Brake fade

DennyzfR6

MF veteraan
3 mei 2004
2.849
22
Puttershoek
Beste,

Eergisteren een circuitdag zandvoort gedaan.
Gek genoeg kreeg ik de laatste 1,5 ronde van de vrij rijden sessie last van brake fade, of iig een flink sponzige rem.

Motor R6 2003 (2010 voorvork)
Setup: Motomaster remschijven, Brembo monoblocks, Brembo RCS rempomp.
Remvloeistof is vers, remhendel kneiterhard en grijpt zeer direct aan.

Ik zag een beetje een blauwige waas op de schijven na de sessie.
Ik merkte dat ik de hendel wat verder in moest knijpen in de laatste paar bochten. Na de sessie de motor een paar min stilgezet. Toen ik weg reed toen moest ik de hendel bijna helemaal in knijpen want ik had geen druk. Na dat 1 keer gedaan te hebben was de hele boel weer heel hard. Zit verder haast geen vrije slag op de hendel.

Is dit het gevolg van lucht in de leiding welke te heet is geworden?

Alvast bedankt!
 
In ieder geval zijn je remmen te heet geworden. Remvloeistof zou ik opnieuw vervangen, en belangrijker: onderzoek even waarom de remmen te heet werden. Liepen ze aan, of heb je gewoon heul veul geremd?

Het laatste zou wel kunnen... ik was nog wat voorzichtig wat resulteerde in te vroeg aanleggen maar niet geheel doorremmen tot dicht bij het instuurpunt in sommige bochten. (eerste circuit ervaring weer na een flink ongeluk)

Ook was het elk rondje flink wat mensen inhalen waardoor ik de remmen wellicht ook wat extra aansprak. Ook was het de eerste keer met de brembo's. Remkracht is fantastisch, maar had met deze dure spullen toch niet verwacht dat de boel zou gaan faden, dat viel me erg tegen.

Ik rij echt geen boeiende tijden verder.
 
Het laatste zou wel kunnen... ik was nog wat voorzichtig wat resulteerde in te vroeg aanleggen maar niet geheel doorremmen tot dicht bij het instuurpunt in sommige bochten. (eerste circuit ervaring weer na een flink ongeluk)

Ook was het elk rondje flink wat mensen inhalen waardoor ik de remmen wellicht ook wat extra aansprak. Ook was het de eerste keer met de brembo's. Remkracht is fantastisch, maar had met deze dure spullen toch niet verwacht dat de boel zou gaan faden, dat viel me erg tegen.

Ik rij echt geen boeiende tijden verder.

Denk dat je gewoon je rem te veel laat slepen, daardoor heeft het geen tijd om af te koelen. Je moet gewoon flink remmen voor de bocht en dan weer loslaten zodat de remmen kunnen koelen.
 
Denk dat je gewoon je rem te veel laat slepen, daardoor heeft het geen tijd om af te koelen. Je moet gewoon flink remmen voor de bocht en dan weer loslaten zodat de remmen kunnen koelen.

Jup I know... Heb er ook nog nooit eerder last van gehad.
Schrok er gewoon van, als ik nog 1 ronde langer had mogen doorrijden had ik eraf gemoeten want t was niet langer veilig.
 
Betere remvloeistof gebruiken, eventueel beter ontluchten.


idd neem remvloeistof voor een hogere temperatuur (DOT 5.1 of zo), maar ik begrijp dat je de motor hebt aangepast :?

zaten de schijven en de mono Blocks origineel bij elkaar of heb je dat zelf samengesteld?
misschien kan de schijf de remkracht/warmte/geweld van de mono Blocks niet aan?


GR NEMO
 
idd neem remvloeistof voor een hogere temperatuur (DOT 5.1 of zo), maar ik begrijp dat je de motor hebt aangepast :?

zaten de schijven en de mono Blocks origineel bij elkaar of heb je dat zelf samengesteld?
misschien kan de schijf de remkracht/warmte/geweld van de mono Blocks niet aan?


GR NEMO

Ik heb het zelf samengesteld en volgensmij zit er al 5.1 in. Hoe dan ook ga ik de boel weer verversen en uiteraard 5.1 er in doen. Ik had zelf niet het idee dat er nog lucht in het systeem kon zitten aangezien de remmen zo direct aangrijpen, en heel erg hard zijn.

Edit: Gecheckt, yamalube DOT 5.1

Motomaster schijven zijn misschien niet de allerbeste, maar ook zeker niet de minste naar mijn idee. Maar het zou natuurlijk kunnen. Voorlopig bovenstaande punt uitvoeren, en dan nog maar eens uitproberen. Ook mn blokken maar eens op kleur en verglazing controleren.
 
Laatst bewerkt:
Dot 4 of 5.1 zegt weinig. Gooi er eens Motul RBF660 of Brembo LCF600 in (beide DOT4).

Er zijn denk ik genoeg mensen die niet met die remvloeistof rijden, die onder de 1:50 op Assen rijden. En bij hen oververhitten de remmen niet... Probleem lijkt mij dus absoluut niet te zitten in de remvloeistof maar veel eerder in de gebruiker. Het is symptoombestrijding i.p.v. probleemoplossing om dan andere remvloeistof te proberen..
 
Er zijn denk ik genoeg mensen die niet met die remvloeistof rijden, die onder de 1:50 op Assen rijden. En bij hen oververhitten de remmen niet... Probleem lijkt mij dus absoluut niet te zitten in de remvloeistof maar veel eerder in de gebruiker. Het is symptoombestrijding i.p.v. probleemoplossing om dan andere remvloeistof te proberen..


Jawel, maar er is hier geen sprake van fading, maar van een sponzige remhendel. Dat heeft helemaal niets te maken met het gebruikte materiaal maar met de remvloeistof die aan de kook is gegaan, door dat het systeem slecht was ontlucht of een matige kwaliteit vloeostof is gebruikt.

TS vraagt toch om een oplossing voor zijn probleem?

En symptoombestrijding? De helft van de mensen die reageert weet niet wat fading is...
 
Laatst bewerkt:
Jawel, maar er is hier geen sprake van fading, maar van een sponzige remhendel. Dat heeft helemaal niets te maken met het gebruikte materiaal maar met de remvloeistof die aan de kook is gegaan, door dat het systeem slecht was ontlucht of een matige kwaliteit vloeistof is gebruikt.

TS vraagt toch om een oplossing voor zijn probleem?

En symptoombestrijding? De helft van de mensen die reageert weet niet wat fading is...

Ik bedoel te zeggen dat de oorzaak vermoedelijk niet ligt in de remvloeistof, omdat er genoeg mensen zijn die veel snellere rondetijden rijden met dezelfde of vergelijkbare remvloeistof.

De oorzaak ligt vermoedelijk eerder bij de manier waarop TS remt.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel te zeggen dat de oorzaak vermoedelijk niet ligt in de remvloeistof, omdat er genoeg mensen zijn die veel snellere rondetijden rijden met dezelfde of vergelijkbare remvloeistof.

De oorzaak ligt vermoedelijk eerder bij de manier waarop TS remt.

Dat zou kunnen, maar het enige waar er verbetering te boeken valt op motortechnisch vlak, is wat ik heb geroepen.
 
Tja die DOT4 vloeistoffen van bijvoorbeeld Brembo hebben wel een veel hoger kookpunt.
Dat is een feit..

Wat mij wel opvalt is dat ik deze melding vaker i.c.m. Motomaster remschijven heb gezien.

Ik rem ook alles dood op het circuit na vol gas bij 188 pk en hele matige rondetijden en gebruik de goeiekoopste 5.1 vloeistof met Chinese Wave schijven en carbon blokken van Lucas.
Heb zelfs gekunsteld de derde plek bij een MSL cuppertje gehaald. :?
Maar de vloeistof aan de kook is zelfs mij nog niet gelukt. ;)

(wel verbrande standaard sinterblokken van Lucas)
 
Tja die DOT4 vloeistoffen van bijvoorbeeld Brembo hebben wel een veel hoger kookpunt.
Dat is een feit..

Wat mij wel opvalt is dat ik deze melding vaker i.c.m. Motomaster remschijven heb gezien.

Ik rem ook alles dood op het circuit na vol gas bij 188 pk en hele matige rondetijden en gebruik de goeiekoopste 5.1 vloeistof met Chinese Wave schijven en carbon blokken van Lucas.
Heb zelfs gekunsteld de derde plek bij een MSL cuppertje gehaald. :?
Maar de vloeistof aan de kook is zelfs mij nog niet gelukt. ;)

(wel verbrande standaard sinterblokken van Lucas)

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik ergens de remschijven ook verdenk, heb al eerder vragen op het forum uitgezet over deze schijven. (zie eventueel zoekfunctie)
Maar telkens zijn er mensen die zeggen dat het goede schijven moeten zijn.
 
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik ergens de remschijven ook verdenk, heb al eerder vragen op het forum uitgezet over deze schijven. (zie eventueel zoekfunctie)
Maar telkens zijn er mensen die zeggen dat het goede schijven moeten zijn.
Ik tik gewoon even wat ik denk zonder ze te veroordelen:
Goede schijven op een Supermoto, maar wie rijdt er op een asfaltcircuit verder mee?

Wat voor blokken zitten er trouwens bij? :)
aan de schijven mankeert misschien niks , maar zou het kunnen dat ze op een of andere manier meer warmte overdragen naar de remblokken en daar door de vloeistof ook meer verhit?
Dan mankeert er dus wel iets aan de schijven. Of alleen bij circuitgebruik. :?
 
Laatst bewerkt:
Ik tik gewoon even wat ik denk zonder ze te veroordelen:
Goede schijven op een Supermoto, maar wie rijdt er op een asfaltcircuit verder mee?

Wat voor blokken zitten er trouwens bij? :)Dan mankeert er dus wel iets aan de schijven. Of alleen bij circuitgebruik. :?

dat is dan de vraag, ze kunnen best goed zijn wat betreft kromtrekken en andere ongein maar misschien voor circuitgeweld niet of minder geschikt?

en het was maar een vraag ik heb geen ervaring op het circuit, weet alleen wel dat het ietsjes meer vraagt van je remmen. ;)
 
en het was maar een vraag ik heb geen ervaring op het circuit, weet alleen wel dat het ietsjes meer vraagt van je remmen. ;)
De topicstarter heeft het over Zandvoort, daar zitten wel een paar aardige rempuntjes. ;)

Bocht één is de Tarzanbocht van circa 270 km/u naar circa 80 km/u.
Bocht elf is de Audi-S, tegenwoordig Hans Ernst bocht, van circa 240 km/u naar circa 60 km/u.

En ja ook tussendoor moet geremd worden. :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan