Koppakking lek?

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Ik zit met het volgende.
Er zit mayonaise in het reservoir van de motorolie.
En blijkbaar is ook alle koelvloeistof op.
Dit zijn symptomen van een lekke koppakking.
Toch, er komt geen olie uit het blok zetten. Die is aan de buitenkant kurkdroog.
Ook geen witte wolken uit de uitlaat.
Zal het toch een koppakking zijn? Iemand een idee of dit zelf goed te doen is met een Haynes?
En wat evt de kosten zijn om het te laten maken?

Alvast bedankt!
 
die mayonaise kan ook komen door veel korte ritjes, b.v. woonwerkverkeer op 10 km.
de condens die zich in het blok vormt krijgt dan geen kans om te verdampen.

pleeg je wel eens onderhoud?, controleer je regelmatig olie en koelvloeistof?
 
Heb laatst nog de koelvloeistof bijgevuld.
Olie was, voor zover ik heb gezien, altijd wel in orde (heb hem pas een paar maanden echt in gebruik)
Heeft lange tijd stil gestaan bij de vorige eigenaar en ook nog een paar maanden bij mij (ivm verzekering in Belgie)
Sowieso was het idee de olie en filter te vervangen evenals de bougies.
Maar misschien handiger om eerst die koppakking te regelen, als dat het probleem is.
Als er nog meer info nodig is over de verschijnselen, hoor ik het graag.
Hoe kan ik zeker weten of het de koppakking is?
 
Een 454LTD is erg gevoelig voor korte ritjes, je ziet al heel snel mayonaise onder de olievuldop. Ik neem aan dat je die bedoelt met "oliereservoir".

Als ik jou was zou ik 'm eerst weer eens volledig vullen met koelvloeistof (of water, als je een krent bent). Daarna eens behoorlijk stuk gaan rijden, en zorgen dat de motor goed warm wordt (minimaal 40Km). Daarna zet je 'm stil en laat de motor stationair draaien. Kijk of de fan aan slaat. Zo ja: okee. Zo nee: probleem Kijk ook of er ergens een koelvloeistof lek is

Laat de motor daarna enkele uren afkoelen en kijk wat het koelvloeistofpeil is.
 
Fan aanslaan wordt lastig, want die gaat niet automatisch maar met een knopje aan de zijkant van de radiator.
Zal wel eens afvullen en een flink stuk touren.
Vreemd van die koelvloeistof. Die heb ik twee/drie ritjes geleden nog goed gevuld tot aan max
En ja. Dat is wat ik bedoelde inderdaad
Kan wel zijn dat de koelvloeistof lek is want er hing wel wat vloeistof onder de radiator
Kan dus wel dat ie lek is
Maar dat van die korte ritjes wist ik niet. Dat een 454 daar zo gevoelig voor is
Rij altijd Max 20 km voor ie stil komt te staan.
Thuis naar werk en 9 uur later weer terug.
 
Vul eerst je koelvloeistof eens bij met een maatbeker,dan heb je al een idee hoeveel er weg is.
Als er veel weg is laat dan je olie af.
Als er echt veel water in je olie zit komt er witte drab uit,als het alleen wat condens is zie je dat niet aan de olie die je aflaat.
 
Ik heb vandaag de vuldop eraf gehaald en er een aansteker bijgehouden.
Ik heb namelijk op veel fora gelezen dat je het wel hoort als er koelvloeistof bij de olie zit.
Het knisperde niet, mag ik er dan vanuit gaan dat er geen kvs bij de olie zit?
Of is dat wel erg makkelijk gedacht?
 
Fan aanslaan wordt lastig, want die gaat niet automatisch maar met een knopje aan de zijkant van de radiator.
Zal wel eens afvullen en een flink stuk touren.
Vreemd van die koelvloeistof. Die heb ik twee/drie ritjes geleden nog goed gevuld tot aan max
En ja. Dat is wat ik bedoelde inderdaad
Kan wel zijn dat de koelvloeistof lek is want er hing wel wat vloeistof onder de radiator
Kan dus wel dat ie lek is
Maar dat van die korte ritjes wist ik niet. Dat een 454 daar zo gevoelig voor is
Rij altijd Max 20 km voor ie stil komt te staan.
Thuis naar werk en 9 uur later weer terug.


Je zegt zelf dat de radiateur nat is. Dus eerst je probleem opzoeken, als je lang genoeg door rijd heb je en een lek in je koeling en een lekke koppakking...
 
Nou...
Het heeft even geduurd.
Een defecte carterplug versnelde het proces niet.

Gister nieuwe olie (alles vervangen) en filter geplaatst.
Vandaag gereden.
Hij is afgekoeld en ik kijk net door het niveauvenstertje, zie ik er condens in zitten
Trek de bijvuldop eraf, weer die witte meuk erin.
Maar met allemaal luchtbelletjes. En het lijkt wat wateriger te zijn dan de vorige keer.
Ik heb nog even foto's zitten bekijken van white sludge, maar daar lijkt het toch niet echt heel erg op.
Veel minder dik en niet gelig.

Ik ga nog even een foto maken.

Ik begin nu toch wel echt te twijfelen of de koppakking niet gewoon lek is.
Maar geen kvs kwijt geraakt voor zover ik nu kan zien.

Iemand nog een idee?
 
Laatst bewerkt:
full

full

full


Zie hier.

Zie trouwens dat de kvs vanochtend nog op full stond.
Nu op min.
Toch zie ik geen witte wolken uit de uitlaten komen.
 
Het is een mogelijkheid dat de koppakking is doorgeslagen tussen een olie en koelvloeistof kanaal. Witte rook krijg je alleen als je een groot lek lek tussen een koelvloeistof kanaal en de verbrandingsruimte hebt. Bij kleine lekkages heb je eigenlijk alleen last van lucht in het koelsysteem en soms iets compressie verlies.

Ik vind de oliedop er nog niet schokkend uitzien.
Kijk eerst eens of de radiateur niet lekt zoals je zelf al een beetje bedacht had en los dit eerst op.

40km vind ik ook te kort om condens uit een blok te laten verdampen.
Dan zou ik eerder een paar ritten van 100+ achter elkaar gereden kilometers aanbevelen.
Het gaat er niet om dat het blok even goed op temperatuur komt maar voor langere tijd goed warm is.
De dop is sowieso bijna altijd de plek waar je als eerste sludge vorming zal aantreffen.
 
Maar zorg dan eerst dat hij in ieder geval geen uitwendige lekkage (meer) heeft!!
Als het koelvloeistof peil snel zakt kun je in die rit van 100km je blok al oververhit laten raken.

Je kunt met een gebroken been ook geen marathon rennen om te kijken of je conditie nog wel goed is...
 
Maar zorg dan eerst dat hij in ieder geval geen uitwendige lekkage (meer) heeft!!
Als het koelvloeistof peil snel zakt kun je in die rit van 100km je blok al oververhit laten raken.

Je kunt met een gebroken been ook geen marathon rennen om te kijken of je conditie nog wel goed is...


Dit...

Kleine druppeltjes met een koude motor, word al snel heel veel druppels of een straaltje
met een draaiende / onder druk motor..

En, niet je aansteker boven een vuldop houden..
* Er kan ook benzine in je motorolie zitten, dit door weer andere oorzaken..


Maar dat doe je ... op je pijlstok :) ( mocht ie van metaal zijn )

anders onder een "lepeltje" .
 
Had nog gekeken naar dat lek.
Gister ook gelijk KVS bijgevuld namelijk.
Zag er niets meer uitlopen
Heb hem gister ook gelijk ontlucht. Misschien dat de druk te hoog werd?
Zie het in ieder geval nergens meer
 
Ik ben nog even gauw bij de motor gaan kijken.
Even wat duidelijkheid scheppen.

De olie heeft white sludge. Alhoewel wateriger dan voor het verversen van olie en filter
De KVS is gedaald van full naar low na twee ritten van 20km.
Gister heb ik ook de koelvloeistof bijgevuld, welke voller zat dan ik dacht.

Ik ga de KVS weer bijvullen om te zien of deze nu weer daalt als ik morgen gereden heb.
Als het dan weer gezakt is, ga ik er vanuit dat er een lek is.
Zo niet, weet ik dat het meevalt.

De olie, zal ik in de gaten moeten houden de komende KM's.
Maar ik wacht nog even met touren totdat ik weet dat er geen lek van de KVS is.
 
Na een stevige rit oliedop er af halen, zo kan de eventuele condens beter er uit dampen. Motor wordt wanneer je hem na een rit stil zet tijdelijk warmer omdat hij zijn warmte slecht kwijt kan. Dit kun je dan benutten om het vocht te laten verdampen.
 
Even hypothetisch:
Stel ik heb net een rit gemaakt. De motor wordt warm
Ik zet hem neer en laat hem vanzelf afkoelen.
Zonder dat de ventilator aanschiet
Kan het daardoor zijn dat de condens minder goed weg kan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan