Blokkeren en harde knal bij elektrische start

pineapple

Rookie
9 mei 2014
8
0
Toen ik vanmorgen mijn motor startte (een Kawa ZZR uit '98) blokkeerde de elektrische start opeens. De motor had 3 dagen stilgestaan.

Bij de eerste keer starten hoorde ik het 'startgeluid' ongeveer 1 seconde waarna het wegviel. Bij het nog een keer indrukken van de elektrische start gebeurde er niks (hoorde wel zacht iets zoemen).

Even gewacht en het nog een keer geprobeerd. Toen gaf de motor een harde knal (niet uit de uitlaat volgens mij) en toen deed hij het weer. De motor startte direct en hij liep en reed weer als vanouds, soepel en stabiel. Niks aan te merken.

Ik had dit nog nooit eerder meegemaakt. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Kan dit ook een eenmalig iets zijn?
 
Laatst bewerkt:
Misschien het one-way lager (startlager) die niet meer goed grijpt op de as.

Heb geen verstand van Kawa's maar bij Aprilia is het een bekend fenomeen ;)

Als de startmotor een Bendix heeft die op de startkrans hoort te grijpen zou het kunnen dat die niet goed naar buiten kwam.
 
Carbs die over lopen waardoor je een hydrolock krijgt in een cilinder? Oftewel cilinder vol gelopen met benzine.
Ook even je oliepeil controleren want dit kan hierdoor ook stijgen en wat nog erger is je olie dusdanig verdunnen dat deze niet voldoende meer smeert.
 
Bedankt voor alle reacties.

Net even gekeken (motor staat hier bij mijn werk) en oliepeil lijkt opzich goed. Zie foto. Heb hem ook nog even koud gestart en hij startte meteen zonder problemen.

Toen ik de afgelopen dagen op vakantie was heeft mijn schoonvader er 150 kilometer op gereden en nadien (volgens mij) 'super' getankt ipv Euro 95. Zou dit ook nog wat kunnen zijn?
full
 
Een startermotor heeft een mechanisme wat hoort aan te grijpen. Als de starter aanvankelijk al weg viel tijdens het starten, dan was de spanning van de accu onvoldoende. Het vergt nogal wat stroom en daarom kan een slechte verbinding ook de oorzaak zijn. Door desondanks toch te proberen te starten heeft het niet meteen aangegrepen en een tandje waar de bendix net met snelheid langs ging verkeerd geraakt of die is teruggeslagen. Starters kunnen zelfs vastslaan in de starterkrans, met zoveel geweld gaat dat.

Controleer de accu op maximaal Voltage van 12,6 tot 12,8 Volt in ruste en dat die enige capaciteit heeft, met lampen aan bijvoorbeeld. Daarna de contacten op de accu (niet los zitten en zonder corrosie), grond aan het frame daar waar de min naartoe gaat, contact van de plus op het relais. De stekker van en de zekering voor de startermotor moeten schoon zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zelf ben ik nog geen 1 motorfiets tegen gekomen die daadwerkelijk een solenoid-starter met starterkrans heeft. De 'standaard motorfiets' met elektrostart heeft een constant aangegrepen tandwieloverbrenging met een 'sprag clutch' eenrichtingslager ofwel starterkoppeling.

de Kawa ZZR is in ieder geval hetzelfde idee als gebruikelijk. éénrichtingslagertje is al.

EDIT: over de klacht van TS; als het in de toekomst vaker gebeurt zul je de startkoppeling moeten (laten) vervangen. Als je merkt dat de starter niet aangrijpt kun je zowieso eerst proberen om de motor een stukje vooruit/achteruit te duwen in de 2 of 3 met losgelaten koppeling.
 
Laatst bewerkt:
Er staat;
een Kawa ZZR uit '98

ZZR 250?

ZZR 1100?

ZZR 600 -> ik herken de foto, dus nu weet ik dat het om een 600 gaat, maar verder?

Onzin dus. Het staat er helemaal niet. Snap wel wat je wil zeggen, maar als je nou besluit te reageren kan je ook wel een stapje verder denken toch?

Als ik schrijf probleem met Yamaha YZF of Honda CBR, kan toch nooit iemand specifieke modelkenmerken en problemen met blokken noemen?
 
Zelf ben ik nog geen 1 motorfiets tegen gekomen die daadwerkelijk een solenoid-starter met starterkrans heeft.

Ff in het bmw r serie topic kijken hoeveel geluk sammie had met zijn startmotor en je zal zien dat de tietenbmw een gewone auto startmotor heeft compleet met startrelais en bendix en volgens mij de oudere guzzi's ook. Niet om betweterig te wezen maar ter verhoging van het kennis nivo. _O- *O* })
 
Het is een 600, excuses.

Verder ben ik technisch een leek en probeerde het zo goed mogelijk te beschrijven.

Het probleem (het uitvallen van de starter en daarna een harde knal) is sindsdien niet meer voorgekomen. Hij start en rijdt weer perfect zonder problemen.

Kan dit iets eenmaligs zijn geweest?
 
Zojuist mijn motor weer uit de schuur gehaald en op de elektrische starter gedrukt.

1. Ik hoorde heel even dat hij probeerde te starten, maar na 0,5 seconden hoorde ik een 'klang' uit het blok komen.
2. Nogmaals proberen te starten, nu gebeurde er niks meer. Zodra ik op de startknop druk hoorde ik een zoem, verder niks.
3. Toen heb ik mijn verlichting uitgezet. Toen startte hij direct.

Zou het probleem met de accu te maken kunnen hebben?
 
Terug
Bovenaan Onderaan