Blauwe rook bij accelereren

Jorisch

MF'er
28 jan 2013
185
4
Valkenswaard
Hallo,

Ik heb van vrienden die achter me reden gehoord dat er nogal een blauwe walm uit mijn uitlaten kwam als ik flink doortrok in toeren.
Als ik echt ver doortrek (tot zo'n 9000 tpm) dan zie ik in mn spiegels ook wat rook hangen.

Dit komt natuurlijk door olie, maar mijn vraag is of dit waarschijnlijk wordt veroorzaakt door de zuigerveren of de klepseals?

Het gaat om een triumph sprint 900 uit 1996
Max toerental is 9500 dus 9000 is flink gasgeven dus

Bij normaal rijden rookt hij niet, ook niet bij veel belasting
Dus alleen bij hoge toeren
 
Niet om het een of ander, maar wat leer je tegenwoordig nog op het HBO dan...
Ook al doe je weinig met de mechanische kant, dan nog verwacht ik van HBO-ers een bepaalde mate van analytische kennis...
Dus ga je eerst afvragen ....
* waar kan er olie in het blok komen
* aan welke voorwaarde moet dat dan voldoen
* wanneer gebeurt dat
* voldoen de omstandigheden aan de specificatie's ( denk aan oliesoort, carterontluchting, luchtfilter, enz enz)

Dan ga je een voor een deze vragen logisch beredeneren...
Waar:
Langs de klepstelen>>>> meest locische bij onderdruk in inlaatkanaal
langs de zuigers>>>> meest logische hoe hoger de snelheid van de zuiger, hoe meer lekkage
via de aangezogen lucht>>> carterontluchting, ( moet te zien zijn in je luchtfilterhuis)

Dan kun je volgens mij de klepstelen wegstrepen ( die roken het ergst bij gas los en daarna wweer vol gas geven, dan krijg je een pluim)
luchtfilterhuis kun je controleren
dus waarschijnlijk mechanische schade aan :
OLIESCHRAAPVEREN ( is wat anders dan je zuigerveren)
onronde cilinders

en zo werk je het lijstje af, als je op school niets leert, dan kun je het hier wel

Wat is het verschil tussen een HBO'er en een EHBO'er?
Een EHBO'er kan wél verbanden leggen..

[me="JB1"]doet HBO Automotive Engineering[/me]
 
Ik heb de motor nu 2 maanden, en heb vorige week het oliepijl bijgevuld, dus ik ga vanaf nu bijhouden hoeveel erin gaat.

bij aankoop heb ik alleen ff gekeken of er gewoon genoeg olie in zat, geen flauw idee of het pijl gezakt is sinds toen.
die maatstreepjes tussen min en max liggen echt maar 0.5 cm uit elkaar, dus je moet echt goed kijken wil je verschil zien

Dit is het plaatje wat ik voor met had bij die zuigerveren:

Foto-HN4SA8N7-D.jpg
 
Ja leuk verhaal van die pompende zuigerveren ware het niet dat het bij koekblik, motorfiets motorblokken en een heleboel andere verbrandingsmotoren iets anders gemaakt is.
Deze hebben 1, 2 of 3 compressie veren en hebben daar onder een olieschraapveer. Die of uit 1 geheel bestaat of uit 2 dunne veren met een expansie (aandruk) veer die ervoor zorgt dat deze veren extra stevig tegen de cilinderwand aan gedrukt worden.
De van de cilinderwand afgeschraapte olie wordt via kleine gaatjes in de gleuf in de zuiger waar deze olieschraap veer in zit afgevoerd.
Meestal verliezen deze veren door ouderdom en door slijtage hun kracht en wordt de slotspeling te groot en gaat hij dan ook olie verbruiken. En kan dus je gemeten compressie nog hoog genoeg zijn.

Oja en het is geen olie pijl maar olie peil ;) :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de motor nu 2 maanden, en heb vorige week het oliepijl bijgevuld, dus ik ga vanaf nu bijhouden hoeveel erin gaat.

bij aankoop heb ik alleen ff gekeken of er gewoon genoeg olie in zat, geen flauw idee of het pijl gezakt is sinds toen.
die maatstreepjes tussen min en max liggen echt maar 0.5 cm uit elkaar, dus je moet echt goed kijken wil je verschil zien

Dit is het plaatje wat ik voor met had bij die zuigerveren:

[afbeelding]
Leuk plaatje maar als er zoveel olie bij de topveer komt dat hij kan gaan pompen dan doet de schraapveer zijn werk wel erg slecht.
 
Idd, daar had ik nog niet bij stilgestaan
denk dat dit uit een boek over oude dieselmotoren komt

ik had vandaag de bougies eruit gehaald, was opzich al een klus aangezien die tool niet meer bij de motor zat.
toen meteen ook de compressie gemeten, alleen van de buitenste 2 cil. Middelste kom je niet bij...
compressie was prima 10,5 bar op beide cilinders, moet volgens de haynes 10,6 zijn dacht ik
 
Idd, daar had ik nog niet bij stilgestaan
denk dat dit uit een boek over oude dieselmotoren komt

ik had vandaag de bougies eruit gehaald, was opzich al een klus aangezien die tool niet meer bij de motor zat.
toen meteen ook de compressie gemeten, alleen van de buitenste 2 cil. Middelste kom je niet bij...
compressie was prima 10,5 bar op beide cilinders, moet volgens de haynes 10,6 zijn dacht ik


In oude diesels zitten ook gewoon olieschraapveren.

En idd wel even op alle cilinders compressie meten.
 
Bij zo'n triumph zit die framebuis recht boven de middelste cilinder, daar heb ik een flexibel stuk voor nodig, en dat heb ik niet helaas. Zelfs met een flexibel stuk wordt het denk ik nog lastig

Kleur van de bougies was overal gelijk, stel dat de 2e cilinder olie lekt zou die dan zwart moeten zijn? Of stookt hij dat vrij snel weer schoon?
 
Compressie veren kunnen nog helemaal goed zijn en dat had ik ook al geschreven.
Nog 1x compressie veren zorgen ervoor dat het aangezogen brandbare mengsel bijna volledig wordt gecomprimeerd zodat je een optimaal effect krijgt van de verbranding.
Olieschraapveren doen alleen maar hetgeen waar ze hun naam aan hebben te danken namelijk olieschrapen.
Dus ja compressie kan 100% goed zijn en ja dan kun je een olieverbruik van 1ltr olie op de 300km hebben.
 
even een misschien stomme opmerking/vraag;
als er compressie gemeten wordt en er is wat weinig, wil men het trucje iets olie op de zuiger spuiten nog wel eens toepassen.
zou het kunnen dat de schraapveren zo rot zijn de olie [ die er dus langs gaat] daardoor ook zorgt voor een hogere compressie ?
 
Met boven de zuiger een mengsel van lucht en benzine? Waar kun je olie heel goed mee oplossen? Juist.
Olie boven op de zuiger tydens compressie test is alleen maar bedoelt als hulpmiddeltje om te kunnen bepalen waar of dat je compressie verliest.
Met olie op de zuiger een hogere compressie is compressie verlies via de zuigerveren.
 
Het is simpel:

Rijdt hij niet goed -----> verkopen.
Rijdt hij goed, maar verbruikt hij veel olie ---> veel bijvullen
Rijdt hij goed, maar verbruikt hij weinig olie ---> Weinig bijvullen
Rijdt hij goed maar verbruikt naar jou zin teveel olie ---> Verkopen.

Niet moeilijker maken dan het is.
 
Het is simpel:

Rijdt hij niet goed -----> verkopen.
Rijdt hij goed, maar verbruikt hij veel olie ---> veel bijvullen
Rijdt hij goed, maar verbruikt hij weinig olie ---> Weinig bijvullen
Rijdt hij goed maar verbruikt naar jou zin teveel olie ---> Verkopen.

Niet moeilijker maken dan het is.

das leuk als iedereen dat gaat doen, dan rijden er straks geen fatsoenlijke motoren meer rond.

beetje hart voor de machine hebben hoort ook bij motorrijden vind ik, verbruikt hij teveel olie dan moet dat gemaakt worden, en dan ga ik er niemand anders mee opzadelen
 
Nobel streven maar byzonder slecht voor je portemonnee.
Meestal wordt het olieverbruik al stukken minder als je de klepseals (klepsteelrubbers) vervangt want die worden door het steeds warm worden en de tyd knoert hard en doen dan hun werk niet meer en dat is relatief goedkoop op te lossen. Als je heel handig bent dan hoeft zelfs de cilinderkop er niet af en heb je genoeg aan perslucht.
 
Nobel streven maar byzonder slecht voor je portemonnee.
Meestal wordt het olieverbruik al stukken minder als je de klepseals (klepsteelrubbers) vervangt want die worden door het steeds warm worden en de tyd knoert hard en doen dan hun werk niet meer en dat is relatief goedkoop op te lossen. Als je heel handig bent dan hoeft zelfs de cilinderkop er niet af en heb je genoeg aan perslucht.

is inderdaad zeer slecht voor je beurs

zou dat lukken met perslucht? want ik neem aan dat de klepveren eraf moeten dan, hoe doe je dat zonder klepveertang? eraf zal wel lukken, maar weer netjes erop zetten vraag ik me af, of heb je daar ook een aparte tang voor?
 
Zuiger in bdp zetten en de krukas blokkeren. Vervolgens perslucht op de cilinder zetten via een adapter die je in het boegiegat schroeft. Lucht er op laten staan.
Als je kleppen dan niet lek zijn dan blijven ze tegen de klepzitting aangeperst zitten en kun je na verwijderen van je nokkenassen en alle andere onderdelen die boven je klepstelen en veren zitten, (Dit kun je ook voordat je er perslucht op zet al doen btw) de klepveer schotel indrukken en de klepspietjes verwijderen.
Moet je dus even iets voor maken waarmee je dat rustig en beheersbaar kan doen.
Nu kun je de klepveren verwijderen en dan de klepseal van de klepgeleider af halen en dan de nieuwe plaatsen.
Tis ff een klusje en je moet er wel wat handig voor zijn maar het kan zo wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan