Voorvorkvering demping - aprilia rs250 in xs650 frame

Frits!

MF veteraan
15 mei 2005
1.366
0
Den Haag
Ik heb een xs650, waarbij ik een voorvork van een rs250 uit 1995-97 in heb gebouwd.
op dit moment weegt de xs nog maar 170kg. Maar dat is niet licht genoeg voor de rs vork die voor een 140kg fiets is afgeveerd.

Wat moet ik bestellen om de vork geschikt te krijgen voor de 170kg wegende XS? Ik wil het bij een webshop bestellen en allemaal zelf vervangen.

Kan iemand mij advies geven over welke viscositeit, en of ik een bus moet plaatsen op de huidige veer... of moet ik er misschien sowieso ook een nieuwe veer in. Volgens mij gaat er maar bij één poot een veer in.(?). Deze laatste heb ik gezien voor 6 tientjes van Wilbers.

Alvast bedankt voor de reactie!
 
Ik heb een xs650, waarbij ik een voorvork van een rs250 uit 1995-97 in heb gebouwd.
op dit moment weegt de xs nog maar 170kg. Maar dat is niet licht genoeg voor de rs vork die voor een 140kg fiets is afgeveerd.

Wat moet ik bestellen om de vork geschikt te krijgen voor de 170kg wegende XS? Ik wil het bij een webshop bestellen en allemaal zelf vervangen.

Kan iemand mij advies geven over welke viscositeit, en of ik een bus moet plaatsen op de huidige veer... of moet ik er misschien sowieso ook een nieuwe veer in. Volgens mij gaat er maar bij één poot een veer in.(?). Deze laatste heb ik gezien voor 6 tientjes van Wilbers.

Alvast bedankt voor de reactie!

Ik zou zeggen, pak een exploded view erbij van de betreffende donorfiets en kijk hoe het in elkaar steekt.

Bij een dergelijke verandering van belasting zullen er andere veren in moeten en kom je niet weg met het aanpassen van de voorspanning.
 
Ik heb een xs650, waarbij ik een voorvork van een rs250 uit 1995-97 in heb gebouwd.
op dit moment weegt de xs nog maar 170kg. Maar dat is niet licht genoeg voor de rs vork die voor een 140kg fiets is afgeveerd.

Wat moet ik bestellen om de vork geschikt te krijgen voor de 170kg wegende XS? Ik wil het bij een webshop bestellen en allemaal zelf vervangen.

Kan iemand mij advies geven over welke viscositeit, en of ik een bus moet plaatsen op de huidige veer... of moet ik er misschien sowieso ook een nieuwe veer in. Volgens mij gaat er maar bij één poot een veer in.(?). Deze laatste heb ik gezien voor 6 tientjes van Wilbers.

Alvast bedankt voor de reactie!
Als er maar 1 veer in zit heb je het probleem gevonden.
 
Ik heb bij m'n vorige duc een voorvork gehad waar de demping maar in één poot zat.Bij een trialmotor heb ik wel eens gezien dat ze maar één veer hadden.
Mss is het een oplossing om een tweede veer te plaatsen?Meet maar eens op,ik heb hier nog een setje veren liggen van een motor die iets meer woog dan 170kg.
Proberen kan altijd *D
 
Getallen boven 1 en je weet het al niet meer?
Ts denk dat er maar in een poot een veer zit,

Dat klopt, of ik ben inderdaad vergeten hoe ik moet tellen.
Als er in zijn vork maar 1 veer zit i,p,v 2 is dat simpel op te lossen door in de lege poot ook een veer te plaatsen.

Dat zou je wel zeggen, maar dan moet er wel eea flink gemodificeerd worden. Dat TS nou juist deze vork kiest om in zijn project te bouwen is mij een raadsel. Een van de weinige minpunten van de eerste generatie RS250 is de slechte vork (en nee, dat ligt niet aan de ontbrekende veer in de rechterpoot :z ).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb bij m'n vorige duc een voorvork gehad waar de demping maar in één poot zat.Bij een trialmotor heb ik wel eens gezien dat ze maar één veer hadden.
Mss is het een oplossing om een tweede veer te plaatsen?Meet maar eens op,ik heb hier nog een setje veren liggen van een motor die iets meer woog dan 170kg.
Proberen kan altijd *D
Zat de demping maar in een poot of zat de verstelbare demping in een poot?
Ik ben erg benieuwd naar het merk en type van die trialmotor.
 
Dat klopt, of ik ben inderdaad vergeten hoe ik moet tellen.Dat zou je wel zeggen, maar dan moet er wel eea flink gemodificeerd worden. Dat TS nou juist deze vork kiest om in zijn project te bouwen is mij een raadsel. Een van de weinige minpunten van de eerste generatie RS250 is de slechte vork.
Meen je nou serieus dat er vorken zijn met maar in een poot een veer?
 
Ja, die zijn er. De RS250 is wel het enige voorbeeld op motorgebied dat ik zo een twee drie ken.
Veren doet die vork overigens verder prima, het is de demping waar het aan scheelt. :)
Wat is het voordeel van maar een veer?
Dat wringt toch als de pest?
Waarom vind ik niks terug over deze vork?
Heb je een link?
 
Wat is het voordeel van maar een veer?
Gewicht?
Dat wringt toch als de pest?
Een stuk meer dan een gewone setup met twee veren, maar een USD voorvork is niet hetzelfde als een 30mm japans vorkje uit de seventies. Een USD kan echt wel wat hebben.
Waarom vind ik niks terug over deze vork?
Heb je een link?

Ik heb alleen even een link van de exploded view voor je. Een voorbeeld vinden gaat op dit moment even lastig.
 
Laatst bewerkt:
Gewicht?Een stuk meer dan een gewone setup met twee veren, maar een USD voorvork is niet hetzelfde als een 30mm japans vorkje uit de seventies. Een USD kan echt wel wat hebben.Ik heb alleen even een link van de exploded view voor je. Een voorbeeld vinden gaat op dit moment even lastig.
Gewicht?
Die veer is precies 2x zo zwaar uitgevoerd als2 normale veren.
Ik blijf het raar vinden.
 
Meen je nou serieus dat er vorken zijn met maar in een poot een veer?
Dat komt bij cross country MTB regelmatig voor. Dan gaat het vaak wel om luchtgeveerde vorken. De reden is volgens mij gewicht.

Hier een exploded view van een trial Marzocchi met één veer
Early%20Marz%20USD%201990-93.jpg


Edit: 1995 RS250 vork
 
Laatst bewerkt:
MasterTommy heeft gelijk. De eerdere RS heeft in 1 poot de demping en in de ander de veer.
Je kan dit ook makkelijk aan de topcaps zien. De ene heeft duidelijk een demping clicker bovenop en de ander een voorspanning versteller.
Zie http://www.solo2tempi.it/manutenzione/stradali/manutenzione rs250/manuale officina/7 - Telaio.pdf
pagina 48 voor een blowout en de rest van de workshop manual over de vork.

Verder heeft MasterTommy gelijk dat deze vork slecht is. Een aanpassing is mogelijk.
Maxton in GB kan een aanpassing doen waarbij de demping en veer in beide kanten komt. Zijn positieve verhalen over op aprilia forums. Deze aanpassing was volgens mij alleen niet echt goedkoop.
Ik zou een andere vork kiezen.

Zelf heb ik in mijn RS250 een GSXR600 vork gezet (geloof een K7, maar weet het niet zeker meer)
 
Terug
Bovenaan Onderaan