problemen met r.a.w

robin86

MF veteraan
19 jan 2010
2.135
0
Hoofddorp
Goedenavond.
Zoals de titel doet vermoeden, ik heb wat problemen met mijn richting aanwijzers. Ik heb gezochtnaar vergelijkbare gevallen maar niets gevonden.
Ik rij een bandit 1200 uit 98.

het gaat om het volgende:

Tot gisteren had ik goedkope china led knippers met 4 losse weerstanden. Ik zeg china omdat twee weerstanden al draadbreuk hadden die ik opgelost had en uit eindelijk is er een knipperlicht letterlijk uit elkaar gerammeld. De behuizing lag vol met losse leds die uit de printplaat waren getrild.

Dus ben ik gisteren op pad gegaan om 4 mooie nieuwe knipperlichten te halen voorzien van gloeibolletjes. Weg met die weerstandjes e.d.

deze bij thuiskomst gemonteerd. En warempel ze doen het. Vanmorgen dus op de motor naar t werk. Halverwege merk ik bij inhalen dat beide knippers aan de linkerkant het niet meer doen. Ook het dashboard lampje dat er bij hoort doet het niet. Vanmiddag onderweg naar huis deden ze het sporadisch wel weer. (Tussendoor nog gelaserd en met 24 te hard een bekeuring van €231 binnen gehengeld) maar thuis aangekomen deden ze het alle vier het niet meer en ook mijn dasboardlampjes waren er mee gestopt.zadel eraf. Hey zekering doorgebrand(15a) vervangen en weer even verder kijken. Nee nog geen reactie op links. Rechts ook niet goed. Uiteindelijk bleven ze permament branden en uiteindelijk brandde de zekering door. Wat me opviel is dat het relais best warm werd.

ik verdenk zelf dat het relais de gloeibolletjes niet aankan. Wattage kan ik niet terug vinden van deze lampjes.het betreft Booster sentinel knippers.

Nu heb ik gekeken voor een last onafhankelijke relais maar deze zijn 7 pins en mijn relais heeft een aansluiting van 2 pinnetjes. Tekst op mijn bestaande relais: tl 67 12.6v 85c/m 21wx2+3.4w a 6978

Iemand een idee of ik goed denk. Of kan er wat anders zijn? Alle stekkers zijn schoon. Kabelbreuk vermoed ik ook niet en het probleem doet zich direct voor na het monteren van nieuwe knippers.
 
Weg met die weerstandjes e.d.

Ik heb totaal geen verstand van elektrisch maar dit doet zelfs bij mij belletjes afgaan, heb er al eea over gelezen.
Misschien haal ik het wel uit de context of zo maar je probleem begon na het plaatsen van je nieuwe r.a.w. zoals je ze zelf zo mooi noemt?
Zou het dan ook niet te maken kunnen hebben met je nieuwe r.a.w. ?

Ik kan je 1 tip geven:
Als je net zo veel verstand hebt van electronica/electriciteit als ik: Blijf er af of zoek hulp.

Je typt wel een leuk verhaal maar weet je ook waar je het over hebt?
 
zo te lezen heeft je knipperrelais het loodje gelegd.
maar dan wel met een reden die je eerst moet oplossen. zal ergens in je bedrading een fout zitten die je er uit moet (laten) halen.
 
Nu heb ik gekeken voor een last onafhankelijke relais maar deze zijn 7 pins en mijn relais heeft een aansluiting van 2 pinnetjes. Tekst op mijn bestaande relais: tl 67 12.6v 85c/m 21wx2+3.4w a 6978

Hoeveel watt lampje zit er in die nieuwe knippers van je?

Je relais kan namelijk 2 'oude' gloeilampen van 21Watt aan, samen net 3,4Watt aan LEDs... Jouw relais is dus gemaakt om alléén voor óf achter te vervangen door LEDs... Als je er dus weer 4 gloeilampen van (meestal) 21 Watt op aansluit, belast je het relais teveel en gaat hij stuk...
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel watt lampje zit er in die nieuwe knippers van je?

Je relais kan namelijk 2 'oude' gloeilampen van 21Watt aan, samen net 3,4Watt aan LEDs... Jouw relais is dus gemaakt om alléén voor óf achter te vervangen door LEDs... Als je er dus weer 4 gloeilampen van (meestal) 21 Watt op aansluit, belast je het relais teveel en gaat hij stuk...

3,4 watt is de stroom die door je verklikkerlampje op het dashboard stroomt ;)
 
IMG-20140501-WA0012.jpg
~[/URL]
 
Inderdaad. De twee linker (2X21W) , of de twee rechter. (2X 21W) , en je dashboardlampje (3,4W).

Ik vermoed dat die Booster lampjes een lagere weerstand hebben, en daardoor te veel stroom doorlaten, waardoor de zekering doorfikt.

Mijn advies: kap compleet met die nutteloze opties. Je somt het zelf al op: Kabelbreuken af fabriek, lampen die uit elkaar vallen, relais die doorfikken en zekeringen die er uit springen.

Als ik eens andere knippers zou willen, dan zou ik gaan kijken naar originele knipperlichten. Hoeft niet van een Bandit (of zelfs maar Suzuki) te zijn. Tegenwoordig zijn dat niet meer die afgrijselijke kubussen van vroeger.

Zo heb ik op m'n auto na het demonteren van de bumper, knipperlichten van een KTM gebruikt: Twee knippers hadden witte glaasjes/oranje bolletje, twee hadden oranje glaasjes en oranje bolletjes. Door de lampjes uit te wisselen, had ik twee stadslichtjes en twee knipperlichten. Nooit problemen mee gehad!

Uiteindelijk is het er nooit van gekomen om de bedrading netjes af te werken... -O-
full
 
3,4 watt is de stroom die door je verklikkerlampje op het dashboard stroomt ;)

Sinds wanneer meet je stroom in Watt? Ik leerde altijd Ampère.. :P

Maare, ja, had ik niet over gedacht, dat het natuurlijk bij oudere fietsen zonder alarmlichten, er altijd maar 2 branden, dus vandaar de 2x21watt...

Meestal gebruiken LEDs alleen veel minder stroom, daardoor gaat je relais te snel knipperen, maar zou de boel niet door door moeten fikken...
 
Ooit ook eens zoiets gehad na monteren van nieuwe knipperlichten. Na het omsolderen van een stekker de handel niet helemaal goed geïsoleerd. Zat in de koplamp tegen de massa aan. Werkte af en toe wel, af en toe niet, door trillingen neem ik aan. Uiteindelijk fikt dan je zekering door. Als je geluk hebt vóórdat je relais het begeeft, als je pech hebt erna.

Meet ook eens de weerstand tussen de plus van een willekeurige richtingaanwijzer, en de massa van de motor.
 
Zo even gekeken en gemeten. Alles krijgt gewoon de juiste spanning. Echter zijn de gloeibolletjes 6 watt. Ipv 21watt origineel. Nu branden deze constant. Ook met die oude led configuratie. Die eerst wel knipperden. Dus ik denk dat me relais overleden is. Kan deze kapot gaan door een te laag wattage van de lampjes?
 
Zo even gekeken en gemeten. Alles krijgt gewoon de juiste spanning. Echter zijn de gloeibolletjes 6 watt. Ipv 21watt origineel. Nu branden deze constant. Ook met die oude led configuratie. Die eerst wel knipperden. Dus ik denk dat me relais overleden is. Kan deze kapot gaan door een te laag wattage van de lampjes?
Nee, wel door het verkeerd om aansluiten.Wat heb je er nou voor relais aan zitten?
Een 2x21w relais gaat niet knipperen bij 2x6watt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan