Xenon lamp vervangen

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Vandaag deed ineens m'n dimlicht het niet meer (heb 2 lampen, 1 dimlicht, 1 groot licht), dus ik wilde kijken waar het aan ligt. Groot licht doet het wel, dus zekering is het niet.

Ik denk dus dat het het lampje zelf is, maar hoe haal ik die in godsnaam los :? Ik heb geen ervaring met after market Xenon kits, en mijn Tiger heb ik gekocht met al een xenon kitje erin. Koop je de losse Xenon lampen met de bekabeling eraan? Er zit namelijk een krimpkous om de bekabeling van de lamp. Hier een foto'tje ter verduidelijking:

5o6tdh.jpg


En hoe weet ik welke kleur (aantal K) ik heb? Op het lampje zelf staat alleen 209436.

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
En welk merk etc. raden jullie aan? Want ik vind op Marktplaats al Xenon lampen voor 10 euro, terwijl de merken +50 euro zijn. En hoe kom ik achter de lichtsterkte?


Meestal is het 6000 of 8000k waarbij 6000 bijna wit licht geeft en 8000 een behoorlijk blauwe gloed geeft, staat vaak wel ergens op het lampje of op de kabel.
Stekkers van de lampjes zijn in ieder geval bij de wat betere merken allemaal gelijk.

Ga er niet vanuit dat die 10 euro lampjes van hoge kwaliteit zijn maar proberen kan altijd natuurlijk.

Pilot xenon is een voorbeeld van een goed merk.
 
Laatst bewerkt:
Ja licht is bij de goedkope setjes ook wel goed, alleen gaan ze veel sneller stuk, het zou natuurlijk ook gewoon een kwaliteitsset kunnen zijn, we zullen het nooit weten.
In deze link staat een kleurschema, kun je kiezen welke sterkte/kleur je wil: 金佰利彩票下载_金佰利彩票下载安装

Je zou voor de zekerheid ook nog kunnen controleren of de ballast niet stuk is door hem even op het andere lampje te steken.
 
Laatst bewerkt:
Er zit nogal wat verschil tussen de diverse lampen, zowel wat de kleur betreft als de kwaliteit.
Dat jij nu al een lamp moet vervangen laat vermoeden dat het een goedkope set was.

De kleur wordt weergegeven met de temperatuur in "Kelvin". Wit licht is ongeveer 5000K-6000K, hoe lager je gaat hoe geler het is, hoe hoger je gaat des te blauwer/paarser het wordt. Maar de ene lamp is bij 5000K echt wit, de ander gelig......
 
Er zit nogal wat verschil tussen de diverse lampen, zowel wat de kleur betreft als de kwaliteit.
Dat jij nu al een lamp moet vervangen laat vermoeden dat het een goedkope set was.

De kleur wordt weergegeven met de temperatuur in "Kelvin". Wit licht is ongeveer 5000K-6000K, hoe lager je gaat hoe geler het is, hoe hoger je gaat des te blauwer/paarser het wordt. Maar de ene lamp is bij 5000K echt wit, de ander gelig......
Tja, staat nu 41.000km op de klok en motor is uit 2010. Verder is het zo dat de lampen aangaan als ik het contact omdraai, als ik dan de motor start gaan ze weer uit en daarna weer aan. Dat is natuurlijk extra slijtage :)
 
Er zit nogal wat verschil tussen de diverse lampen, zowel wat de kleur betreft als de kwaliteit.
Dat jij nu al een lamp moet vervangen laat vermoeden dat het een goedkope set was.

De kleur wordt weergegeven met de temperatuur in "Kelvin". Wit licht is ongeveer 5000K-6000K, hoe lager je gaat hoe geler het is, hoe hoger je gaat des te blauwer/paarser het wordt. Maar de ene lamp is bij 5000K echt wit, de ander gelig......


:^

Bij de duurdere merken kloppen de lampen beter bij het kleurschema inderdaad.
 
Je hebt 1 ballast met 2 lampjes?
Kan nog steeds de ballast zijn, stekkertjes omsteken en je weet het.

Hmja, dat kan eigenlijk niet.
TS, kan het zijn dat er maar op één lamp Xenon zit? Als de andere lamp een normale halogeen is, kan je ballast evengoed kaduuk zijn en doet die lamp het toch.....
 
Hmja, dat kan eigenlijk niet.
TS, kan het zijn dat er maar op één lamp Xenon zit? Als de andere lamp een normale halogeen is, kan je ballast evengoed kaduuk zijn en doet die lamp het toch.....


:^

Komt hij vanzelf achter als hij de stekkers om wil steken, dat gaat niet passen als het halogeen is.
 
Meestal is het 6000 of 8000k waarbij 6000 bijna wit licht geeft en 8000 een behoorlijk blauwe gloed geeft, staat vaak wel ergens op het lampje of op de kabel.
Stekkers van de lampjes zijn in ieder geval bij de wat betere merken allemaal gelijk.

Ga er niet vanuit dat die 10 euro lampjes van hoge kwaliteit zijn maar proberen kan altijd natuurlijk.

Pilot xenon is een voorbeeld van een goed merk.

6000K geeft echt een stuk blauwere tint dan de meeste denken.

4300K = halogeenkleur
5000K = echt wit (LED DRL kleur)
6000K = wit met blauwe gloed
8000K = blauw
 
6000K geeft echt een stuk blauwere tint dan de meeste denken.

4300K = halogeenkleur
5000K = echt wit (LED DRL kleur)
6000K = wit met blauwe gloed
8000K = blauw


Ik heb 6000k van pilot in mijn auto en die zit echt tegen wit aan, wel een blauwe gloed inderdaad.

Een aantal posts hierboven heb ik al een link naar een kleurenschema gezet ;)
 
Laatst bewerkt:
Haha Red Force, net op jouw aanraden de stekkertjes verwisseld, ook toen deed het "defecte" lampje het niet, ik zet het geheel weer terug en voila, het "defecte" lampje doet het ineens weer. Groot licht ook gewoon, dus beide werken gewoon weer. Te vaag. Maar ja, waar heeft de storing in gezeten hè, erg leuk altijd, not.

Hmja, dat kan eigenlijk niet.
TS, kan het zijn dat er maar op één lamp Xenon zit? Als de andere lamp een normale halogeen is, kan je ballast evengoed kaduuk zijn en doet die lamp het toch.....
Nee, beide lampen zijn xenon.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan