Carburateur probleem Suzuki GS550 1978

Nielsmz

Rookie
28 apr 2014
1
0
Almere
Heuj!

Van de winter heb ik mijn ouwe Suzuki optisch aangepakt (dus niet aan het blok gezeten), helemaal leuk geworden. Paar rondjes gereden, alles deed het prima! Totdat ik op een avond thuis kwam met lekkende carburateurs (overlopende vlotterbak). Rare van deze lekkage: geen druppels, maar om de paar seconden stroomt er opeens een sloot benzine uit. In de meeste gevallen stroomt het er 4 seconden uit waarna het 12 seconden droog blijft. Lekt als de motor aan staat, of als ik benzinekraan op PRI zet.

Na een paar schoonmaak rondes en verstellen vlotterniveau etc. lekte hij nog steeds. Rare: telkens weer uit een andere carburateur, soms 1, soms meerdere... Zou je denken: vieze tank of kapotte / slecht afgestelde vlotters.

Nieuwe carburateur set via marktplaats op de kop getikt en gemonteerd: geen lekkage meer! Alleen toen bleek mn 2e cilinder het niet meer te doen. Leek een gevalletje geen benzine (hele lichte bougie); dus heb ik de sproeiers etc uit mn oude carburateurs over gezet. Werkte niet. Nog het hele electrische systeem gechecked. Andere bobines, nieuwe bougies en bougiekap/draad voor die cilinder. Ook niet de oplossing. Maar aangezien het niet meer lekte, kon het niet aan vuil in de benzine of de vlotter liggen. Dan zou het wel een probleem met die desbetreffende carburateur zelf zijn.

Dus ik nog nieuwe reparatiesetjes gekocht (pakking, vlotterpin etc.) en die samen met de vlotters van setje 2 weer in setje 1 gezet, aangezien dat setje wel gewoon goed liep, maar alleen benzine lekte. En ja, hij liep weer top op 4 cilinder! Maar na 2 ritjes begon het overstromen van de carburateurs weer opnieuw. Alweer 2 x uit elkaar gehad nu, en telkens lekt er weer een andere carb als ik alles in elkaar heb.

Enige optie die ik nog kan bedenken wat ik zelf kan doen: setje 2 uitelkaar halen en de carburateur van cilinder 2 ertussenuit halen (die lijkt mij defect te zijn). Die vervangen door 1 van de carburateurs van setje 1.

Andere optie is om de hele mikmak weg te brengen voor een afstelbeurt. Maar ik weet niet of dit de oplossing is, daarnaast werk ik liever zelf aan mn motor.

Hoop dat iemand dit verhaal kan volgen en misschien een verklaring heeft voor de rarelekkage of de falende 2e cilinder. Of nog beter: een oplossing :). Mocht er nog toelichting nodig zijn. At your service!
 
Ik gok op wat inwendige vervuiling, heb je de stationairmengselschroeven ook los gehad en de pakkingsringentjes gecotroleerd? Die scheuren nog wel eens.

Volgens mij kun je beter overnieuw beginnen: alles 100% demonteren, GOED schoonmaken, alles op de basisinstelling zetten en van daaruit verder werken.
Nu ben je problemen aan het oplossen + nieuwe problemen veroorzaken, omdat je niet weet wat er aan de hand is en op de gok dingen vervangt.

Alle kanalen schoonmaken, liefst ultrasoon. Alle pakkingen controleren, sproeiers, vlotternaalden + zittingen. Houd er rekening mee dat imitatie-revisiekitjes niet altijd perfect passen, en niet altijd je probleem oplossen (mijn ervaring).

Succes.
 
En een goed benzinefilter plaatsen tussen de tankkraan en de carbs. Want er zal wel iets van roest deeltjes oid rond dwarrelen in de benzine en dat gaat steeds tussen de vlotternaaldpunt en de zitting zitten
 
Terug
Bovenaan Onderaan