Help heb iets geleegd maar weet niet wat.. Honda Fes250cc

EnemyNr1

MF'er
21 mei 2011
33
0
Den Haag
Beste,

Ik heb een Honda FES 250CC en zoals te zien op het plaatje hieronder ging het lampje branden. ik de handleiding erbij pakken en staat het volgende bij.
"Maintenance indicator; Shows approaching specified maintenance interval for engine oil change. When the mileage on your scooter approaches the specified maintenance interval to change the engine oil, the maintenance indicator will change from green to red. After replacing the engine oil, reset te indicator by inserting the Key in the slot below.

1.jpg


Dus ik ff googlen hoe je olie vervest. Ik ben met een bakje naar buiten gegaan en heb op het plaatje hieronder dus de eerste schroef losgedraaid. En er kwam hooguit 1cm in de bakje aan redelijk zwarte olie uit. Ik dacht al is dit alles, maargoed.

2.jpg


Toen heb ik ook nog de 2de schroef losgedraaid om te kijken of er ook iets uit komt, maar daar kwam niets uit. Kan iemand me vertellen waar die schroef voor is?

Ik dacht ik ga met een trechter dan aan de andere kan de olie bijvullen, maar het stroomde er direct weer uit. Hij zat gewoon nog helemaal vol...

3.jpg


Nu durf ik dus niet meer te rijden, want nu vraag ik me dan toch af wat ik heb laten leeglopen bij foto 2...

Mijn vrouw had me al gewaarschuwd en zei breng hem gewoon weg... :/ Ik zei ja maar ik moet toch wel olie kunnen verversen.. :$


4.jpg

Trouwens dat het hier zo nat van olie is is toch ook niet goed.

Als dat laatste plaatje toch aanleiding is om het weg te brengen dan so be it..

Maar anders rest dus 2 vragen.. Wat ik heb bij foto 2 laten leeglopen?
en hoe krijg ik nou die oude olie eruit om het echt te verversen?

alvast bedankt
 
Ok, om te beginnen is het lampje op je dashboard van de motorolie, wat je nu leeg probeert te laten is de olie van de eindoverbrenging, het kan kloppen dat daar weinig in zit, hier moet andere olie in dan de motor, let daar op!
Hoe je de motorolie moet verversen staat vast ook wel in het handboek.
Het motorblok zit als het goed is ergens midden onder de scooter ;)
 
Laatst bewerkt:
Bij foto 2 heb je de cardan olie afgetapt. Dit is wat anders dan de motorolie. Aftapplug motorolie zit als het goed is meer aan de voorkant van het blok.

Het lampje is trouwens maar een service indicator. Wat niets anders wil zeggen dat de motor aan een beurt toe is. Deze krijg je weer op groen door je contactsleutel in het gleufje onder het lampje te steken.
 
Thx voor de snelle reactie,

Ok ik heb de handleiding er nogmaals bijgepakt maar juist dat plaatje is zo onduidelijk. Wel heb ik gezien dat wat ik heb losgedraaid inderdaad niet de motorolie is.

Ik heb de handleiding ook hier http://www.pcmonteurhaaglanden.nl/FES250.pdf check pagina 73 en 74 van het boek. Is dat de schroef naast foto 4 waar dat rode pijltje eindigt? of nog meer naar beneden.

2de vraag, hoe krijg je de eindoverbrenging olie weer terug..?
Is het gevaarlijk om 4km te rijden naar een motorzaak zonder eindoverbrenging of cardan olie?
 
Laatst bewerkt:
Thx voor de snelle reactie,

Ok ik heb de handleiding er nogmaals bijgepakt maar juist dat plaatje is zo onduidelijk. Wel heb ik gezien dat wat ik heb losgedraaid inderdaad niet de motorolie is.

Ik heb de handleiding ook hier http://www.pcmonteurhaaglanden.nl/FES250.pdf check pagina 73 en 74 van het boek. Is dat de schroef naast foto 4 waar dat rode pijltje eindigt? of nog meer naar beneden.

2de vraag, hoe krijg je de eindoverbrenging olie weer terug..?
Is het gevaarlijk om 4km te rijden naar een motorzaak zonder eindoverbrenging of cardan olie?


Ik zou het cardan even afvullen met de voorgeschreven olie en dan bij je motorzaak de motorolie laten verversen en het filter schoon laten maken, dan kunnen ze je even laten zien hoe het zit en dan kan je altijd nog beslissen om het een volgende keer zelf te doen.
 
Gewoon zelf doen, wegbrengen kost een hoop geld en dat is zonde.
Olie wisselen kan iedereen, je bent in ieder geval al lekker bezig, nu even in de goede volgorde afmaken.
P.S. je vrouw heeft wel een beetje gelijk :-)
 
Thx voor de snelle reactie,

Ok ik heb de handleiding er nogmaals bijgepakt maar juist dat plaatje is zo onduidelijk. Wel heb ik gezien dat wat ik heb losgedraaid inderdaad niet de motorolie is.

Ik heb de handleiding ook hier http://www.pcmonteurhaaglanden.nl/FES250.pdf check pagina 73 en 74 van het boek. Is dat de schroef naast foto 4 waar dat rode pijltje eindigt? of nog meer naar beneden.

2de vraag, hoe krijg je de eindoverbrenging olie weer terug..?
Is het gevaarlijk om 4km te rijden naar een motorzaak zonder eindoverbrenging of cardan olie?


Motorolie weer op pijl brengen,cardan vullen en als je het aandurft om naar oegstgeest te rijden dan help ik je wel effe met verversen.
Kijk maar.
 
Nou goed ik zal julie boodschap maar aannemen dan en mijn hulp niet meer aanbieden aan behoevende.
Vind het wel oprecht jammer dat er zo gereageerd word.
Maar goed,internet he ;)

Bij deze jullie je zin.
 
He jongens,

Bedankt voor jullie hulp. Mijn vrouw heb ik het ook laten lezen en ze geeft stefan1990 en nutty helemaal gelijk. Haha

Ik heb zoals chopper cooper al had aangeraden de juiste schroef losgedraaid en de motorolie is nu ververst en het lampje gereset en brand weer groen.

Rest nog 1 vraagje hoe krijg ik die tandwiel of eindoverbrenging olie terug. Heb ook daarover een beetje zitten googlen en heb carlube 80w90 EP Hypoid gear oil gekocht. Ik hoop dat dat juist is.

Ik denk namelijk dat bij de 2e pijl bij foto #2 de plek is om hem te vullen en zou dat dan met een soort pomp icm een slangetje moeten of heeft zou het toch echt anders moeten of moet ik me daar niet aan wagen.

Alvast bedankt
 
Terug
Bovenaan Onderaan