How To : Revisie Remklauw Brembo P4 Aprilia

BB-kinkie

MF veteraan
6 mrt 2005
3.304
0
Zaltbommel
Bij deze een How To voor het reviseren van de remklauwen van een van bovenstaande merken. ;)


WAARSCHUWING : REMOLIE WERKT ZEER AGRESIEF OP GELAKTE DELEN.
Bescherm dus alle gelakte delen (velgen kuipwerk, enz.) met doeken en veeg gemorste vloeistof snel weg en spoel met water!!!!!!!!!!


Stap 1 :

Maak het dekseltje van het remvloeistofreservoir los en verwijder deze.
full


Stap 2 :

Neem een vacuumpompje en trek alle remvloeistof uit het systeem doormiddel deze op de ontluchtingsnippels op de remklauw aan te sluiten. Draai deze een kwart slag open en zuig de vloeistof er uit!
Bij gebrek aan een vacuumpompje kun je ook gewoon de banjo-bout op de remklauwen los draaien en de leiding leeg laten lopen in een potje.

full

full

full



Stap 3 :

Maak de banjobouten los als deze nog niet los waren en bind een zakje om de banjo's heen zodat hier geen remolie uit op je voorspatbord lekt!!

Verwijder de twee bouten waarmee de remklauw aan de voorvork vast zit en manoeuvreer deze voorzichtig richting de rand van de velg. Als het goed is kun je de remklauw zo van de remschijf af schuiven.
Ga niet lopen wrikken (hooguit lichtjes wiebelen) anders kun je je schijf beschadigen ;)
full


Stap 4 :

Draai de 3 Torxbouten los die de twee helften van de remklauw tezamen houden. En blaas met een persluchtspuitje de zuigertjes uit de cilinders. Houd hierbij wel je hand op de remklauw anders kun je ze bij de buren gaan zoeken :+ Zorg er ook voor dat ze niet vallen of op een andere manier beschadigen.
full



Stap 5 :

Verwijder de oude dustseals met een tandartshaakje of O-ring gereedschaps setje. Ga niet met een schroevendraaier in de groeven liggen mooren want als hier krassen in komen kun je de boel weglazeren :X
Hierna de boel grondig cleanen. Ik heb het geprobeerd met remmenreiniger alleen vond dit weinig succesvol op de vastgekoekte aangebakken remstof laag.
Ik adviseer dit ultrasoon te doen en anders met een tandenborstel en velgenreiniger op basis van zwavelzuur (PH <1). Ik heb het op de laatste manier gedaan, dit is overigens een zeer gevaarlijk klusje. Gebruik hier bij goede beschermende middelen Bril, Handschoenen en zeer oude kleren!!!!!! En laat het zwavelzuur zeker niet langer dan een minuut in werken en spoel het grondig af onder de kraan :P

RESULTAAT:
full



Stap 6 :

Onze Italiaanse vrienden verkopen geen revisiesets voor deze remklauwen. Gelukkig heeft KTM daar toch anders over gedacht en verkoopt voor deze klauwen dustseals onder
artikelnr. 61013019100
POWER PARTS | AMS Motorcycles

Bij deze seal krijg je een smeermiddel op siliconenbasis om de seals mee in te smeren en de zuigers nadat je deze grondig hebt gecleand. Na het plaatsen van alle seals kun je de zuigertjes voorzichtig terug in hun zitting drukken.

full

full



Stap 7 :

Zorg er voor dat je nieuwe O-ringen (olie en remoliebestendig) 6,75(binnenmaat) x 1,78 mm. hebt liggen om deze te vervangen. Er zit in elke remklauw één O-ring welke de oliekanalen van beide helften verbind!
full


Stap 8 :

Doe een beetje kopervet op de bouten en draai de beide helften weer op elkaar met +/- 35 N/M per bout. Toen ik de bouten er uit draaide zat er kopervet op, maar met de huidige stand der techniek zou je wellicht voor keramisch vet kunnen kiezen.
full

full

full

full



Stap 9 :

De klauwen zijn nu weer operationeel inzetbaar. Voorzie ze van nieuwe remblokken en plaats de veertjes en pennetjes op de juiste manier terug in de klauw!
Nu kun je de klauw terug plaatsen op de remschijf en de bouten die in de voorvork gaan aandraaien met +/- 50 N/m.
full

full


Stap 10 :

Plaats nu nieuwe koperen ringetjes rond de banjobout en draai deze aan met 20 N/M.
full


Stap 11 :

Nu moet het remoliereservoir gevuld worden en doorgepompt worden totdat alle lucht er uit is. Ik zou zelf even langs een garagebedrijfje op de hoek gaan omdat deze hier speciale apparatuur voor hebben. Het systeem is namelijk helemaal leeg geweest en om alle luchtbelletjes er uit te krijgen loop je anders eindeloos te klooien ;)

RESULTAAT is een soepel werkende rem die geen olie lekt niet blijft plakken en weer jaren mee kan!!


full
 
Laatst bewerkt:
begin eens met je viton ring na te meten.

verder, lees de andere howto's eens en besef wat je als eerste hoort te doen.

Kopervet mag je in de kliko gooien

Aanhaalmomenten van de bouten zijn droog

een banjo bout met 20 Nm is riskant (soms vervangen door alu bout)

origineel zitten er alu ringen tussen (ander aanhaalmoment)

Pfffff ik zou het moeten herschrijven, terwijl dit meer een poetsbeurt was dan een revisie

Ik houd je niet tegen! Maar als ik in jouw geposte topics kijk zit er weinig bruikbaars tussen! Dus je blijft wat mij betreft een pietluttige beroeps zeikerd!

De Viton ring had exact dezelfde diameter en dikte als de oude ring dus weet niet hoe je daar bij komt??

Kopervet en aandraaimomenten is een discussie die ik al heel vaak ben tegen gekomen. Ik doe het al jaren zo en heb nog nooit iets kapot gedraaid.
Wel heb ik meerdere malen bouten gehad die vast gerot zaten omdat ze niet ingevet waren waardoor de schroefdraad helemaal naar de vaantjes was en vast vreet. Daarnaast heb ik er niet de standaard bouten in zitten maar RVS. Zoals jij misschien ook weet wil dit nog wel eens vreten en dan ben je helemaal de lul als je het volgende keer los maakt.

De originele waren inderdaad van Alu maar koper gaat ook en heeft volgens mij geen enkel nadelig effect.

Wat betreft het aanhaalmoment houd ik gewoon de manual aan en mijn banjobout is origineel dus is gewoon goed!

Dus dit is een perfecte revisie en ik heb net mijn remblokjes ingeremd en het spulleke functioneert weer super *O* *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Dus je blijft wat mij betreft een pietluttige beroeps zeikerd!


Iemand plaatst 2 reactie's in je topic, met verbeterpunten.
Daarbij reageert hij inhoudelijk.
Jij reageert nu al 3 x puur op de persoon en bepaald niet op een nette manier. Dit zegt meer over jou als over hem trouwens :X
Nu zal dat Zot z'n reet roesten, maar ik sta er toch op dat je je iets fatsoenlijker gaat uitdrukken.
 
Ik houd je niet tegen! Maar als ik in jouw geposte topics kijk zit er weinig bruikbaars tussen! Dus je blijft wat mij betreft een pietluttige beroeps zeikerd!

De Viton ring had exact dezelfde diameter en dikte als de oude ring dus weet niet hoe je daar bij komt??

Kopervet en aandraaimomenten is een discussie die ik al heel vaak ben tegen gekomen. Ik doe het al jaren zo en heb nog nooit iets kapot gedraaid.
Wel heb ik meerdere malen bouten gehad die vast gerot zaten omdat ze niet ingevet waren waardoor de schroefdraad helemaal naar de vaantjes was en vast vreet. Daarnaast heb ik er niet de standaard bouten in zitten maar RVS. Zoals jij misschien ook weet wil dit nog wel eens vreten en dan ben je helemaal de lul als je het volgende keer los maakt.

De originele waren inderdaad van Alu maar koper gaat ook en heeft volgens mij geen enkel nadelig effect.

Wat betreft het aanhaalmoment houd ik gewoon de manual aan en mijn banjobout is origineel dus is gewoon goed!

Dus dit is een perfecte revisie en ik heb net mijn remblokjes ingeremd en het spulleke functioneert weer super *O* *O* *O*
prima, dat jij dat vindt, maar als howto zeg je tegen anderen hoe zij het moeten doen. Ik zeg, niet kloten met remmen, maar goed doen en das niet wat jij doet.

Wat is de maat van die viton ring?
 
Ik houd je niet tegen! Maar als ik in jouw geposte topics kijk zit er weinig bruikbaars tussen! Dus je blijft wat mij betreft een pietluttige beroeps zeikerd!

De Viton ring had exact dezelfde diameter en dikte als de oude ring dus weet niet hoe je daar bij komt??

Kopervet en aandraaimomenten is een discussie die ik al heel vaak ben tegen gekomen. Ik doe het al jaren zo en heb nog nooit iets kapot gedraaid.
Wel heb ik meerdere malen bouten gehad die vast gerot zaten omdat ze niet ingevet waren waardoor de schroefdraad helemaal naar de vaantjes was en vast vreet. Daarnaast heb ik er niet de standaard bouten in zitten maar RVS. Zoals jij misschien ook weet wil dit nog wel eens vreten en dan ben je helemaal de lul als je het volgende keer los maakt.

De originele waren inderdaad van Alu maar koper gaat ook en heeft volgens mij geen enkel nadelig effect.

Wat betreft het aanhaalmoment houd ik gewoon de manual aan en mijn banjobout is origineel dus is gewoon goed!

Dus dit is een perfecte revisie en ik heb net mijn remblokjes ingeremd en het spulleke functioneert weer super *O* *O* *O*
Kijk, dat is nou het verschil tussen jou en iemand die wel weet waar hij over praat.
het kan gezichtsbedrog zijn maar die nieuwe ring lijkt groter dan de originele.
Omdat jij nog nooit iets stuk hebt gedraaid met kopervet is kopervet een goede keuze?
Mijn buurman heeft nog nooit een spijker in zijn band gehad dus rijd niemand zijn band lek met een spijker.
Het gaat niet om het vastdraaien maar het op elkaar invreten a.g.v. het koper.
Edel en onedel metaal tast elkaar aan.
Dit geld ook voor je koper ringen die je op het aluminium schroeft.
Volgens mij geven ze niet aan in je handboek dat de bout gesmeerd is en gaan ze dus uit van een droge bout.
Dit scheelt zo'n 25%.

Het is heel leuk dat je en how to hier neer zet maar dan moet hij wel 100% kloppen en dat is helaas niet het geval.
Je zou de tips van mensen die weten waarover ze het hebben serieus kunnen nemen en op zijn minst even kunnen natrekken op het www, maar in plaats daarvan ga je als een hufter reageren.
Ik word graag verbeterd als ik iets schrijf wat niet klopt.
Ik ga het dan opzoeken en daar leer ik weer van.
Je zou dat zelf ook eens moeten proberen i.p.v. je aangevallen te voelen en je als een hufter te gaan gedragen.
 
zuch, wat een gezeik.
wordt dit een discussie over wie het meeste weet?
ik gebruik zelf ook altijd kopervet (is handig als je het ooit nog eens los wil halen) en ook de Aprilia aanhaalkoppels. dom he?
Dat er mensen zijn dit teveel/te weinig vinden omdat ze zelf aluminium/staal, M4,5,6 of een japanner hebben en wel/niet ingevetten is toch niet boeiend? -O-
 
Laatst bewerkt:
zuch, wat een gezeik.
wordt dit een discussie over wie het meeste weet?
ik gebruik zelf ook altijd kopervet (is handig als je het ooit nog eens los wil halen) en ook de Aprilia aanhaalkoppels. dom he?
Dat er mensen zijn dit teveel/te weinig vinden omdat ze zelf aluminium/staal, M4,5,6 of een japanner hebben en wel/niet ingevetten is toch niet boeiend? -O-
Niemand gaat je hier verbieden om kopervet te gebruiken bij je eigen motor.
Waar het hier om gaat is dat de how to beter kan.
Maar i.p.v. dat ts het aan past of in ieder geval de moeite neemt om het op te zoeken hoe het wel moet gaat hij degene die het wel weet uit zitten schelden.
Ik neem het jou ook niet kwalijk dat je gesmeerd hetzelfde moment aan houd dan droog.
het is immers jouw motor.
Een probleem word het als je het advies gaat geven dat het geen verschil maakt.
 
Niemand gaat je hier verbieden om kopervet te gebruiken bij je eigen motor.
Waar het hier om gaat is dat de how to beter kan.
Maar i.p.v. dat ts het aan past of in ieder geval de moeite neemt om het op te zoeken hoe het wel moet gaat hij degene die het wel weet uit zitten schelden.
Ik neem het jou ook niet kwalijk dat je gesmeerd hetzelfde moment aan houd dan droog.
het is immers jouw motor.
Een probleem word het als je het advies gaat geven dat het geen verschil maakt.

:^


Voorop staat dat ik het waardeer als mensen de moeite nemen een How-To te maken !! :}

Maar een how-to word er niet beter op als iemand niet reageert op verbeterpunten.
Als er zelfs dingen instaan die 'niet de beste manier' zijn, dan pas je die aan, zeker als je het als advies voor anderen wil doorgeven. Zo maken we er een betere How-To van en zo moeilijk of erg is dat toch niet :?
 
:^


Voorop staat dat ik het waardeer als mensen de moeite nemen een How-To te maken !! :}

Maar een how-to word er niet beter op als iemand niet reageert op verbeterpunten.
Als er zelfs dingen instaan die 'niet de beste manier' zijn, dan pas je die aan, zeker als je het als advies voor anderen wil doorgeven. Zo maken we er een betere How-To van en zo moeilijk of erg is dat toch niet :?


:^
 

Zoals ik al aangaf ben ik bekend met de discussie over kopervet wel of niet! De bouten die de remklauw helften bij elkaar houden zijn origineel ingevet en dienen met 35 N/M dicht gedraaid te worden. Dit heb ik ook zo in mijn How-To geschreven.

Ik heb nergens geschreven dat de bouten die de klauw op de onderpoot bevestigen ingevet moeten worden. Ik heb dit wel gedaan, maar nergens beschreven!! Dus ik zie geen noodzaak om hier een aanpassing op te maken :)

Ik geef ook keurig de maat van de O-ring aan in de How-To (10x2) ook hier zie ik dus geen noodzaak om dit te veranderen. En dit is de maat die Brembo gebruikt, misschien dat de foto vertekent omdat de ring nog niet netjes in de ziiting lag!

Het aandraaimoment wat in de handleiding van Aprilia staat weer gegeven zie ik als enige juiste en ga ik zeker niet veranderen omdat iemand een slechte ervaring heeft met een aluminium aftermarket product.

Ik heb aangegeven dat ik even naar de Ducatidealer ga om de O-ring te controleren van welke makelij deze is en dat ik hier later op terug kom ;)

Het argument betreffende katalytische werking tussen de alu remklauw en de koperen ringen is eigenlijk het enige argument wat bij mij overeind blijft staan en ben ik ook zeker bereid om aan te passen *D *D


Dus al met al vind ik dat er een aantal argumenten zijn aangedragen betreffende zaken die ik nooit zo heb beschreven in de How-To en dat er slecht gelezen wordt!! Zie ook de O-ring maat!
 
Tja, ik moet ook toegeven dat het advies om koperpasta te gebruiken voor je remklauwbouten EN dan het voorgeschreven moment te gebruiken, je beter voor jezelf kunt houden.

Voor koperpasta moet je het moment x 0,7 / 0,8 doen anders wordt de trekspanning in de bout wel erg hoog. Deze bouten kunnen wel wat hebben, maar dit is echt ondermaats advies.

Ik zou absoluut het advies uit het boekje volgen --> droog monteren, en wellicht loctite gebruiken. Indien er kopervet in staat. Power to you!

Tegenwoordig is kopervet net zo achterhaald als een kolenstrijkijzer en zou je keramisch vet moeten gebruiken. Zeker icm ijzer en aluminium. Maar goed, hier maakte men zich vroeger ook niet al te druk over en het leidt ook niet meteen tot rampspoed.
 
op deze site heb ik de moeite genomen om een how-to tweeëneenhalf jaar na dato nog bij te werken. ook al zijn bij mij de klauwen er nooit af gelazerd.

Nu leer ik van jou dat met velgenreiniger de boel allicht nog netter schoon te maken is, zal ik dit zeker meenemen. Misschien update ik mijn how-to wel nóg een keer, met mooie scherpere foto's.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een grote mond over iemand die in de koffieprut die hij weg gooit al meer kennis over motoren heeft zitten als jij op het moment lijkt te hebben.

Die kracht 35 nm waarmee je de boel vastzet....staat daarbij omschreven dat de bout zo ingevet moet zijn ?
Enig idee hoeveel verschil het maakt in kracht waarmee je de boel vastzet met of zonder vet ? Die 35 is niet dezelfde 35 ;)

Dus ja het bovenstaande koffieprut houdende verhaal is zoals het moet zijn ;)
 
Ik geef ook keurig de maat van de O-ring aan in de How-To (10x2) ook hier zie ik dus geen noodzaak om dit te veranderen. En dit is de maat die Brembo gebruikt, misschien dat de foto vertekent omdat de ring nog niet netjes in de ziiting lag!

Zie ook de O-ring maat!
wilt u hem alstublieft nameten?
 
Je schrijft dat je de bouten hebt vervangen door rvs bouten.
Ik weet niet wat voor bouten er origineel in zaten maar de sterkste rvs bouten zijn te vergelijken met 8.8 bouten.
 
Tja, ik moet ook toegeven dat het advies om koperpasta te gebruiken voor je remklauwbouten EN dan het voorgeschreven moment te gebruiken, je beter voor jezelf kunt houden.

Voor koperpasta moet je het moment x 0,7 / 0,8 doen anders wordt de trekspanning in de bout wel erg hoog. Deze bouten kunnen wel wat hebben, maar dit is echt ondermaats advies.

Ik zou absoluut het advies uit het boekje volgen --> droog monteren, en wellicht loctite gebruiken. Indien er kopervet in staat. Power to you!

Tegenwoordig is kopervet net zo achterhaald als een kolenstrijkijzer en zou je keramisch vet moeten gebruiken. Zeker icm ijzer en aluminium. Maar goed, hier maakte men zich vroeger ook niet al te druk over en het leidt ook niet meteen tot rampspoed.

De bouten waren ingevet met een vet wat mij zeer overeen kwam als kopervet! De aandraaimomenten voor de klauw zijn de voorgeschreven momenten. Als ik ze er uit haal met een kopervet gelijkend vet stop ik ze daar ook mee terug. Ik heb de klauwen nooit eerder open gehad dus ga er van uit dat het aandraaimoment hier op gebaseerd is.

Maar aannames zijn inderdaad niet de beste raadgever dus ik zal dit proberen te achterhalen!
 
De bouten waren ingevet met een vet wat mij zeer overeen kwam als kopervet! De aandraaimomenten voor de klauw zijn de voorgeschreven momenten. Als ik ze er uit haal met een kopervet gelijkend vet stop ik ze daar ook mee terug. Ik heb de klauwen nooit eerder open gehad dus ga er van uit dat het aandraaimoment hier op gebaseerd is.

Maar aannames zijn inderdaad niet de beste raadgever dus ik zal dit proberen te achterhalen!


Zot heeft mij in een andere discussie op dit forum er ooit op gewezen dat ''er van uit gaan'' iets met moederneukers en zo was, ik weet de exacte omschrijving niet meer, maar dat moet je dus nooit doen komt het op neer
Zeker weten en bij twijfel opzoeken, weet waar je mee bezig bent zeg maar.
 
Ze zullen wel weten wat ze leveren, maar weten ze ook wat er standaard in zit en moet je daar misschien het moment op aanpassen?.


Volgens de site van pro bolt kunnen ze op het originele moment aangedraaid worden, hoewel ik dan wel heel erg benieuwd ben wat voor kwaliteit rvs die gasten gebruiken.


Stainless Steel Brembo Caliper Pinch Bolt M8 x 40mm

Part No: LSSSPDUC01


Description
Stainless Steel Pinch Bolts for Brembo Calipers. High grade polished stainless steel cap head bolts. These are the ones that go through the caliper itself pinching the two halves together. The thread diameter is M8 with a 40mm length and had a 1.25 thread pitch and a low head profile. Highly resistant to corrosion these are a great replacement for rusty originals. Fits many models of Ducati and Aprilia listed in model specific bike sections where fitment has been established. These can be torqued to manufacturers' original settings. Priced individually, also available as sets.
 
Volgens de site van pro bolt kunnen ze op het originele moment aangedraaid worden, hoewel ik dan wel heel erg benieuwd ben wat voor kwaliteit rvs die gasten gebruiken.


Stainless Steel Brembo Caliper Pinch Bolt M8 x 40mm

Part No: LSSSPDUC01


Description
Stainless Steel Pinch Bolts for Brembo Calipers. High grade polished stainless steel cap head bolts. These are the ones that go through the caliper itself pinching the two halves together. The thread diameter is M8 with a 40mm length and had a 1.25 thread pitch and a low head profile. Highly resistant to corrosion these are a great replacement for rusty originals. Fits many models of Ducati and Aprilia listed in model specific bike sections where fitment has been established. These can be torqued to manufacturers' original settings. Priced individually, also available as sets.

Als die bouten net zo goed zijn als de beste rvs bouten (dus 8.8)dan mag een m8x1.25 aangetrokken worden met 24Nm droog.
Gesmeerd zal dat dan zo'n 20Nm zijn
Die bouten van pro-bolt hebben dan een treksterkte die bijna 2x zo hoog is als de beste andere rvs bouten :?
 
Ik hoop niet dat jullie je motor bij de gemiddelde motorzaak laten onderhouden want dan zou ik er niet meer op gaan rijden als ik jullie was!!

Je weet maar nooit hoe ze het allemaal gedaan hebben :X :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan