het Grrrote Triumph Tiger Topic Deel Drie

Status
Niet open voor verdere reacties.
De orignele wel ;) De zijkoffers dan toch. Maar daar krijg je dan weer niks in
Past niet eens met mijn uitlaten.

full
 
Laatst bewerkt:
Ik rijdt op de 2016 met de Roadattack 2 Evo. Stuurt super. Voorband is alleen te zacht en kan ik niet heel houden. Eerder op dan achter. Spanning 2.5 / 2.9.
Voor de rest vering goed afstellen. Is nu eenmaal geen strakke R1, maar de mijne stuurt echt super! Volop vertrouwen, behalve op de B500 in de lange draaien begon hij bij 195 beetje te dansen... Dat was zon beetje de grens. Haha. Maar of ie daar voor gemaakt is ;-)
 
Gebruikte het met de truck ook, zomers, 30ton lading, kom het verschil in temperatuur goed voelen het gaat niet om 100% vulling. Ook stikstof loopt iets af, minder dan gewoon lucht en bijvullen doe je met gewoon lucht!
 
Lucht is 72% stikstof. Volgens de "experts" verdwijnen CO2 en zuurstof gemakkelijker uit een band omdat die moleculen kleiner zouden zijn. Als dat waar is, dan zou iedere keer bij het bijvullen met lucht, de hoeveelheid stikstof in de band stijgen en zou uiteindelijk iedere band dus vrijwel alleen maar stikstof bevatten.

Stikstof in de band is volkomen kul en marketing onzin om meer groene ventieldopjes te verkopen.
 
Jij hebt er ook ervaring mee zo te horen....


Lucht is 72% stikstof. Volgens de "experts" verdwijnen CO2 en zuurstof gemakkelijker uit een band omdat die moleculen kleiner zouden zijn. Als dat waar is, dan zou iedere keer bij het bijvullen met lucht, de hoeveelheid stikstof in de band stijgen en zou uiteindelijk iedere band dus vrijwel alleen maar stikstof bevatten.

Stikstof in de band is volkomen kul en marketing onzin om meer groene ventieldopjes te verkopen.
 
Sorry, lucht is niet 72, maar 78% stikstof. Als de zuurstof er het eerst uitloopt komt de band vanzelf steeds voller met stikstof.

Een echt voordeel van het vullen stikstof is dat er geen vocht of olie in de band in de band komt.

Dat stikstof een band minder gevoelig maakt voor hoge temperatuur is niet waar, de lucht in een band wordt meestal 60°C, hooguit 70 tot 80°C. De lagere banddruk bij met stikstof gevulde banden is alleen maar te verklaren uit de afwezigheid van vocht.

Dat je dat bij een vrachtwagen merkt geloof ik best. Daar gaat nogal een volume lucht in en dus ook relatief meer vocht als d compressor dat niet netjes afscheidt.

Bij een auto of motorband is het kul.
 
Een rekenvoorbeeldje:

Een band wordt nieuw op de velg gelegd. Dan zit er 1 bar lucht in, met 78% stikstof. Ga je nu bijvullen naar 2.9 bar (achterband Tiger), dan zit er nog steeds 78% stikstof in. Ga je bijvullen met 98% stikstof (dat is wat er als stikstofvulling verkocht wordt) zit er na bijvullen 91% stikstof in

Dus voor die extra 13 procentpunt betaal je.

Zuurstof is compacter dan stikstof en verdwijnt dus sneller uit de band. Stel dat je je band tot 2.9 bar oppompt met lucht. Zodra de spanning 2.6 wordt, pomp je de band weer naar 2.9, weer met lucht. De 0,3 bar die verdwenen is, is voornamelijk zuurstof, want dat verdwijnt het eerst is de marketing-kreet.

Na 1 keer bijpompen op 2.6 bar, is het percentage stikstof in de band 86%. Na twee keer bijpompen is dit 94%, al meer dan de 91% hierboven.

Kortom, bij een motorfiets, waarbij je regelmatig je bandenspanning controleert is stikstofvulling nonsense.

In de vliegtuigindustrie wordt het wel gebruikt. Voornamelijk om twee redenen: Ten eerste: de temperatuur op grote hoogte kan eventueel vocht in de band bevriezen, dus een vochtvrije vulling is belangrijk. Ten tweede: Bij een eventuele klapband komt er geen enorme hoeveelheid zuurstof vrij die tot brand kan leiden. Stikstof is een stuk veiliger. Maar vliegtuigbanden staan onder een iets andere spanning dan motorfiets- of autobanden.
 
Ik heb gister voor de Bird een RVS vogelhuisje gemaakt.
Achterlicht en knipperlichten zijn nu gelijk aan de die van de Tiger.
Het is wel taai spul dat RVS maar het is me met wat geduld toch gelukt .

full


full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gister voor de Bird een RVS vogelhuisje gemaakt.
Achterlicht en knipperlichten zijn nu gelijk aan de die van de Tiger.
Het is wel taai spul dat RVS maar het is me met wat geduld toch gelukt .

Da's toch mooi, dát zijn nu de uitdagingen en finishing touch :t :t :t
Met RVS moet je idd wat meer geduld hebben, vooral omdat het niet gespoten word, en je dus niets kunt camoufleren :N
En áls je iets beschadigd, bijv. door het "ff" zonder blokje hout ertussen in de bankschroef te zetten, kun je weer aan het schuren en polijsten -O-
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan