How To : Revisie Remklauw Brembo P4 Aprilia

BB-kinkie

MF veteraan
6 mrt 2005
3.304
0
Zaltbommel
Bij deze een How To voor het reviseren van de remklauwen van een van bovenstaande merken. ;)


WAARSCHUWING : REMOLIE WERKT ZEER AGRESIEF OP GELAKTE DELEN.
Bescherm dus alle gelakte delen (velgen kuipwerk, enz.) met doeken en veeg gemorste vloeistof snel weg en spoel met water!!!!!!!!!!


Stap 1 :

Maak het dekseltje van het remvloeistofreservoir los en verwijder deze.
full


Stap 2 :

Neem een vacuumpompje en trek alle remvloeistof uit het systeem doormiddel deze op de ontluchtingsnippels op de remklauw aan te sluiten. Draai deze een kwart slag open en zuig de vloeistof er uit!
Bij gebrek aan een vacuumpompje kun je ook gewoon de banjo-bout op de remklauwen los draaien en de leiding leeg laten lopen in een potje.

full

full

full



Stap 3 :

Maak de banjobouten los als deze nog niet los waren en bind een zakje om de banjo's heen zodat hier geen remolie uit op je voorspatbord lekt!!

Verwijder de twee bouten waarmee de remklauw aan de voorvork vast zit en manoeuvreer deze voorzichtig richting de rand van de velg. Als het goed is kun je de remklauw zo van de remschijf af schuiven.
Ga niet lopen wrikken (hooguit lichtjes wiebelen) anders kun je je schijf beschadigen ;)
full


Stap 4 :

Draai de 3 Torxbouten los die de twee helften van de remklauw tezamen houden. En blaas met een persluchtspuitje de zuigertjes uit de cilinders. Houd hierbij wel je hand op de remklauw anders kun je ze bij de buren gaan zoeken :+ Zorg er ook voor dat ze niet vallen of op een andere manier beschadigen.
full



Stap 5 :

Verwijder de oude dustseals met een tandartshaakje of O-ring gereedschaps setje. Ga niet met een schroevendraaier in de groeven liggen mooren want als hier krassen in komen kun je de boel weglazeren :X
Hierna de boel grondig cleanen. Ik heb het geprobeerd met remmenreiniger alleen vond dit weinig succesvol op de vastgekoekte aangebakken remstof laag.
Ik adviseer dit ultrasoon te doen en anders met een tandenborstel en velgenreiniger op basis van zwavelzuur (PH <1). Ik heb het op de laatste manier gedaan, dit is overigens een zeer gevaarlijk klusje. Gebruik hier bij goede beschermende middelen Bril, Handschoenen en zeer oude kleren!!!!!! En laat het zwavelzuur zeker niet langer dan een minuut in werken en spoel het grondig af onder de kraan :P

RESULTAAT:
full



Stap 6 :

Onze Italiaanse vrienden verkopen geen revisiesets voor deze remklauwen. Gelukkig heeft KTM daar toch anders over gedacht en verkoopt voor deze klauwen dustseals onder
artikelnr. 61013019100
POWER PARTS | AMS Motorcycles

Bij deze seal krijg je een smeermiddel op siliconenbasis om de seals mee in te smeren en de zuigers nadat je deze grondig hebt gecleand. Na het plaatsen van alle seals kun je de zuigertjes voorzichtig terug in hun zitting drukken.

full

full



Stap 7 :

Zorg er voor dat je nieuwe O-ringen (olie en remoliebestendig) 6,75(binnenmaat) x 1,78 mm. hebt liggen om deze te vervangen. Er zit in elke remklauw één O-ring welke de oliekanalen van beide helften verbind!
full


Stap 8 :

Doe een beetje kopervet op de bouten en draai de beide helften weer op elkaar met +/- 35 N/M per bout. Toen ik de bouten er uit draaide zat er kopervet op, maar met de huidige stand der techniek zou je wellicht voor keramisch vet kunnen kiezen.
full

full

full

full



Stap 9 :

De klauwen zijn nu weer operationeel inzetbaar. Voorzie ze van nieuwe remblokken en plaats de veertjes en pennetjes op de juiste manier terug in de klauw!
Nu kun je de klauw terug plaatsen op de remschijf en de bouten die in de voorvork gaan aandraaien met +/- 50 N/m.
full

full


Stap 10 :

Plaats nu nieuwe koperen ringetjes rond de banjobout en draai deze aan met 20 N/M.
full


Stap 11 :

Nu moet het remoliereservoir gevuld worden en doorgepompt worden totdat alle lucht er uit is. Ik zou zelf even langs een garagebedrijfje op de hoek gaan omdat deze hier speciale apparatuur voor hebben. Het systeem is namelijk helemaal leeg geweest en om alle luchtbelletjes er uit te krijgen loop je anders eindeloos te klooien ;)

RESULTAAT is een soepel werkende rem die geen olie lekt niet blijft plakken en weer jaren mee kan!!


full
 
Laatst bewerkt:
Ringetje zit perfect in zijn zitting, alleen willen sommigen van jullie op basis van een foto een ander oordeel vellen ;) Maar ik ga er weer een aantal jaar van genieten :] :]
dat het ringetje goed zit wil niet zeggen dat het gemonteerde ringetje 10 x 2 is.

Nogmaals weledelgestrenge heer met groooote plasser, zou u alstublieft de maat van de ring willen verifiëren wanneer het uwe grootheid behaagt?

~[edit]

Zitting opgemeten en verificatie via revisie bedrijf van remklauwen welke ik gecontact heb!

geloof er geen zak van, dus ik meet het zelf tzt na. Ik ben wel groot genoeg om fouten toe te geven, dus we zullen zien.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei zal dat niet mee vallen omdat de ring 1/3 zo groot is geworden na verwijderen!

En ik ga de remklauw ook niet meer open maken. ;)

Maar misschien dat jij zelf morgen een half uurtje over hebt ;)
 
dat het ringetje goed zit wil niet zeggen dat het gemonteerde ringetje 10 x 2 is.

Nogmaals weledelgestrenge heer met groooote plasser, zou u alstublieft de maat van de ring willen verifiëren wanneer het uwe grootheid behaagt?

\[edit]geloof er geen zak van, dus ik meet het zelf tzt na. Ik ben wel groot genoeg om fouten toe te geven, dus we zullen zien.
Dat nieuwe ringetje is zeker weten geen 10x2
Of het is 10x1.75
Of het is 11.5x2
 
Ondanks het geleuter over O-ringetjes heb ik dit topic toch nuttig kunnen gebruiken.. onlangs de achterrem van mn RSV Mille weer werkend gemaakt, en het verbaasde me hoe goed de velgenreiniger werkte om de remklauw weer mooi schoon te krijgen! echt als nieuw.
 
Ook ik heb wat aan dit topic gehad. En wel in het feit dat ik nu ook van plan ben mijn remmen te gaan reviseren. Ik heb op mijn ducati dezelfde remklauwen en weet nu waar ik onderdelen/O-ringetjes kan krijgen. Wist niet dat KTM ook deze revisie-setjes verkocht.

Jammer dat mensen hier snel worden afgezeken en zich moeten bewijzen. Natuurlijk kan een How-to niet 100% foutloos zijn. En zal de manier van werken afwijken van de professionals. Maar kom dan met constructieve bijdrage's zodat de how to herschreven kan worden. Of wordt het feit dat mensen nu zelf gaan klussen gezien als broodroof? Enigzins begrijpelijk dat er dan protectionistisch gereageerd wordt.

Dit maakt de drempel enkel maar hoger om een how-to te schrijven. Een groot aantal mensen zal nu afgeschrikt zijn, terwijl we het in een forum als dit van elkaar moeten hebben.
 
"Q: Weet je wat eng is? A: Domme mensen met zelfvertrouwen." - onbekend

Als je denkt de wijsheid in pacht te hebben en dat breng je ook zo (ik bedoel, mensen met minder ervaring zullen deze How To blind vertrouwen, gaan we van uit), dan is dat nogal een verantwoordelijkheid...

Als je dan op kritiek/advies* gaat reageren met 'mijn hendel is hard, ik heb er nog jaren plezier van', maak dan inderdaad maar geen How To's meer, alsjeblieft.

*kies je vergif
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit toch wel een aardige how to :+
Alleen of het technisch klopt :o dat ringetje zou wel levens gevaarlijk zijn volgens mensen hier xd
 
Laatst bewerkt:
Het setje dat ik gebruikt heb. Heb ik gekocht bij powerhouseUK. De pasvorm was als het origineel en alles is lekvrij gemonteerd. Dus tot zover heb ik er een goede ervaring mee gehad.
full

Set is compleet voor de gehele remklauw?
Wie reviseerd zijn remklauw preventief? Of wachten jullie totdat je iets merkt met remmen?
Mijn cilinders gaan gewoon vrij en hij is de laatste 6 jaar niet uiteen geweest. Wie doet wat?
Voorkomen is beter dan genezen, maar dan nog....
 
Terug
Bovenaan Onderaan