Balhoofdlager na 20K al versleten?

crazy987

MF veteraan
7 mei 2012
2.141
3
regio moerdijk
Betreft een Suzuki GSX600F uit 1998
+/- anderhalf jaar terug m'n balhoofdlager vervangen wegens een dood punt, reed allemaal niet lekker meer dus vervangen die hap.
Goed setje conische lagers besteld, oude eruit, nieuwe erin, zo gepiept.

Nu, 20.000km verder merkte ik in combinatie met de wind ineens op dat de motor wel erg anders deed.
Thuis even op de bok, en ja hoor, net rechts van het midden, dood punt waar ik hem verwachtte gezien de afwijking tijdens het rijden.

Maar persoonlijk vind ik 20K voor een setje balhoofdlagers wel erg kort, de kosten zijn het niet want een setje lagers kost maar +/- 50 euro, maar het kost wel weer veel wat tijd.
Ligt het aan mij, of gaan ze bij iedereen maar zo kort mee?
 
Zouden langer mee moeten gaan mits goed ingevet [ dus niet alleen vet er op smeren maar er ook in rollen/persen] en goed afgesteld [ gok dat die van jou iets speling hebben gehad]
en geen schade aan het lagerhuis door een aanrijding [ ovaal ]
 
Zouden langer mee moeten gaan mits goed ingevet [ dus niet alleen vet er op smeren maar er ook in rollen/persen] en goed afgesteld [ gok dat die van jou iets speling hebben gehad]
en geen schade aan het lagerhuis door een aanrijding [ ovaal ]

:^

Slecht ingevet ben je zo weer aan de beurt (nee, uit de verpakking kan je ze niet zo monteren, en ze een beetje insmeren met vet is ook niet voldoende). Qua speling afstellen zit er bovendien verschil tussen een conisch naaldlager en een conisch kogellager.
 
Dat doe ij gelukkig wel regelmatig, terwijl ik ff voor een spoorwegovergang sta.
Duim tussen balhoofd en tank, voorrem in en duwen.
Was me nog geen speling opgevallen.

Ik denk inderdaad dat je hier niets gaat voelen vanwege de korte arm. Onderaan de vorkpoten voelen geeft meer kans van slagen.
 
Als je bv vliegtuig wielen bekijkt, daar zitten ook conische lagers in, en deze overtorque je eerst, terwijl je het wiel draait, en dan draai je ze terug en op de lagere torque. Dit ivm het settelen van de lagers.

Ik denk dat we vanaf hier weinig kunnen zeggen of jou lagers langer mee hadden moeten gaan, zag bv laatst ook iemand z'n motor wassen in de wasbox met de lans op 15 cm van z'n keerring bij de tandwiel drager. Ja zo iemand kan ook een topic starten dat z'n lagers erg snel op zijn (daarmee bedoel ik niet dat TS dit doet)
 
Terug
Bovenaan Onderaan