aprilia pegaso 650 1997 start en rijdt alleen met choke erop

Frank Lucas

MF'er
8 apr 2013
52
0
Rotterdam
Beste mensen,

ik heb onlangs een aprilia pegaso gekocht en deze heeft een klein probleempje.
Hij start en rijdt alleen met de choke erop. zonder de choke gaat de motor hoesten en valt hij vrijwel direct uit.

Ik heb een beetje rondgekeken op het forum en hieruit bleek dat ik waarschijnlijk het beste de carburateur eruit kan halen en deze goed (ultrasoon) te reinigen.

Ook las ik dat het mogelijk was om ''forte'' te gebruiken. Ik zelf ben helemaal niet zo handig en vind het nog al een hele klus om de carburateur te verwijderen.

ik vroeg me af of iemand mij wat meer kon vertellen over deze forte en hoe dit precies werkt. gooi je dit gewoon bij je benzine?

ik hoop dat iemand me kan helpen,
alvast bedankt
 
breng de motor maar weg naar een bedrijf waar ze de carbs voor je kunnen verwijderen én ze de boel kunnen reinigen.

forte in de tank gaat je nu niet helpen ben ik bang.
 
Laatst bewerkt:
Even een paar vragen;
Heb je al schone brandstof in de tank?
Wat is je stationair toerental?
Hoe loopt de motor zonder luchtfilter?

Je kunt het altijd eens proberen met Forte. Flesje bij de dealer halen (€ 14,95) en in een volle tank mikken. Zo'n 50 tot 80 km rijden en de motor een paar dagen stil zetten.
 
controleer de rubbers tussen de carburateur en de cillinderkop ook even op scheurtjes.
Ik weet dat deze bij de BMW f650 (zelfde motorblok) nog wel eens poreus willen worden en valse lucht doorlaten. Door de choke te gebruiken compenseer je volgens mij deze valse lucht met extra brandstof.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Bij stationair draaien maakt de motor ongeveer 2000 touren en valt na een aantal seconden uit. met choke maakt de motor ongeveer 3500 toeren bij stationair.
De brandstof in mijn tank heb ik eergister ververst en sinds toen ongeveer 100 km gereden.
luchtfilter eraf heb ik nog niet geprobeerd(weet niet hoe moet ik even opzoeken).

Ik ga proberen morgen de forte te kopen en kijken of dit wat uithaalt.

toevallig toen ik net naar huis reedt viel opeens de druk in me achterrem weg. die doet nu dus niks meer.
iemand een idee wat dat kan zijn?
 
Merk nu trouwens dat me achter rem wel weer druk heeft?!
haha iemand een idee hoe dit kan?

Dat lijkt erop dat je een warm wordende achterrem hebt. Je remolie wordt (te) warm en daardoor verlies je remdruk. Nu is het zaakje weer afgekoeld en werkt de rem weer goed.
Toevallig teveel met het voetje op de rem?

Luchtfilter zit onder de buddyseat. Seat eraf en je ziet een luchtinlaat. Deze kun je met een kwartslag losdraaien. Vervolgens kun je de luchtfilter er gewoon uitpakken. Kijk ook even of er water instaat.
Als er water instaat (wat vaak ontstaat bij het schoonspuiten), de ontwateringsslang (onderzijde motor, naast de overloop van de accu) losmaken en leeg laten lopen.

Toerental met choke (ong. 3500 tpm) en zonder choke (ong. 1800/2000 tpm) is prima.

Feitelijk zijn het allemaal lullige dingetjes die in een half uurtje op te lossen zijn maar... als je er zelf achter moet komen dan is het even zoeken.
 
Beste pegaso-rider,
bedankt voor de reactie.
ik ga morgen kijken naar me luchtfilter.
ik het ondertussen alvast me tank e.d. eraf gehaald.
ik wil morgen ook de carburateur demonteren om deze te reinigen.
weet iemand misschien waar ik op moet letten?
kan ik em gewoon losmaken of zijn er dingen die ik moet afknijpen o.i.d.
kon het op dit motor-forum niet duidelijk vinden ergens.
 
Dit is hoe ver ik nu ben gekomen haha
kan iemand me misschien advies geven wat ik nu het beste kan doen??? (eerste keer allemaal)
kan er ook niet heel makkelijk bij allemaal. als iemand advies of tips heeft hoe je alles het beste los maakt hoor ik het graag!
2wbvl11.jpg
 
Laat die carb even zitten en haal nu gewoon je luchtfilter los. Verder even de bougie vervangen (je hebt de tank er toch al af). Forte erin en draaien.

Niet klooien met je carb. Je hebt de kennis en materialen niet. Een dealer doet het sneller en beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan