BMW 1150 rt vs 1200 rt

Simon357

MF'er
14 sep 2004
126
1
Apeldoorn
Ik ben aan het kijken naar een BMW.
Het gaat om een 1150 of 1200 RT/GS. Nog even en ik heb vakantie en de centen bij elkaar ;-). Dan kan ik lekker relaxed proefritten maken. Heerlijk idee.

Maar mijn vraag. Ik hoor verhalen dat de 1200 zich minder leent voor thuis onderhoud vanwege alle elektronica ofzo. Niemand die ik ken kan me duidelijk maken hoe het zit.

Weet iemand op het forum hoe dat zit of dat het idd spookverhalen zijn.

Alvast bedankt
 
En op dat schema zie je dus dat alles met de centrale computer verbonden is. Aan zo'n 1200 kun je vrijwel niets meer zelf doen heb ik begrepen. Zelfs het vervangen van het luchtfilter moet aangemeld worden (hoewel dat wellicht overdreven is).

Daarbij de 1150RT is gewoon mooier dan de 1200RT ;)
 
Hoezo is dat lastiger? Een draadboom met een bussysteem bestaat altijd uit een stuk minder draden dan een conventionele draadboom.

Dat is inderdaad ook niet lastiger, behalve als er storing is, want omdat er geen directe link is tussen de schakelaars en de verbruikers is het veel moeilijker om te vinden wat er aan de hand is (zonder computer).

Zo heb ik ooit eens een collega gehad met de meest vreemde storingen in zijn landrover. Hij kon het niet vinden, totdat het ding bij de dealer aan de computer ging en deze na 30 minuten meldde: "Loose connector under the right front seat"...

De eerste serie 1200GS LC had bijvoorbeeld een probleem in de linkerstuurhelft waardoor er allerlei elektronica uitviel. En in plaats van het vervangen van een enkel schakelaartje moesten al die dingen terug voor een compleet nieuwe stuurhelft. Geen punt als dat binnen de garantie gebeurt, maar niet leuk als dat buiten de garantie moet.
 
Je stelt 4 dingen in je reactie, waarvan er drie feitelijk onjuist zijn en de vierde een kwestie van smaak is.

Dus jij zegt eigenlijk dat je ook aan een 1200 het onderhoud zelf kunt doen, dus dat daarvoor niet per sé een computer nodig is. Ik zou het graag horen, want als mijn 850-je het ooit begeeft dan zou ik zo'n 1200 wel zien zitten en ik mag graag zelf onderhoud doen.
 
Dat is inderdaad ook niet lastiger, behalve als er storing is, want omdat er geen directe link is tussen de schakelaars en de verbruikers is het veel moeilijker om te vinden wat er aan de hand is (zonder computer).

Correct, maar in hoeverre is de bus dan een complicerende factor? Ik vindt het juist een versimpeling. Als de busdraad stuk is wordt er helemaal niets meer van info voorzien, jij denkt nog aan een enkel draadje voor een enkele functie, maar dat is nou juist waarom de databus is uitgevonden.
Zo heb ik ooit eens een collega gehad met de meest vreemde storingen in zijn landrover. Hij kon het niet vinden, totdat het ding bij de dealer aan de computer ging en deze na 30 minuten meldde: "Loose connector under the right front seat"...

Tja, zo heb ik ook wel eens gehoord van een collega van een vriend van z'n schoonmoeder...
De eerste serie 1200GS LC had bijvoorbeeld een probleem in de linkerstuurhelft waardoor er allerlei elektronica uitviel. En in plaats van het vervangen van een enkel schakelaartje moesten al die dingen terug voor een compleet nieuwe stuurhelft. Geen punt als dat binnen de garantie gebeurt, maar niet leuk als dat buiten de garantie moet.

Een nieuwe stuurhelft? Ik zou nog eens goed naar het stuur van een 1200GS LC kijken. Geen sprake van helften. Ook geen sprake van een dergelijke terugroepactie. En ook niets wat er op lijkt heb ik ooit meegemaakt.
 
Dus jij zegt eigenlijk dat je ook aan een 1200 het onderhoud zelf kunt doen, dus dat daarvoor niet per sé een computer nodig is. Ik zou het graag horen, want als mijn 850-je het ooit begeeft dan zou ik zo'n 1200 wel zien zitten en ik mag graag zelf onderhoud doen.

Juist. Het enige waar je een computer voor nodig hebt is om de servicemelding te resetten. En voor een paar tientjes heb je al een basic uitleestool om juist dat soort simpele dingetjes te doen.
 
Weer wat geleerd. Nu m'n vrouw nog zo ver krijgen dat ik de fiets mag vervangen ;)

Maar dan staat TS dus niets meer in de weg om puur op basis van gevoel te kiezen tussen de 1150RT en de 1200RT.
 
Terug
Bovenaan Onderaan