remklauw zuigers vast

Startrekpistool

Die hard MF'er
20 nov 2013
309
0
Hey,

Ik denk even mn remblokken te vervangen... eerste keer, remklauw los, blokken eruit, nieuwe erin. Niet dus, passen geeneens samen er in. 1 zuiger staat een halfe cm uitgeschoven de andere zo'n 2 cm. Geen van beiden een millimeter terug te duwen. Na wat googlewerk gelezen dat ik dan de klauw los moet halen. en de zuigers vervangen of los proberen te wrikken. Maar wat dan? Loopt de vloeistof er dan niet uit? Wanneer ik aan de bout op foto 1 draai komen er al wat druppels uitgelopen, meteen maar teruggedraaid. Als ik de 2 helften dmv bout links op foto 2 van elkaar losdraai, kan ik ze dan apart los hebben van de motor zonder dat de vloeistof wegloopt? Als die vloeistof perse vervangen moet worden moet ik die nl eerst gaan halen.

2mzjmli.jpg


2hge7md.jpg
 
eeeh.... weet je zeker dat je dit zelf wil gaan doen?

er komt wel wat meer bij kijken dan alleen ( waar jij al tegen op kijkt ) remvloeistof halen en erin gieten...



---edit----

crisis was me voor.. :+
 
Laatst bewerkt:
Right, tja in principe was het aan de start ook een simpel klusje. Als alles netjes was was het 4 bouten los oude pads eruit nieuwe erin. Maargoed, tot dat zuiger probleem. Misschien maar doen ja.
 
Laatst bewerkt:
Om te beginnen: Oudere Yamaha-achterremklauwen zijn rottig om aan te sleutelen. Maar we gaan het proberen:

1. Kijk eerst even dit filmpje

2. Probeer de pennen die door je remblokken zitten, los te halen met de remklauw gemonteerd op de motorfiets. Je hebt dan meer steun. Er kunnen "haarspeldjes" door deze pennetjes heen zitten, zodat ze er niet uit trillen. Ook kunnen ze vastgerot zitten in de aluminium klauw. Is dat het geval? Dan moet je ze er met een drijver en hamertje uit tikken. Zit er aan de "binnenkant" van de klauw geen gaatje om de pen doorheen te slaan? dan zal dit geboord moeten worden. Indien dit het geval is: Weet je nog steeds zeker dat je dit zelf wilt doen?

3: Op foto 2: De twee grootste bouten (staat ook op foto 1) moeten los. De klauw zal dan met wat voorzichtig geweld loskomen van de schijf. De remblokken zullen er ook uit vallen. Maak de klauw verder schoon zoals in het filmpje wordt voorgedaan. Indien je ziet dat er rubberen ringen naar buiten komen, zal je de remklauw moeten reviseren (Ik zei toch dat deze klauwen rottig waren?).

Opmerking: Je kunt een (uitwendige) seeggeringtang aanschaffen om de zuigers terug te duwen. Laat je niet verleiden tot de aanschaf van een soort eendebek voor remzuigers; deze veroorzaken meer problemen dan dat ze verhelpen.
 
Laatst bewerkt:
Heb op alle mogelijke manieren geprobeert terug te duwen, wd40 erop. Niks. Remolie lijkt me sterk, rij er al 10k km mee en achter remde prima altijd, enkel de blokken waren aan vervanging toe en toen zag ik dus die ongelijke zuigers en dat 1 zuiger vast zit.

@part66, probeer morgen nog wel even als de wd40 misschien meer ingewerkt is of het dan lukt, anders breng ik m weg.
 
Laatst bewerkt:
Of, het is gewoon al veul te lang niet los geweest. Een zuiger die 0,5 cm buiten de klauw staat kun je er bijna niet scheef induwen. Die seals / keerringen en groeven zitten gewoon vol kek en de zuiger wil daarom niet soepel bewegen.

Hoewel de mensen voor mij natuurlijk zeer terecht een aantal suggesties hebben gedaan met betrekking tot het uitbesteden, in zo'n geval blokkeer ik 1 van de zuigers (bij voorkeur degene die in eerste instantie het makkelijkst bewoog) in de klauw terwijl ik de ander eruit pomp met de remdruk. Ligt die zuiger ernaast kun je die helft van de klauw schoonmaken en vervangen wat nodig is. (keerring, stofring, zuiger zelf in de pechgevallen, aangekoekte oxidatie / vuil / meuk eruit). Als die helemaal netjes is gemaakt en teruggeplaatst is heb je natuurlijk geen remdruk meer, dan kan je met de compressor de 2e zuiger eruit ploppen terwijl je de gereviseerde in de klauw blokkeert.

Als ik dit terug lees, bedenk ik mij dat iemand die weet waar ik het over heb het waarschijnlijk wel kan volgen. Iemand die niet weet waar ik het over heb, heeft er volgens mij niets aan :')
 
Die 2 grote bouten op foto 2 kan je gewoon los draaien, dan zal er echt geen vloeistof uitstromen omdat deze bouten je klauw op zijn plek houd. Als je de klauw los heb kan je proberen je zuigers RUSTIG en LANGZAAM terug te drukken dmv een waterpomp tang. Voor de zekerheid kan je het dekseltje op je potje beetje open draaien zodat de druk er wat makkelijker af gaat tijdens het terugdrukken van je zuigers. Als ze volledig terug zijn dan kan je de nieuwe blokken er tussen plaatsen, als je blokken er tussen zitten en je klauwen weer gemonteerd zijn dan rustig je rem indrukken tot je weer druk heb. Oh en vergeet je deksel niet weer vast te draaien. Als je de zuiger moeilijk, zwaar of helemaal niet terug krijgt dan moeten de klauwen uit elkaar. MAAAAAR zoals de andere al zeggen en zoals ik jou verhaal lees.... laat het lekker bij de dealer doen in jou geval, dit is namelijk iets voor kenners en techneuten.
 
Laatst bewerkt:
Heb op alle mogelijke manieren geprobeert terug te duwen, wd40 erop. Niks. Remolie lijkt me sterk, rij er al 10k km mee en achter remde prima altijd, enkel de blokken waren aan vervanging toe en toen zag ik dus die ongelijke zuigers en dat 1 zuiger vast zit.

@part66, probeer morgen nog wel even als de wd40 misschien meer ingewerkt is of het dan lukt, anders breng ik m weg.
Waarom ga je een remklauw laten weken in wd40 :?

Deze klus is niet geschikt voor jou :Y
 
Die 2 grote bouten op foto 2 kan je gewoon los draaien, dan zal er echt geen vloeistof uitstromen omdat deze bouten je klauw op zijn plek houd. Als je de klauw los heb kan je proberen je zuigers RUSTIG en LANGZAAM terug te drukken dmv een waterpomp tang. Voor de zekerheid kan je het dekseltje op je potje beetje open draaien zodat de druk er wat makkelijker af gaat tijdens het terugdrukken van je zuigers. Als ze volledig terug zijn dan kan je de nieuwe blokken er tussen plaatsen, als je blokken er tussen zitten en je klauwen weer gemonteerd zijn dan rustig je rem indrukken tot je weer druk heb. Oh en vergeet je deksel niet weer vast te draaien. Als je de zuiger moeilijk, zwaar of helemaal niet terug krijgt dan moeten de klauwen uit elkaar. MAAAAAR zoals de andere al zeggen en zoals ik jou verhaal lees.... laat het lekker bij de dealer doen in jou geval, dit is namelijk iets voor kenners en techneuten.
Op jou manier is hij z'n klauw, de zuiger en de seals aan het beschadigen. Beroerde tip hoor.
 
ik druk de remzuiger zoals deze, wel terug met een waterpomptang.
een grote dikke remzuiger is veel lastiger terug te drukken dan een kleine zoals je bij een voorrem vind.
probleem wat hierbij kan ontstaan is dat je de zuiger scheef drukt, en dan zit deze muurvast.
 
Er zijn idd mooie remterugstelsetjes te koop.... maar een waterpomp voldoet. En zoals ik al zei.... dat is iets voor kenners en techneuten. Als je een waterpomptang goed op een klauw zet en goed op de zuiger en je weet wat je doet, gebeurt en beschadigd er niks.... maar ja ik doe dit ook maar pas 15 jaar bij auto's en motoren en nog nooit problemen of lekkage gehad.

P.S. met een lijmtang kan het ook, die kan je mooi in je zuiger zetten als je zuiger hol is.

En mocht je een waterpomptang gebruiken dan moet je de bek ook niet op de kleinste stand zetten dan kan je hem idd scheef drukken. Je moet de bek 1 of 2 standen open zetten dan heeft de waterpomptang een andere "druk" kracht. Maar daar kom je achter als je wat vaker met zo'n tang werkt ;)
 
Laatst bewerkt:
Echt? Waarom? 2 draadeindjes van 10 cm en 2 plaatjes aan, moertjes aan de buitenkant.

Ene plaatje langs achterkant klauw, evt met een stofje ertussen tegen schade, een plaatje tussen de zuigers door. Moeren aandraaien tot zuiger gelijk ligt met klauw.

Kost 2.50 om te maken, en is wanneer gecombineerd met af en toe een stukje hout of een stukje stof ter bescherming of om goed aan te laten sluiten op de zuiger, vrijwel altijd prima inzetbaar.
 
Opmerking: Je kunt een (uitwendige) seeggeringtang aanschaffen om de zuigers terug te duwen. Laat je niet verleiden tot de aanschaf van een soort eendebek voor remzuigers; deze veroorzaken meer problemen dan dat ze verhelpen.


Nooit gedacht dat ik mijzelf nog eens zou quoten.

Te bestellen bij bol.com

Maar waterpomptangen, lijmtangen en hydraulische krikken verkopen ze ook. Die zuiger komt heus wel teug in de klauw!
 
Laatst bewerkt:
Echt? Waarom? 2 draadeindjes van 10 cm en 2 plaatjes aan, moertjes aan de buitenkant.

Ene plaatje langs achterkant klauw, evt met een stofje ertussen tegen schade, een plaatje tussen de zuigers door. Moeren aandraaien tot zuiger gelijk ligt met klauw.

Kost 2.50 om te maken, en is wanneer gecombineerd met af en toe een stukje hout of een stukje stof ter bescherming of om goed aan te laten sluiten op de zuiger, vrijwel altijd prima inzetbaar.


Dit is de 2e goede tip in dit topic. Ik gebruik deze dingen altijd om 1 zuiger tegen te houden en de ander eruit te pompen. Een stroef bewegende zuiger zo terug drukken doe ik meestal niet omdat de boel eigenlijk gewoon uit elkaar moet.
De eerste goede tip was van Martell : uitbesteden.

Je zuigers moeten er gewoon uit, de boel moet schoongemaakt worden en weer netjes gemonteerd, zeer waarschijnlijk met nieuwe keerringen. Vervolgens vullen met nieuwe remvloeistof, netjes ontluchten en je kunt er weer jaren tegen.

Om je een idee te geven hoe soepel die zuigers horen te bewegen : je moet ze met je vingers terug kunnen duwen.
 
Dat klopt helemaal Albert, hoewel die luxe er niet altijd bij is, zeker als ie al flink op het rempedaal heeft staan pompen en dus beide voor 40% oid uitgepompt zijn. Dan krijgt ie nooit de 1 eruit zonder de ander iets terug te duwen.
 
De algemene tip met remklauwen is om het iets vaker netjes te maken, dan hoeft het niet helemaal uit elkaar. Elk jaar 10 minuten poetsen en het blijft járen prima, 3 jaar niets doen en je moet van alles kopen, de remklauw moet eraf, gesplitst, het zit vast, het wordt moeilijk.
 
Heb mijn voorremklauw nu al 2 keer helemaal uit elkaar gehaald (alleen zuigers laten zitten) sinds afgelopen December.
Remmen werkte prima,why?
Sommige weten het al ik ben gek op remklauwen in het nieuw steken.

Maar kan je niet helpen! :P ;) (kooooooom maar kom maar kom maar !!) ;)

Effe serieus,remklauwen verdienen de hoogste respect is mijn mening,nooit risico mee nemen!
Laat het doen of doe het samen met iemand met know how,leer je zelf ook nog wat.

succes
 
Ja, net nog open gehaald door die 2 andere bouten en met een stukje hout en tang geprobeerd ook niks. Wegbrengen it is. Heb ook niet een heel fatsoenlijke sleutelgelegenheid helaas. Dat schoonmaken ga ik zeker eens per jaar doen. Maar dit is waarschijnlijk niet goed onderhouden door de vorige eigenaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan