Span voor Corrosie

De olielekkage komt volgens mij van de carterpan pakking, in elk geval niet van de aftapbout.

155 band gaat wel lukken en misschien een 165, vanavond weer effe gaan meten hoe het met de naaf en remschijf uitkomt.
Als de remklauw inderdaad aan de binnenkant van het wiel kan komen vind ik dat wel een hele deftige oplossing.

Lijkt mij ook heel erg netjes... Ben wel benieuwd naar de remklauwbevestiging...

En als het lukt, kan ik nog op zoek naar LM velgen _O-

Edit:
http://link.marktplaats.nl/m807174744

De kleur is al bijna goed... (prijs niet)
 
Laatst bewerkt:
Als je toch naar links wil verplaatsen kan je dan geen Smart remschijf in de naaf zetten? De dikte van de bodem van de schijf verplaatst het wiel, dan kan je binnen in het wiel een Smart remklauw, of gewoon een Brembo kwijt. Hoewel je voor de Brembo de schijf wel even dunner zal moeten draaien. Maar dan heb je aan een versleten (gratis) schijf al genoeg.

Mijn ervaring met het dunner draaien van zo'n schijf zijn niet goed. De schijf heeft aan de binnenzijde een erg diepe inkeping. Als je de schijf dunner maakt breekt deze op een zeker moment af op de inkeping. Het is veiliger om de remklauw te verbreden dmv een plaatje(s) aluminium ertussen. Gaten voor bouten en oliekanaaltje boren, extra o-ringetje erin en klaar!
 
Die inkeping had ik op de tekening ook al gezien, toen dacht ik die kun je alleen maar aan de binnenkant afdraaien. Dat houdt dus in dat je toch wel een knappe remschijf moet gebruiken en niet eentje die al flink ingesleten is. Verder kun je overwegen of je het hele schijfoppervlak wel nodig hebt en niet beter het laatste stukje op dikte kan laten.

verder is het verbreden van de remklauw ook een goed idee, dan blijft de schijf origineel en uitwisselbaar.
 
De volgende optie lijkt mij het mooiste:

een motorremschijf direct op de naaf monteren of op de spacer, als ik een spacer maak van 20mm dan kan er op de binnenkant een remschijf gebout worden.
Nu maar kijken naar een remschijf met een grote flens maat zoals van de Yamaha Diversion 900

full


Een Yamaha dubbelzuiger remklauw is compact en zou daar mooi tussen moeten passen, de Brembos zijn een stuk dikker. Bevestiging moet deels aan het cardanhuis komen en deels aan de bevestigingsbouten van het cardanhuis.
 
En een K100 schijf is een losse schijf op een aluminiumhart. Die zit met klinknagels vast die je vrij gemakkelijk kunt verwijderen. Zo'n schijf heb ik nog wel liggen, compleet met brembo klauwtje.
 
En een K100 schijf is een losse schijf op een aluminiumhart. Die zit met klinknagels vast die je vrij gemakkelijk kunt verwijderen. Zo'n schijf heb ik nog wel liggen, compleet met brembo klauwtje.
Dat is zeker interessant, zo'n schijf is 285mm en dat is wat beschaafder dan de 320mm van de Diversion.
Die laatste gaat waarschijnlijk ook niet passen in een 15inch velg.
 
Laatst bewerkt:
Moet er iets geregeld worden om de schijf (+klauw?) bij Ratman te krijgen? Beide woonplaatsen liggen erg uit de buurt van mijn woonwerk verkeer (Renkum-Nijmegen, of Renkum-Amersfoort) en ik loop al niet over van de tijd, dus ik ga zelf geen koerier spelen.

Verzendkosten zijn uiteraard voor mijn rekening!
 
Afgelopen weekend een zwarte rand onder op de ruit gespoten. Vandaag de ruit uit de krant gehaald en voor de show even op z'n plek gehouden.

full


Ik ben niet ontevreden. :P
 
@ Hellracer en Corrosie, doe maar geen moeite voor die K100 remschijf. Groter dan 270mm gaat er niet in!
ik ben aan het meten geweest en zelfs na een flinke bewerking van de naaf is het onmogelijk om de remklauw aan deze kant te krijgen.
We gaan weer terug naar het oude plan om de remschijf links te monteren, dat is wat betreft onderhoud ook wel zo prettig.
 
@ Hellracer en Corrosie, doe maar geen moeite voor die K100 remschijf. Groter dan 270mm gaat er niet in!
ik ben aan het meten geweest en zelfs na een flinke bewerking van de naaf is het onmogelijk om de remklauw aan deze kant te krijgen.
We gaan weer terug naar het oude plan om de remschijf links te monteren, dat is wat betreft onderhoud ook wel zo prettig.

Ik was net geld aan het overmaken... net op tijd geannuleerd...

Is een smartschijf toch niet de makkelijkere optie, of kan het wiel daarvoor niet ver genoeg naar links? (Afdraaien heeft niet mijn voorkeur, ivm vroeg of laat moeten vervangen)
 
Ik was net geld aan het overmaken... net op tijd geannuleerd...

Is een smartschijf toch niet de makkelijkere optie, of kan het wiel daarvoor niet ver genoeg naar links? (Afdraaien heeft niet mijn voorkeur, ivm vroeg of laat moeten vervangen)
Het probleem is dat de meenemer vrij groot is en daardoor kun je de klauw niet kwijt, ik heb ook kleinere remklauwen geprobeerd maar dat gaat hem ook niet worden.

Ik ga morgen op zoek naar materiaal voor de spacer en dan kan ik gaan draaien, er komt straks gewoon een guzzi schijf op.
 
Afgelopen weekend een zwarte rand onder op de ruit gespoten. Vandaag de ruit uit de krant gehaald en voor de show even op z'n plek gehouden.

[afbeelding]

Ik ben niet ontevreden. :P

Enige nette oplossing. Mooi gedaan. Kleur vind ik niks, maar dat is jou ding.
 
Tja, kleur is een kwestie van smaak, vind het best wel geinig. Lijkt wel op die Opel Manta van New Kids, vond ik ook wel een gaaf ding.

@ Corrosie, als je de Motor lakdelen wilt spuiten is dat voor mij geen probleem. Voor de technische realisatie heb ik ze niet nodig, als je een keer in de buurt bent......
 
Laatst bewerkt:
Tja, kleur is een kwestie van smaak, vind het best wel geinig. Lijkt wel op die Opel Manta van New Kids, vond ik ook wel een gaaf ding.

@ Corrosie, als je de Motor lakdelen wilt spuiten is dat voor mij geen probleem. Voor de technische realisatie heb ik ze niet nodig, als je een keer in de buurt bent......

Eigenlijk best een goed plan. Achteraf gezien had ik ze er beter al af kunnen halen voor ik de motor bracht |(

Ik moet even kijken hoe en wanneer het gaat lukken...
 
Nu echt precies aan het meten geweest en tekeningen gemaakt van het komende draaiwerk.

full


Het grijze deel is een alu spacer voor de remschijf, dan komt er een plaat welke tegen het wiel gebout wordt. Waarom niet een geheel? de reden is simpel, je wil het achterwiel kunnen monteren en demonteren, hiervoor is het nodig dat de remschijf verwijderd kan worden zonder nog verder naar links te moeten. De nok op de achterbrug kan weggeslepen worden, houder voor de remtang wordt direct aan de achterbrug gelast.

Procedure voor wiel verwijderen:

  1. maak de remklauw los
  2. draai de vier bouten van de remspacer los
  3. trek de steekas eruit en vang de remschijf op
  4. Het wiel kan nu met naaf en al verwijderd worden.

De rode lijn in de tekening is de Smart velg, de rechter blauwe spacer is om het wiel op de Guzzi naaf te kunnen bevestigen. De blauwe onderdelen worden van staal zodat je daar naar hartelust in kan tappen zonder problemen en kun je ook standaard wielbouten gebruiken.

De remschijf komt ca 20mm verder naar links, die ruimte is er gelukkig voldoende.
Omdat de remschijf flink uitsteekt naast het lager vond ik wel zo prettig om deze nog een lagerondersteuning te geven, dit samen met een vulbus. er zijn geen stootrandjes want het lager hoeft geen axiale krachten op te vangen, die dient alleen maar voor dat de schijfrem gecentreerd blijft en niet gaat slingeren.
 
Laatst bewerkt:
Nu echt precies aan het meten geweest en tekeningen gemaakt van het komende draaiwerk.

[afbeelding]

Het grijze deel is een alu spacer voor de remschijf, dan komt er een plaat welke tegen het wiel gebout wordt. Waarom niet een geheel? de reden is simpel, je wil het achterwiel kunnen monteren en demonteren, hiervoor is het nodig dat de remschijf verwijderd kan worden zonder nog verder naar links te moeten. De nok op de achterbrug kan weggeslepen worden, houder voor de remtang wordt direct aan de achterbrug gelast.

Procedure voor wiel verwijderen:

  1. maak de remklauw los
  2. draai de vier bouten van de remspacer los
  3. trek de steekas eruit en vang de remschijf op
  4. Het wiel kan nu met naaf en al verwijderd worden.

De rode lijn in de tekening is de Smart velg, de rechter blauwe spacer is om het wiel op de Guzzi naaf te kunnen bevestigen. De blauwe onderdelen worden van staal zodat je daar naar hartelust in kan tappen zonder problemen en kun je ook standaard wielbouten gebruiken.

De remschijf komt ca 20mm verder naar links, die ruimte is er gelukkig voldoende.
Omdat de remschijf flink uitsteekt naast het lager vond ik wel zo prettig om deze nog een lagerondersteuning te geven, dit samen met een vulbus. er zijn geen stootrandjes want het lager hoeft geen axiale krachten op te vangen, die dient alleen maar voor dat de schijfrem gecentreerd blijft en niet gaat slingeren.

Ik heb even twee keer moeten lezen, maar volgens mij moet het zo helemaal goed gaan komen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan