zzr1400 afgebroken klepsteel

Status
Niet open voor verdere reacties.

KingRobby

Rookie
2 mei 2014
12
1
Beste,
Ik rij al enkele jaren met een zzr1400, maar het laatste jaar laat de motor het sterk afweten, 10maanden geleden was mijn blok tijdens het rijden vastgeslagen, dus binnen gedaan in de garage, het resultaat was een afgebroken klepsteel met als gevolg dat door de stukken zowat heel mijn blok gebroken was( kleppen, kleppendeksel, nokkenas, zuigers,zuigerstang) dus ik heb toen een nieuw blok laten steken.

Nu 10 maanden later is het terug zo, deze keer niet vastgeslagen en op tijd kunnen stil leggen, maar terug een afgebroken klep die rondgeslagen is in het blok.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Mijn rijstijl is vlot maar binnen het normale( ik trek hem nooit in het rood ofzo, ik hou mij ook niet bezig met wheelies ) en qua tuning heb ik enkel mijn voorste tandwiel 2 tanden kleiner staan voor betere te trekken en een open Voodoo uitlaat( ontwikkeld voor de zzr) dus volgens mijn hebben deze dingen geen invloed op het probleem maar wat is het dan wel?

Als er iemand ervaring heeft met dit probleem laat maar gerust weten want dit begint een kostelijke grap te worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lus
Kleppen kunnen breken wanneer ze te heet worden. Wat is de kleur van je uitlaatbochten? Rij je rond met een PowerCommander? heb je de boel laten afstellen?

Persoonlijk geloof ik eigelijk niet dat je je blok om zeep helpt als je een open uitlaat monteert, maar je weet het nooit...
 
Laatst bewerkt:
de kleur van mijn bochten is vuil geel/bruin. ik heb geen powercommander steken. Volgens de uitleg dat ik toen gekregen heb zorgt een PC enkel voor wat meer PK's en minder verbruiken, en heeft dat verder geen invloed op de motor, Pk heb ik genoeg in de zzr en motorrijden is nu eenmaal een dure hobby dus besparen op een paar liters benzine lijkt mij ook zinloos.
 
ik heb het zelfde voor gehad met mijn eerst zx12r, katalysator was er uit en blok liep te arm.
Ik weet wel niet waar de kat zit bij een zzr1400, of deze in demper of collector zit.

Vermoedelijk in combinatie met te nauwe klepspeling dan worden de kleppen te heet omdat ze onvoldoende gekoeld worden.
Ik weet dat de klepspeling bij kawa een gevoelige zaak is.

Bij de volgende zx12r die ik kocht na 7000km kleppen gecontroleerd en stonden al allemaal op minimum en waren er al 3 die er 0,03mm onder minimum zaten?!
Daarna stelde ik ze alle 12000km en geen problemen meer mee voor gehad.

hoeveel km's hebben je gereden met het herstelde blok?

geen garantie meer op de vorige herstelling?
 
Laatst bewerkt:
het eerste blok had er 30.000Km. Met het nieuwe had ik er 5000Km, en na de eerste 1000 had ik hem al terug binnen gedaan ter controle dat alles nog in orde was. Toen was alles oke dus dat die klepspelling op die 4000km zoveel zou wijzigen dat ze breken dat zou ik raar vinden.

Met warmte heeft hem wel van in het begin een probleem gehad. Dit met de orginele uitlaten, alsook met een Ixil Extreme, als nu met die Voodoo's. op de warme zomer dagen (+20c°) overhit hem zelfs als ik langer dan 10min. onder de 50Km/u blijf, maar is goed doortrekken en de wind maakt dat terug in orde dan, dat zou schijnt de reden zijn dat ze vanaf het 2010 model de gaten in de kuipen groter gemaakt hebben, voor betere warmte afvoering.

de eerste keer had ik geen garantie, maar ik heb toen contact opgenomen met Kawasaki Europe, en daar dan aangekaart dat het toch duidelijk om een constructiefout van hun gaat, na redelijk wat discussies hebben ze toegegeven en hebben zij 1/3 van de herstelling betaald. nu dat het terug zo is komen ze met het argument dat de garantie op de herstelling maar 6 maanden is terwijl ze mij een jaar beloofd hadden, dus nu beginnen de discussies opnieuw :-(
 
Zitten de katalysatoren in de dempers, of in de (niet vervangen, nog originele) bochtenset? Als ze eruit zijn gegaan met de dempers en je hebt vervolgens niets aan het lucht/brandstofmengsel gedaan heb je daar je oorzaak.
 
Volgens mij zit de katalysator in de bochtenset die inderdaad nog orgineel is, ik heb altijd alleen maar de dempers vervangen. die bochten set is een 4-1-2 dus volgens mij zit die katalysator in het middenste gedeelte, hier ben ik wel niet zeker van uiteraard.

Met die Ixil uitlaat had ik navraag gedaan of die inderdaad wel oke was voor de zzr omdat dat een enkele demper is en op de andere kant komt dan gewoon een stop, ze hadden mij toen verzekerd dat dat geen probleem was, Die Voodoo's ( terug twee dempers) zijn er samen met het nieuwe blok op gegaan.

Als het lucht/brandstofmengsel niet in orde zou zijn, had ik dat dan niet aan de motor zelf moeten merken? onregelmatig draaien of een verhoogd/ verlaagd toerental of zoiets?
 
Als het lucht/brandstofmengsel niet in orde zou zijn, had ik dat dan niet aan de motor zelf moeten merken? onregelmatig draaien of een verhoogd/ verlaagd toerental of zoiets?

Nee. Je kan het wel merken aan dingen als de gasrespons en hoe de motor klinkt bij deellast, maar hiervoor moet je echt een getraind oor hebben om dat zonder dynobank te zien.

Wat ik wel kwalijk vindt is dat iemand (ik denk een monteur?) je dit heeft medegedeeld:

Volgens de uitleg dat ik toen gekregen heb zorgt een PC enkel voor wat meer PK's en minder verbruik, en heeft dat verder geen invloed op de motor.

Naast dat het enorm kort door de bocht is, klopt er bovendien geen kut van...
 
mja, ik haal het meeste van mijn Info bij De Schouwer, die worden hier in de omstreken toch aanzien als 1 van de betere garages, het is ook daar dat ik mijn blok laten veranderen heb.
Verder bij hun uitleg was toen dat dat rond de 300€ zou kosten en als ik niet van plan was om op circuit te gaan het weinig nut zou hebben, daardoor dat ik dat toen ook niet heb laten steken.
 
Powercommander is voor de afstelling van je injectiesysteem, ik vermoed dat je blok te arm heeft gedraaid.

Valt dit dan onder constructiefout / fout van de garage, zij hebben tenslotte dat motorblok geplaatst en na 1000Km een extra controle uitgevoerd, dit hadden ze dan toch moeten zien?

zo ja , dan heb ik tenminste een extra argument om mijn garantie te eisen.
 
het blok heeft maar 5000km gelopen?
was dit een spiksplinter nieuw motorblok?

warm lopen deden mijn beide 12's, zeker bij langzaam rijden.

ik zou toch durven denken dat het blok te arm liep door de andere dempers.
Mijn katalysator uitgenomen en 5000km verder draaide mijn blok in de soep.
Was een uitlaatklep van de 4 de cilinder die afbrak.
Ik voelde het niet dat het blok te arm liep.

Bij mijn tweede 12 direct een pc geplaatst.

Met een pc kunnen ze perfect de brandstof/lucht verhouding afstellen.
Ik weet het niet meer precies maar ik dacht per 500 toeren en per 5% of 10% gasklepopening.

Is een "megastore" , ik hoop dat ze u gaan helpen maar ....

Ik dacht dat er toch iets wettelijk was rond uitgevoerde herstellingen, ik dacht één jaar.
Toch eens luisteren bij rechtsbijstand ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Het blok was nieuw maar wel in onderdelen toegekomen in de garage en daar hebben ze zelf alles moeten in elkaar steken en uitlijnen. een blok in zijn geheel konden ze niet krijgen. iets dat mij wel raar leek, en dat mij veel werkuren op de factuur had kunnen besparen denk ik.

de eerste keer was het ook een uitlaatklep van de tweede cilinder dat afgebroken was, nu weet ik het nog niet, ik moet eerst die garantie kwestie opgelost krijgen voor dat ze eraan beginnen.

Dat van die katalysator en die PC zal ik toch is goed moeten nazien, want daar heeft die garage mij percies toch goed in t'zak gezet.
 
Geen idee wat je met die Action olie bedoeld, maar ik heb altijd Total racing 4T 10w50 gebruikt dus daar zal het niet aan liggen.

Door de tanden van mijn kettingwielen aan te passen gaat mijn motor niet meer toeren draaien hé, dit is zuiver de overbrenging, het gaat er juist om om met hetzelfde toerental op het eerste tandwiel het tweede tandwiel sneller te laten draaien, en zo meer acceleratie te hebben, en dat doe je door de diameter en dus de tanden van je tandwiel aan te passen.
Hoger in toerengaan betekend gewoon meer gas geven om sneller vooruit te gaan. wanneer dit niet vlot genoeg is, dan pas ga je met de overbrengverhouding van je tandwielen spelen, om met het zelfde toerental toch meer snelheid te kunnen maken. de enige problemen dat hier bij mijn weten kunnen uitvolgen is kettingbreuk door een te zware overbrenging of meer waarschijnlijk wielspin
 
Heeft een ZZR een geregelde katalisator?
Ik denk er toch aan dat de uitlaat wel veranderd is en de inlaatkant standaard gebleven. Als dat een standaard injectieprofiel is zonder meting op de emissie heeft hij dus te arm gelopen. Dan worden de uitlaatkleppen roodheet. Dat is overigens wat anders als de koelwatertemperatuur, die kan hoog worden zonder dat het schadelijk voor het blok is.
Andersom, als je voldoende rijwind houdt merk je niets aan de koelwatertemperatuur maar brand je toch je uitlaatkant weg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan