ritmisch inhouden van Virago 750

  • Onderwerp starter Anoniempje552
  • Startdatum
A

Anoniempje552

Guest
Hallo
Mijn Virago 750 uit 81 had de laatste maanden last van ritmisch inhouden, ongeacht welk toerental.
Vooral bij constant gas en zo rond de 80 km/u was het goed merkbaar en hoorbaar.
je hoorde de motor even inhouden en dan weer vol gaan, dan weer inhouden enz enz, net of je steeds een harde windvlaag tegen kreeg.
Zo ongeveer op elke tel gebeurde dat.
Op de voltmeter zag ik het voltage ( vanaf 2000 toeren) ook ritmisch verspringen van 12. 5 volt, naar 13.5 volt, idd in het zelfde ritme als het inhouden, dus slechter lopen van een cilinder, of twee cilinders, dat weet ik niet.
carbs waren en zijn nog weer extra schoon gemaakt. Zonder luchtfilter( was wat smerig) bleeft het probleem.
Bougies waren en zijn goed ( platinum)

Vandaag de bobines vervangen en de electronische ontstekings unit...
en het probleem is over.

de voltmeter staat direct en constant op bijna 14 volt, de motor loopt als een naaimachine.

ergo...het was of de bobine of de ontst unit.

Maar ja, wie was het.

Is er iemand die mij kan vertellen waar het defect (zeer waarschijnlijk) in gezeten heeft?

Ik wil dat wel graag weten, zonder dat ik eventueel eea weer terug zou moeten zetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het zou inderdaad allebei kunnen een bobine die als deze warm wordt wegvalt en even later weer erbij komt . Ook de CDI unit kan een slechte printspot verbinding hebben dan zou je de printplaat moeten bekijken met een loupe of er daadwerkelijk slechte solderingen in zitten of een elektronisch onderdeel is defect maar komt in veel mindere mate voor , het is meestal een slechte verbinding.
 
Ik heb mijn tci (transistor ignition coil) ook opnieuw door gesoldeerd. Ik had een verspringende toerenteller en overslaande motor.
Op een virago zit een tci, geen cdi Capacitive Discharge Ignition
 
Dank jullie wel voor de reacties.
Ik vond op internet nog, dat één van de twee transistoren defect kan zijn.
( maar dan zou volgens mij, 1 cilinder het helemaal niet meer doen)
Volgens mij kan ik een bobine doormeten, ga ik ff opzoeken.
En vanavond de TCI even open maken en nauwkeurig onder een loep bekijken.

Lijkt wel of ik er een paar pk bij heb gekregen nu alles goed werkt....
Ook de achterste cilinder doet het perfect en die wou nog wel es lastig starten.

Zou een indicatie kunnen zijn om het in die lijn te gaan zoeken.

:]
 
na een opleving werd de kwaal erger, tot één cilinder ( de voorste) er helemaal mee kapte.
(den k je even een middagje te gaan rijden...)
één werkende cilinder en maximaal 2000 toeren, boven de 2000 toeren werd het hikken en stoten, kortom niet te doen.
Kon nog net een tankstation halen en daar de ANWB gebeld......
Ik weet niet of het woord oude motor iets uitgemaakt heeft, maar ze kwamen snel.
Ja, ze.......... zie foto *D :} :} :} :} wat een service !

en vonden gezamenlijk dat één van de pick-up spoelen de geest had gegeven. :(

( hoop idd, dat het na de reparatie bij de dealer weer helemaal ok is) :]
full
 
na een opleving werd de kwaal erger, tot één cilinder ( de voorste) er helemaal mee kapte.
(den k je even een middagje te gaan rijden...)
één werkende cilinder en maximaal 2000 toeren, boven de 2000 toeren werd het hikken en stoten, kortom niet te doen.
Kon nog net een tankstation halen en daar de ANWB gebeld......
Ik weet niet of het woord oude motor iets uitgemaakt heeft, maar ze kwamen snel.
Ja, ze.......... zie foto *D :} :} :} :} wat een service !

en vonden gezamenlijk dat één van de pick-up spoelen de geest had gegeven. :(

( hoop idd, dat het na de reparatie bij de dealer weer helemaal ok is) :] [afbeelding]

Dat is standaard.

Voor Virago's altijd twee wagens. Oudere XV's drie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan