Wiel ombouwen naar centrale moer

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Heren. Ik ben bezig met ombouw van een GTS1000. Nu moet er een ander voorwiel in. Gezeur met offset, remmerij, uitlijning etc etc.

Wat denken jullie van het idee om deze velg te gebruiken met centrale wielmoer bevestiging?
Dus nieuwe as draaien met een borst aan het eind en draad er op. Op die manier kan ik behoorlijk wat benodigde off-set winnen....
full


Ik kan namelijk een groot deel van de originele 4-bouts-bevestiging uitdraaien op deze manier en dus kan het wiel dan dieper komen te liggen. Ook het niet hoeven gebruiken van een adapter naar 4bouts scheelt weer ruimte!
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg nee, maar ik doe krachtberekeningen nog op ervaring en gevoel, niet met zo'n fancy pants computerprogramma.

En omdát ik het op ervaring en gevoel doe, zit ik liever iets aan de "safe side" :P

Er is hier vast wel een of andere toetsenbordridder die om kan gaan met zo'n programma, en je precies kan vertellen hoe en wat.

OF, iemand die het al heeft gedaan en zijn ervaring kan delen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg nee, maar ik doe krachtberekeningen nog op ervaring en gevoel, niet met zo'n fancy pants computerprogramma.

En omdát ik het op ervaring en gevoel doe, zit ik liever iets aan de "safe side" :P

Er is hier vast wel een of andere toetsenbordridder die om kan gaan met zo'n programma, en je precies kan vertellen hoe en wat.

OF, iemand die het al heeft gedaan en zijn ervaring kan delen.

Ik zou het zelf wel eens kunnen overtekenen en er een berekening op los kunnen laten, probleem is dat dat altijd een benadering is... maar het is een idee...

Eén ding is wel gunstig; In principe hoeven de remkrachten al niet opgenomen te worden door de "naaf" van het wiel omdat ik er een buell-schijf op wil gaan monteren,..
 
Ik zou het zelf wel eens kunnen overtekenen en er een berekening op los kunnen laten, probleem is dat dat altijd een benadering is... maar het is een idee...

Eén ding is wel gunstig; In principe hoeven de remkrachten al niet opgenomen te worden door de "naaf" van het wiel omdat ik er een buell-schijf op wil gaan monteren,..
Het gewicht van je motor wil naar voren als je remt.
Dit gewicht drukt tegen de naaf en moet overgebracht worden naar de band waar hij het wegdek raakt.
Er zal altijd kracht op de spaken komen tijdens het remmen.
 
Het gewicht van je motor wil naar voren als je remt.
Dit gewicht drukt tegen de naaf en moet overgebracht worden naar de band waar hij het wegdek raakt.
Er zal altijd kracht op de spaken komen tijdens het remmen.
Heb je gelijk in.. Maar de remschijf "trekt" iig niet aan de naaf.. Dus die wordt wel ietwat ontzien lijkt me..
 
Zou het helpen als je de 4 originele gaten eerst door een ervaren lasser laat "volschijten" om meer materiaal te hebben of ben je bang voor teveel spanningen in het materiaal?

Heb ik ook aan zitten denken, maar heb geen idee of dit ten goede komt aan de sterkte van het materiaal... heeft allemaal weer te maken met veranderingen in de eigenschappen/structuur van het materiaal die ontstaan als gevolg van het lassen..
 
Laatst bewerkt:
Dus een spacer die het voor je oplost is de verkeerde kant op gedacht? Een adapter met vier bouten voor de wielzijde die zelf met een centrale bout vast zit? Verkeerde offset?
 
Dus een spacer die het voor je oplost is de verkeerde kant op gedacht? Een adapter met vier bouten voor de wielzijde die zelf met een centrale bout vast zit? Verkeerde offset?

Een adapterplaat aan buitenzijde van het wiel zou eventueel nog kunnen, maar dat zou dan puur zijn voor het opvangen van de krachten... de vraag is of het nodig is..
 
he roel
ff meegelezen maar hoeveel moet je winnen om het voorwiel in het midden te krijgen ?
de originele schijf er tussen uit win je al een cm
je kan de wielnaaf aan de binnenkant nog iets af laten frezen( er moet dan nog min. 1 cm recht gat overblijven)
misschien nog een optie om de complete onderarm iets te verschuiven,(ene kant wegfrezen en andere kant een busje)
zoals je ook doet met een eenarm swinger
moet je natuurlijk wel de aansluiting stuurarm verbreden en misschien schokbreker iets aanpassen

btw leuk dat je hier weer mee bezig bent *O* *O* *O*
ik volg :Y
groet
 
Terug
Bovenaan Onderaan