe CBR900, een tijd van 2.11
Niet supersnel, maar snel genoeg om een kneedown te moeten kunnen maken.

Ik weet dat ik er eigenlijk nog verder naast moet gaan hangen (hang er nu met maar een halve bil naast) en heb het laatst op Assen een halve ronde geprobeerd (er verder naast te hangen), maar dan heb ik ook het gevoel dat ik de grip op mijn motor verlies.
Alsof je dan niet meer 1 bent met de motor...

Toch maar blijven oefenen.
Eens zal het lukken...
Jbt, volgens mij heb ik vorig jaar in Augustus bij jou in de groep gereden bij Racecracks. Ik reed op een blauw/witte Suzuki gsxr600 2011. Je zit te rechtop in de bochten, dit zal voor je gevoel niet zo zijn. Maar je moet echt je hoofd richting je clipons duwen in een bocht, en blijven kijken waar je naar toe wil. Dus 2 motorlengtes voor je kijken, niet overdreven je knie uitsteken. Gewoon laten gebeuren, dan komt het vanzelf die KD :]
 
Jbt, volgens mij heb ik vorig jaar in Augustus bij jou in de groep gereden bij Racecracks. Ik reed op een blauw/witte Suzuki gsxr600 2011. Je zit te rechtop in de bochten, dit zal voor je gevoel niet zo zijn. Maar je moet echt je hoofd richting je clipons duwen in een bocht, en blijven kijken waar je naar toe wil. Dus 2 motorlengtes voor je kijken, niet overdreven je knie uitsteken. Gewoon laten gebeuren, dan komt het vanzelf die KD :]

Dat zou best wel eens kunnen.
Ik reed toen op m'n SP1, samen met nog een andere SP1 rijder.
Jij was daar toen 2 dagen.

Ik weet niet hoe jullie dat doen, maar bij een bocht naar rechts, lijkt mijn linker arm te kort om nog verder met mijn hoofd en bovenlichaam richting clipon/spiegel te bewegen, tenzij ik het stuur loslaat...
Dus ik hang, voor mijn gevoel, al zover mogelijk af, als mijn arm toelaat.
 
Dat zou best wel eens kunnen.
Ik reed toen op m'n SP1, samen met nog een andere SP1 rijder.
Jij was daar toen 2 dagen.

Ik weet niet hoe jullie dat doen, maar bij een bocht naar rechts, lijkt mijn linker arm te kort om nog verder met mijn hoofd en bovenlichaam richting clipon/spiegel te bewegen, tenzij ik het stuur loslaat...
Dus ik hang, voor mijn gevoel, al zover mogelijk af, als mijn arm toelaat.
Dat was ik ja, heb de laatste sessie die andere sp1 nog een paar ronden flink opghouden zag ik later op het filmpje. Met mn armen heb ik eigenlijk nooit problemen gehad tijdens het rijden. Gewoon lekker blijven rijden, dan gaat het vast lukken :t
 
Mooi plaatje inderdaad, maar mensen moeten wel blijven beseffen dat meer contactvlak niet ook meer grip betekent. Grip is in dit geval altijd nog een combinatie van de druk op de band én de grootte van het contactvlak. Maar het is altijd een fijne geruststelling dat de ontwerpers van motorbanden hier aan denken :P

Klopt, het gaat om de Kg's per cm².
In een normale situatie is een 2 keer zo groot bandoppervlakte dus 2 keer zo weinig Kg's per cm². En is dus lood om oud ijzer.
Op het plaatje zie je dat hoe schuiner je gaat hoe minder oppervlakte je band met de weg heeft. Dit wordt dan (denk ik) gecompenseerd met de centrifugale kracht waardoor er weer meer druk op komt.
 
Klopt, het gaat om de Kg's per cm².
In een normale situatie is een 2 keer zo groot bandoppervlakte dus 2 keer zo weinig Kg's per cm². En is dus lood om oud ijzer.
Op het plaatje zie je dat hoe schuiner je gaat hoe minder oppervlakte je band met de weg heeft. Dit wordt dan (denk ik) gecompenseerd met de centrifugale kracht waardoor er weer meer druk op komt.

Kijk nog een goed naar het plaatje.
Frictie werkt niet allen met druk maar ook met een wrijvingscooefficient die toeneemt bij groter contact oppervlak. En de kracht vectoren veranderen ook. Heel complex gebeuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan