Koppelingsveren?

supervet

2 of 4 cilinders.... allebei dan maar??
15 sep 2003
5.506
3.860
Heerlen
Heren en Dames,

Voor mijn project ben ik op zoek naar "versterkte" koppelingsveren en nu kan ik die natuurlijk gewoon bestellen bij een van de vele shops... zover was ik zelf ook al.

Maar dan blijft de vraag HOE versterkt zijn die dingen dan?? want dat staat er nooit bij. Kortom ik zou graag zelf kiezen hoeveel sterker de veren zijn ten opzichte van standaard. Daar kan ik de veerconstante wel van meten... Ze mogen namelijk best wat sterker, er komt een ander koppelingsmechaniek aan het blok als ik sterke veren kan vinden.

Heeft iemand een idee of ik die veren zo kan uitzoeken en waar het evt. zou kunnen??

Het gaat om een Yamaha TR1 blok.

Later,

Loek

PS. Bij de "standaard" verkrijgbare veren voor de industrie zoals bijv. Alcomex die levert heb ik al gekeken en dat gaat niet passen...
 
Plaatje van mijn originele TL1000R veer die doorklapte bij tussentijdse acceleratie en de versterkte.



Ik geloof nooit dat er heel veel newtonmeters verschil in zal zitten.
Anders komt de bediening van de koppeling in de problemen. :P
 
Heren en Dames,

Voor mijn project ben ik op zoek naar "versterkte" koppelingsveren en nu kan ik die natuurlijk gewoon bestellen bij een van de vele shops... zover was ik zelf ook al.

Maar dan blijft de vraag HOE versterkt zijn die dingen dan?? want dat staat er nooit bij. Kortom ik zou graag zelf kiezen hoeveel sterker de veren zijn ten opzichte van standaard. Daar kan ik de veerconstante wel van meten... Ze mogen namelijk best wat sterker, er komt een ander koppelingsmechaniek aan het blok als ik sterke veren kan vinden.

Heeft iemand een idee of ik die veren zo kan uitzoeken en waar het evt. zou kunnen??

Het gaat om een Yamaha TR1 blok.


Later,

Loek

PS. Bij de "standaard" verkrijgbare veren voor de industrie zoals bijv. Alcomex die levert heb ik al gekeken en dat gaat niet passen...


EBC Heavy Duty neem ik aan?

15% sterker dan nieuwe originele veren.

slotje..
 
Laatst bewerkt:
@BolletjeBas:

Slotje lijkt mij iets te optimistisch... 15% sterker is al goed om te weten in ieder geval. Dus dat is bij EBC zo, maar dan is er nog niet veel keuze. Er zijn meer merken die die veertjes maken (of in ieder geval verkopen).
Mechaniek van de koppeling wordt vervangen als er veel zwaardere veren in komen zoals je had gelezen, dus daar ligt het probleem niet...

Ik vraag me dus gewoon af of er niet ergens veren te krijgen of selecteren zijn op maatvoering en sterkte zodat er wat meer te kiezen is...

Later,

Loek
 
Waar staat dat de rechtse de versterkte is ;).

Daarbij, het is moeilijk uit het plaatje te concluderen welke de sterkere is. Je zou zeggen dat het de rechtse is vanwege de extra lengte. Maar vanwege de kortere afstand tussen de ringen kun je net zo goed concluderen dat het de linkse is. Maar goed, beide zegt nog niks over de draad diameter (die op het eerste oog gelijk lijkt) en het gebruikte materiaal.

Kortom, aannames, de moeder van alle neuk-omhoog's ;).
 
Laatst bewerkt:
en waarom denk je dat de rechtse een versterkte veer is ?
Omdat ik hem zelf gemonteerd heb, Barnett versterkte koppelingsveer. :')
Daarbij, het is moeilijk uit het plaatje te concluderen welke de sterkere is. Je zou zeggen dat het de rechtse is vanwege de extra lengte. Maar vanwege de kortere afstand tussen de ringen kun je net zo goed concluderen dat het de linkse is. Maar goed, beide zegt nog niks over de draad diameter (die op het eerste oog gelijk lijkt) en het gebruikte materiaal.
Dat vond ik dus ook. ;)
 
EBC veren pas ik al jaren toe op oude Honda fours, ze zijn eigenlijk voor ieder model (zoals reeds gezegd) ongeveer 15% zwaarder dan OEM en 60% zwaarder dan reeds gebruikte Ebay veertjes ghahah.
 
Waar staat dat de rechtse de versterkte is ;).

omdat dat duidelijk een nieuwe is ;)

Je zou zeggen dat het de rechtse is vanwege de extra lengte.

helemaal niet, ik zou gewoon zeggen dat de linkse door het gebruik "versleten" is en daardoor korter

Maar vanwege de kortere afstand tussen de ringen kun je net zo goed concluderen dat het de linkse is.

was ook niet mijn conclusie gezien mijn antwoord net hierboven

Maar goed, beide zegt nog niks over de draad diameter (die op het eerste oog gelijk lijkt)

als je de foto in een fotoprogramma opent, zijn ze volgens mij toch gelijk, maar 100% kan ik dat niet garanderen.

en het gebruikte materiaal.

hoeveel verschillende soorten verenstalen zijn er denk je ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan