Lekkage aan behuizing oliefilter

Rabbit bmw

Rookie
18 nov 2013
18
0
zeeland
Na 20 jaar stil te hebben gestaan en na heel wat uurtjes verder was ik zover om mijn motor na die lange tijd weer eens te starten. Het mooie was hij sloeg gelijk aan en liep mooi rond. Ik was dolblij maar dat was van korte duur.

Toen constateerde ik al heel snel een lekkage aan de behuizing van mijn oliefilter. Motor hierop gestopt en daarop ben gaan kijken wat aan de hand was. De pakking was gescheurd (aan de bovenzijde) waar ik van dacht dat kan want ik had de oude pakking hergebruikt bij het vervangen van het oliefilter. Hierna de pakking vervangen door een nieuwe en wederom de motor gestart wat het volgende gebeurde was dat er weer lekkage had op de zelfde plek.
Weer alles open gemaakt er weer een pakking gescheurd aan de bovenzijde.

Ik weet zeker dat ik alles goed ik elkaar heb gezet en dat de vlakken schoon waren. Nu werk ik zelf ook veel met pakkingen maar dit heb ik nog nooit mee gemaakt 2x op de zelfde plaats een pakking scheurt. Laat staan dat er 1 kapot gaat.

Zijn er misschien mensen die dit ook meegemaakt hebben? Of heeft er iemand een idee wat de mogelijke oorzaak kan zijn?

Het gaat hierom een bmw r80 g/s met een externe oliekoeler.

Alvast bedankt voor alle reacties
 
Nieuwe O ringen halen, er niets anders op. Pasvlakken controleren en goed schoonmaken! En bij het monteren de nieuwe O ringen en de pasvlakken even goed invetten. Dat word nogal eens vergeten. :Y
 
Laatst bewerkt:
Met al deze dingen had ik al rekening gehouden. De ringen waren vernieuwd ingevet de pakking vlakken gecontroleerd en waar nodig schoongemaakt. Maar dit alles heeft een oorzaak een pakking gaat niet zomaar kapot. Ik heb gedacht aan een te hoge olie druk.. Maar ja hoe komt de druk zo hoog dat de pakking kapot gaat?
 
Ten eerste, je hebt gelijk wat de pakking aangaat. Het dekseltje of oliethermostaat word afgedicht met een pakking. Maar dat de oliedruk zo hoog kan oplopen dat de pakking eruit geperst word heb ik nog nooit gehoord. Daar moet de olie overdrukregelaar tijdig ingrijpen.
 
Ten eerste, je hebt gelijk wat de pakking aangaat. Het dekseltje of oliethermostaat word afgedicht met een pakking. Maar dat de oliedruk zo hoog kan oplopen dat de pakking eruit geperst word heb ik nog nooit gehoord. Daar moet de olie overdrukregelaar tijdig ingrijpen.

Ik heb het wel mee gemaakt.
Olie filter ge-explodeerd in mijn gezicht. NIET leuk :N
Weliswaar niet bij een motorfiets maar bij een dieselgenerator.

Zaak gedemonteerd. Bleek uiteindelijk een metal splinter bij het kogeltje van de drukregelaar te zitten waardoor de kogel klem zat (en afsloot) .........
 
Dat zijn geen leuke verhalen om te horen, hopelijk volledig hersteld. Inmiddels ben ik maar begonnen met de zoektocht naar de Carter ontluchtingsklep. Tank eraf luchtfilter eraf deksel van startmotor eraf... En dan je er bij moeten kunnen... Alleen bij mijn natuurlijk weer niet de startmotor zit in de weg voor 1 boutje. Dus we gaan deze ook maar weer demonteren... Verhaal volgt straks verder...
 
Waarom zou je op zoek gaan naar de carter ontluchtingsklep? Dat heeft niets te maken met een te hoge oliedruk. De oliedruk wordt geregeld met een overdruk ventiel wat ergens in je motorblok zit na de oliepomp. Als de olie warm is gaat meestal dit oliedruk ventiel niet meer open btw.
 
Terug
Bovenaan Onderaan