Spanningsregelaar / gelijkrichter vervangen voor ander model

GenesiZ

MF veteraan
10 apr 2003
8.946
627
Eerbeek
Van mijn Kawasaki KZ750B uit 1976 is mijn spanningsregelaar en gelijkrichter doorgebrand. Waarom weet ik (nog) niet, maar ik had de standaar spullen al vervangen voor een Elextrex RR33.

Kawasaki Z750B, Z750LTD Belt, Z750LTD Twin Regulator Rectifier - (RR33)

Maar nu kan ik voor lage prijs ook op zoek gaan naar een spanningsregelaar en gelijkrichter van een andere motor (nog geen idee welke, ligt eraan wat er te koop is) maar kan dat zomaar? De aansluitingen maken niets uit, de kabelboom ga ik toch opnieuw maken want ik heb het gevoel dat het komt door een kabelbreuk

Kan ik zomaar een spanningsregelaar pakken en aansluiten? Zit ik dan niet met verschillende in en uitgaande stroomwaardes?

Het is voor een motor die al geheel verbouwd is en al voorzien is van Dynatek onsteking + bobines en handgemaakte kabelboom.

Kawasaki Z750B2 '76 tracker/travelers-bike.
 
Weet niet precies hoe het bij jouw bike zit, maar ik heb destijds op mijn Z1 uit 1973 een GPZ spanningsregelaar/gelijkrichter gemonteerd op advies van een motorzaak. Dat werkte prima. Dus als jouw dynamo overeen komt met die van een Z1/z900 zou ik niet weten waarom het niet zou werken.
 
Je moet naar twee aspecten kijken; Spanning en stroom.

De spanningsregelaar moet om kunnen gaan met de spanning die de dynamo maximaal levert en de stroom die maximaal geleverd moet kunnen worden. Beide kun je globaal meten en daar dan een stukje boven gaan zitten.

Probleem is denk ik om er achter te komen hoeveel een spanningsregelaar van een motor aan kan.
 
Weet niet precies hoe het bij jouw bike zit, maar ik heb destijds op mijn Z1 uit 1973 een GPZ spanningsregelaar/gelijkrichter gemonteerd op advies van een motorzaak. Dat werkte prima. Dus als jouw dynamo overeen komt met die van een Z1/z900 zou ik niet weten waarom het niet zou werken.

Ga ik uitzoeken, bedankt voor de tip! Ik lees net wel dat de nieuwere type Twins uit '79 uitgevoerd waren met een magnetische dynamo/rotor dat deze over te zetten zijn naar de '76 motoren, maar wat daar het van is weet ik niet.

Je moet naar twee aspecten kijken; Spanning en stroom.

De spanningsregelaar moet om kunnen gaan met de spanning die de dynamo maximaal levert en de stroom die maximaal geleverd moet kunnen worden. Beide kun je globaal meten en daar dan een stukje boven gaan zitten.

Probleem is denk ik om er achter te komen hoeveel een spanningsregelaar van een motor aan kan.

Ik zal vanavond eens kijken in het WPHB of ik iets van deze waardes terug kan vinden!
 
Dit ziet er toch echt uit als een dynamo zonder permanente magneten.
Er zit een spoel in die de rotor magnetisch maakt.
Naarmate er meer spanning moet worden gegenereerd zal de spanning op die spoel toenemen om zo de rotor meer magnetisch te maken om zo meer spanning/vermogen op te wekken.

Als je een regelaar van een andere motor wilt gebruiken moet dat er een zijn met hetzelfde systeem.
Ook belangrijk is dat de weerstand van de spoel die gebruikt word op de andere motor ongeveer hetzelfde is.
Waarom niet de regelaar gebruiken die er bij hoort?
full
 
Dit ziet er toch echt uit als een dynamo zonder permanente magneten.
Er zit een spoel in die de rotor magnetisch maakt.
Naarmate er meer spanning moet worden gegenereerd zal de spanning op die spoel toenemen om zo de rotor meer magnetisch te maken om zo meer spanning/vermogen op te wekken.

Als je een regelaar van een andere motor wilt gebruiken moet dat er een zijn met hetzelfde systeem.
Ook belangrijk is dat de weerstand van de spoel die gebruikt word op de andere motor ongeveer hetzelfde is.
Waarom niet de regelaar gebruiken die er bij hoort?
[afbeelding]

Ook bedankt voor de tips! Origineel heeft hij een losse spanningsregelaar en een losse gelijkrichter maar dat wil ik liever niet om de kabelboom zo klein mogelijk te maken. Hiervoor had ik de Electrex RR33 omdat die beide doet.

Nu ik er opeens aan zit te denken, zijn nieuwere motoren ook uitgevoerd met een 2in1 systeem of ook een losse spanningsregelaar en een losse gelijkrichter? Anders maakt het niet veel uit en kan ik beter maar gewoon een nieuwe RR33 aanschaffen (en hopen dat deze niet door brand :$ )
 
Hier nog wat info uit het WPHB:

Elec.jpg


De originele accu is eruit en vervangen voor een kleine 2.6Ah, de startmotor zit er niet meer in (kick-only) en de regulator is dan vervangen voor de RR33.
 
Terug
Bovenaan Onderaan