Advies nodig aub. Olie loopt uit een gaatje van de motorblok

Shaj

Rookie
29 apr 2014
11
0
Goedendag Dames/Heren,

Ik ben nieuw hier en dit is de eerste keer dat ik gebruik maak van een forum.

Ik heb een Yamaha R6 uit 1999 en heb een klein probleempje.
Er loopt namelijk olie uit een gaatje van mijn motorblok. (zie foto)
Nu weet ik totaal niet of dit erg is of wat ik eraan kan doen.

Hopelijk kan iemand mij hier advies gegeven wat te doen.

Gr. Shaj
full
 
Goedendag Dames/Heren,

Ik ben nieuw hier en dit is de eerste keer dat ik gebruik maak van een forum.

Ik heb een Yamaha R6 uit 1999 en heb een klein probleempje.
Er loopt namelijk olie uit een gaatje van mijn motorblok. (zie foto)
Nu weet ik totaal niet of dit erg is of wat ik eraan kan doen.

Hopelijk kan iemand mij hier advies gegeven wat te doen.

Gr. Shaj[afbeelding]

Erg detail, die foto... kan de positie niet helemaal bepalen.

Lijkt me niet dat een R6 ergens een punt heeft waar normaal gesproken olie uit kan komen.

Oliepeil ?
 
Voor zo ver ik het kan zien aan de foto is dit het afwateringsgaatje.
Dit dient er voor om water dat in de kop komt staan bij de bougies af te laten lopen.
Als je kleppendekslepakking lekt kan er olie uit lopen
 
Het kan een wheeping hole zijn, een gaatje tussen de waterpompkeerringen van de olie en koelvloeistof. Als één van de twee lekt, zie je olie of koelvloeistof uit dit gaatje lekken ipv dat de twee vermengen.
(Ik heb geen idee hoe een R6 blok in elkaar steekt, maar zo zit het bij de TL.)
 
Als ik de oliepeil zit er iets teveel in.
Ik heb hem laatst (denk maand of 1,5 geleden) een beurt gegeven en gisteren was ik gaan rijden en zag ik ineens me schoen onder zitten.

Zou die de olie eruit spugen?

Ik heb een nieuwe foto toegevoegd. Is deze beter?

full
 
Hmmm. Dan zal ik dat nog even na gaan kijken of de bougie los zit.

Ik dacht als ik het niet verkeerd zeg dat ik zo,n 3 liter erin heb gegooid en daarna nog aangevuld.
 
Boeit minder als dat je met peilen al vaststelt dat t teveel is, toch ? :P

Wat boeit 't olie peilen nou helemaal ná een oliewissel.... Dat wat je er teveel in gooit wordt door 't blok vanzelf weer naar buiten gewerkt :P

En 't blok wordt daar steeds beter/gemakkelijker in als je bij iedere olie wissel consequent volhoudt er te veel op/in/bij te gooien :o
 
Ik heb het net nog even nagekeken en ik had 5L thuis staan waarvan ik er nu 2L over heb.
Ik heb dus 3L erin gegooid.

Ik weet het ook niet precies meer en dit is een leerpuntje om het bij te houden.

Wat kan ik nu het beste doen? Want ik kan nu geen olie aftappen toch? Is het verstandig om nog te rijden of beste direct naar motor garage?
 
Ik heb het net nog even nagekeken en ik had 5L thuis staan waarvan ik er nu 2L over heb.
Ik heb dus 3L erin gegooid.

Ik weet het ook niet precies meer en dit is een leerpuntje om het bij te houden.

Wat kan ik nu het beste doen? Want ik kan nu geen olie aftappen toch? Is het verstandig om nog te rijden of beste direct naar motor garage?

Je kunt de olie toch aftappen nét zoals je gedaan hebt toen je begon met je oliewissel? Olie opvangen in een schone bak (afwasbak van de Action á €1,- bijv.) en daarna weer opnieuw vullen waarbij je niet alles uit die bak weer terug kiepert :P

Óf je haalt/zuigt er middels de vuldop wat olie uit met een grote medicijnspuit?

Zo blijven rijden is in ieder geval funest voor je keerringen én het gehele blok op den duur.

Een R6 heeft overigens géén peilglas maar een peilstokje en het niveau meet je met warme olie nadat de fiets een paar minuten recht/vlak gestaan heeft en de olie dus terug gezakt is naar het carter (niet peilen op een paddockstand, dus).
 
Laatst bewerkt:
heb je ook het oliefilter vervangen?

Dan nóg is 3L sowieso te veel bij een olie wissel. 2,5L zónder filter vervangen, 2,7L mét filter wissel.

Als er een nieuw filter geplaatst is dan kan dat filter nu gewoon blijven zitten, het gaat er alleen om het overschot te verwijderen en het oliepeil netjes op orde te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Dan nóg is 3L sowieso te veel bij een olie wissel. 2,5L zónder filter vervangen, 2,7L mét filter wissel.

Als er een nieuw filter geplaatst is dan kan dat filter nu gewoon blijven zitten, het gaat er alleen om het overschot te verwijderen en het oliepeil netjes op orde te krijgen.
Ik bedoel dat als het filter niet vervangen is het nog ergers is.
 
Waarom zou je olie wisselen maar het filter laten zitten?

Bijvoorbeeld in dit soort gevallen (waarbij ik gemakkelijke wijs de aanname doe dat het filter wél vervangen is voordat TS de constatering deed dat er nú teveel olie op zit na z'n eerste oliewissel "truuk").

Bij circuitgebruik wordt een filter overigens ook niet altijd vervangen op het moment dat er tijdens iedere racedag nieuwe olie op komt.
Ik bedoel dat als het filter niet vervangen is het nog ergers is.

Da's idd óók nog een optie :o
 
Laatst bewerkt:
je kan het oliefilter eraf halen , die goed uit laten druipen en opnieuw erop schroeven.
hopend dat de hoeveelheid olie die je daarmee "aftapt"genoeg is om het teveel aan olie te verwijderen.

indien nodig herhalen. :+
 
Allemaal bedankt voor jullie advies. Ik even alles bekijken en zoeken wat het is.
Zodra ik het weet zal ik hier een berichtje achter laten met de oplossing.

Bedankt!
 
Je hebt een olielekkage naar een van je bougiegaten, waarschijnlijk door je klepdekselpakking.
En ja, als je olie ververst, vervang dan je oliefilter, voor dat beetje geld doe je het dan tenminste wel netjes, en nee, gebruik geen imitatie filter, maar gewoon een origineel filter, en zorg voor echt goede olie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan