nokkenas ketting en spanner

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.828
426
Ik was ff aan het neuzen in een Honda BlackBird forum en kwam dit tegen klink heel aannemelijk

ps cct (cam chain tensior) is spanner

"quote

Ik zal proberen uit te leggen wanneer een cct en de nokkenas ketting gewisseld dient te worden, als eerste even een opmerking maar zeker niet aanvallend bedoeld.
Soms lees ik dat er mensen zijn die de cct al voor de derde keer vernieuwd hebben en dat is zorgwekkend, de schade die kan ontstaan is peper duur.
Een cct moet men vervangen als je hem hoort ratelen, laat de motor tussen de 3 en 4 duizend toeren draaien dan kan je het duidelijk horen. In de regel komt dit geratel zo rond de 40.000 km maar soms nog eerder en als je mazzel hebt later, gewoon vervangen iedereen kan dit zelf.
Maar nu gaat het sneller de spanner gaat geen 40.000 km meer mee, dat heeft niets te maken met de spanner deze is nog best goed voor het werk die hij moet doen alleen kan hij er niet goed meer bij en dat komt dus door de nokkenas ketting.

Een nokkenas ketting bestaat uit plaatjes 5 stuks en zeer veel pennetjes die de plaatjes aan elkaar schakelen, nu is het zo dat een motor nokkenas ketting niet vergeleken mag worden met die van een auto die van een auto gaat een leven lang mee maar die van de motor niet.
Dat heeft te maken met de krachten die hij voor zijn kiezen krijgt. door de snellen en vele omwentelingen die hij maakt slijten de pennetjes en wordt de ketting langer. De spanner zorgt er voor dat de ketting op spanning blijft tot hij zijn max heeft gehaald, nu kopen we een nieuwe en zetten die er weer op, weg is het geluid en alles doet het weer, dit komt omdat de veer van de spanner nieuw is en heeft nog genoeg druk om even alles op spanning te houden en kan de ketting nog wat verder slijten.
Daarom is het verstandig om tussen de 80.000 en 100.000 km de ketting te vervangen. dan zal je zien dat de spanner ruim een cm minder uit staat.


Mijn advies is dan ook 1 keer cct vervangen en dan nokkenas ketting vernieuwen, je zou het zelf kunnen maar dat vereist toch wel sleutel ervaring en gereedschap, je hebt een apparaatje nodig die de ketting splitst en ponst.
 
Laatst bewerkt:
Wil je op het ene forum reacties op iets uit een ander forum :?

Inhoudelijk: spanner vervangen wanneer dat moet, nak vervangen wanneer dat moet.
 
Ik lees enorm veel over ratelende motoren als men al iets hoort wordt het al gauw hup vervangen die hap . Maar of dat slim is ? vandaar dit stukje kennis .
 
Arme martell.... hij begrijpt het niet.... misschien komt het nog!
Ik heb het stukjeals aangename informatie voorziening gezien en vind het prijzenswaardig dat mede motorrijders aan dit soort kennis deling en vergaring doen.
 
Heb zelf last van een ratel wel in lichtere vorm bij snel optrekken rond de 4500/5000 toeren .
Aangezien het blok nu rond de 75000 km staat (gekocht met 37000 km ) en de NAK(S) allebei nooit vervangen , heb ik een filmpje opgenomen om het te laten horen of het gezond klinkt ? In mijn opinie lijkt mij wat betreft het blok geluid ok is ?

1. Waar die lichte ratel vandaan komt ?
2. Die deining op de toerenteller lijkt mij carbs out sync ?

 
Laatst bewerkt:
Heb zelf last van een ratel wel in lichtere vorm bij snel optrekken rond de 4500/5000 toeren .
Aangezien het blok nu rond de 75000 km staat (gekocht met 37000 km ) en de NAK(S) allebei nooit vervangen , heb ik een filmpje opgenomen om het te laten horen of het gezond klinkt ? In mijn opinie lijkt mij wat betreft het blok geluid ok is ?

1. Waar die lichte ratel vandaan komt ?
2. Die deining op de toerenteller lijkt mij carbs out sync ?


mooie fietsen zijn dat he, ;)

ik hoor niks vreemds op de speakertjes van mijn computer, het stationair toerental is iets te laag [vind ik].
het deinen zou kunnen komen doordat de toerenteller net iets te kort spanning aangeleverd krijgt bij dat toerental. ????? [ weet ik dus niet zeker]
 
Bedankt voor het luisteren, dacht dat ze op 1000 toeren afgeregeld moest worden , draai ik hem iets op naar 11 a 1200 toeren bij een warme motor. Die lichte ratel die eventjes onstaat rond de 5 K bij acceleratie zal wel iets anders wezen ? Ik hoorde het met vizier open , dicht hoor ik het niet (wel een schuberth helm die zijn stil ) Verder rijd ze prima, nooit geen klachten eigenlijk .
 
die van mij [een broertje van de van jou] heb ik zelf ook op net geen 1000rpm stationair staan.
het is misschien wat te kort maar hij slaat nooit af en ik vind het prettiger naar zijn 1 schakelen
[zonder harde "klak"], als ik bv bij een stoplicht sta.
 
Tja bij een Yamaha XJ900 F hoeft de nokkenasketting pas bij 200.000 km vervangen te worden....en de spanner gaat vrijwel niet stuk....dus moet bij mijn motor over 30.000 km. poch poch.
 
Bedankt voor de tip , zal het in de gaten houden als ik de toeren iets verhoogd



200K ? das een heleboel km zonder vervanging .

Hoewel een NAK niet km gerelateerd is , moet je haast wel heel rustig rijden lijkt mij .
Een spanner daarentegen gaat echter toch vaker kapot of gaat haperend werken .
Wat maakt de YAM spanner zo subliem dan dat deze het 200 K uithoud ?
 
Spanner van de Blade, deze ooit gekocht als reserve via MP maar was ook niet OK (genaaid dus) werd gezegd dat de spanner er maar 10K in had gezeten . Wijze les koop gewoon een nieuwe ! Dus voor degene die interesse heeft uit elkaar gehaald .

34xntiq.jpg


Wat zit erin

5lx9b8.jpg


Wormwiel + spanner

fao876.jpg


geheugenstaal veer

wi7bc.jpg


fu2set.jpg


Compleet in elkaar en zo de behuizing van de spanner in , de haakse bocht van het veertje valt in een gleuf van de spannerbehuizing zodat deze niet mee kan draaien, anders spant de veer niet.

opdraaien met tool/schroevendraaier en borg circlip bevestigen

281x1rq.jpg


wat er nu kapot aan kan gaan ? Het veertje daarmee kun je de spanner omhoog spannen
voor bevestiging , na bevestiging trek je de tool eruit en schiet de spanner tegen het spanblad aan om de NAK te spannen in de juiste stand.
Het lijkt mij dat alleen het veertje de boosdoener kan wezen dat de spanner defect raakt ?
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik toch mijn blok ging voorzien van een gereviseerde cilinderkop (kleppen geslepen en nieuwe seals) gelijk ook maar de nokkenas ketting vervangen en zo'n Ape ding. Geen idee of het beter of slechter is. Mocht ook wel een keer na een de 100000.
Maar heb het niet gedaan vanwege een rammel, rinkel of een ander geluid. Ik heb het gedaan gewoon voor de zekerheid.
 
Met die stand zou ik het denk ik ook doen . Maar dat ga ik waarschijnlijk niet halen , zit te twijfelen naar blauw witte sportmachines zoals de SRAD GSXR750 of het beest de TL1000R of toch weer een Honda maar dan een rode toer/sport fiets VFR800i , Blackbird XX waarbij je iets meer rechtop zit en wat meer ontspannend rijd .
 
Is dit iets voor je voor als je de Blade wil houden?

Superbike Lenker Umbau Honda CBR 900RR SC28 / SC33 /ohne Verkleidungsänderung | eBay

[afbeelding]

Kuip kan heel blijven

zeer waarschijnlijk moet dan ook je koppelingskabel vervangen worden, is niet echt duur maar je kan zeker ook een paar andere remleidingen halen.
die kosten wat meer, dus er komt zomaar €120,- bij.

ik mis op de foto trouwens ook het frame waar de topkuip op steunt.
of dat gezond is voor de andere ophanging? ik betwijfel het.
 
Laatst bewerkt:
zeer waarschijnlijk moet dan ook je koppelingskabel vervangen worden, is niet echt duur maar je kan zeker ook een paar andere remleidingen halen.
die kosten wat meer, dus er komt zomaar €120,- bij.
Ik dacht dat er stond dat dat allemaal erbij zit. Kan het mis hebben, mijn duits is niet om over naar huis te schrijven. Het is dat ik mijn zoon af en toe overhoor...

Wat betreft het kuipframe moet je iets beter kijken. Zit er toch echt wel op.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap het nog steeds niet.

Ik ook niet.

Gerammel = spanner vervangen en als hij weer gaat rammelen dan spanner + ketting vervangen, lijkt de boodschap te zijn ?


BullS.

Honda spanners staan erom bekend niet de langstlevenden te zijn. Soms na paar duizend km alweer gerammel omdat die ^($$*)&*%# spanner z'n werk weer eens niet goed doet.

En een ketting vervangen op deze grond vind ik al helemaal onzin.

Ook voor deze kettingen zijn er slijtagelimieten gesteld.
Dus niets vervangen omdat je voor de 2e x je spanner vervangt, maar gewoon meten en dan weet je of je je distributieketting wel of niet moet vervangen.

Mijn distributieketting heb ik een paar duizend km geleden gemeten, was nog prima in orde, lekker laten zitten dus.
Ipv spanner met een veertje een handmatige spanner erin gezet en zo rijdt ie alweer heel wat kilometer en er gaan nog heel wat kilometers bij komen.
Geen last meer van spanners die niet genoeg spannen en als hij weer gaat ratelen weet ik dat het niet aan de spanner ligt. Dan meet ik de slijtage van de ketting, is die nog prima binnen de toleranties dan span ik m gewoon wat verder op en klaar *D

Hele verhaal klinkt mij in de oren als van een motordealer die graag wat extra wil verdienen aan de onwetendheid en onzekerheid van motorbezitters.
 
Ik dacht dat er stond dat dat allemaal erbij zit. Kan het mis hebben, mijn duits is niet om over naar huis te schrijven. Het is dat ik mijn zoon af en toe overhoor...

Wat betreft het kuipframe moet je iets beter kijken. Zit er toch echt wel op.

ik heb niet eens de moeite genomen te lezen, zo goed is mijn duits. ;)

wbt het kuipframe:
echt niet.

je ziet zelfs een boutje zitten op de plaats waar die normaal gemonteerd zit.[links in het frame]
 
ik heb niet eens de moeite genomen te lezen, zo goed is mijn duits. ;)

wbt het kuipframe:
echt niet.

je ziet zelfs een boutje zitten op de plaats waar die normaal gemonteerd zit.[links in het frame]
Echt wel, gaat vanaf de spiegel naar voren en dan naar beneden. Dan steekt 'ie over naar de andere kant over het middelste kuipframe ( waar die ook bevestigd wordt) en dan weer omhoog naar de andere spiegel. Ze hadden het frame beter een ander kleurtje kunnen geven voor de foto. Boutje is gewoon om het gat op te vullen zodat er geen troep in kan komen.

Sorry voor de topic vervuiling
 
Terug
Bovenaan Onderaan