Adaptive brake light controller

Twpk

Rookie
22 aug 2010
25
0
Groningen
Dag mensen,

Ik zou graag wat feedback van jullie willen over een projectje waar ik dit weekend mee bezig ben.

Het begon met dat ik graag waarschuwingslichten op de motor wilde hebben, voor het filerijden of voor als ik achteraan een file oid sta. Dit is een beetje uit de hand gelopen & uitgegroeid tot een volledig programmeerbare controller voor de achterlichten & adaptive rem systeem (ala BMW/Mercedes etc).

Systeem is te vergelijken met bijvoorbeeld Vololights, maar dan veel uitgebreider, volledig aanpasbaar, véél goedkoper en maakt gebruik van de bestaande verlichting.

Het prototype is practisch klaar, hij is Arduino compatible & de volgende versie zal over een USB aansluiting hebben i.p.v. de ftdi adapter.

Functies die ik op dit moment geimplementeerd heb zijn:
- Waarschuwingslichten (alle 4 de knippers synchroon knipperen), te activeren door 3x binnen 1sec te remmen)
- Val/ongeluk detectie: waarschuwingslichten gaan aan als de motor op z'n kant licht
- Adaptive braking: harder remmen = feller branden, erg hard remmen = knipperen, noodstop = knipperlichten doen mee (of verzin wat leuks, volledig naar wens aanpasbaar, alle combinaties mogelijk
- Dimbare regeling, remlicht & achterlicht kan met dezelfde lamp. Ideaal voor bijvoorbeeld led achterlichten
- LED & gloeilamp ondersteuning, max 4A (48W) per uitgang, 4 uitgangen totaal

Module zou ook erg handig zijn voor de zelfbouwers met complexe rem & knipperlicht combinaties, Ik ben benieuwd of jullie nog meer mogelijke toepassingen zouden weten.

Mocht er veel interesse zijn ben ik van plan om een serie te laten produceren, heb daarvoor wel een redelijke order grootte nodig, min 100stuks waarschijnlijk. Kickstarter?

Voor de duidelijkheid, dit wordt niet zo'n irritant ding dat bij alle remacties knippert, momenteel doet hij dat enkel bij een remvertraging van > 0.6G ~6m/s2, identiek aan het Mercedes systeem.

Plaatjes *O*

aXYZOhP.jpg
30WD11t.jpg


Nuttig ding of slecht idee?
 
Laatst bewerkt:
Wil je het zakelijk gaan uitbrengen (en er dus geld aan verdienen), of wil je dit gewoon naar buiten brengen? Anders kun je ook je arduino code hier neerzetten met een howto van welke onderdelen je nodig hebt en hoe je het in elkaar moet zetten.
 
Wil je het zakelijk gaan uitbrengen (en er dus geld aan verdienen), of wil je dit gewoon naar buiten brengen? Anders kun je ook je arduino code hier neerzetten met een howto van welke onderdelen je nodig hebt en hoe je het in elkaar moet zetten.

Geen zakelijk iets, puur voor de lol van het doen. Projectje wordt volledig open source. Schematics & onderdelen zet ik binnenkort online, broncode is nog te sketchy om te plaatsen haha maar komt ook later. hier <- eigen risico, buggy as hell :9

Schema:
pIAG8aQ.png
 
Laatst bewerkt:
indien 20 euro en usb aansluiting en software ( denk aan aanpassen remvertragingen, knippertijden/duratie, sterkte etc.
count me in!

Aanpassen van dat alles is mogelijk. USB voeg ik bij de volgende versie toe (als die er komt & het niet enkel bij deze voor mijzelf blijft).

Kickstarter lijkt me een goed plan, dan betalen mensen pas als je het beoogde aantal hebt gehaald. 20 euro lijkt me aan de lage kant, ik zou wat hoger gaan zitten.

20 euro is ook maar een wilde gok op basis van de component kosten & assembly in China. Hoef er niets aan over te houden

Kastje maak ik zelf wel voor dat geld. en aansluiten is een makkie.

Aansluiten is een eitje. Custom kastje is bij lage aantallen waarschijnlijk duurder dan het printje zelf
 
Laatst bewerkt:
20 euro is ook maar een wilde gok op basis van de component kosten & assembly in China. Hoef er niets aan over te houden

Assembly in China maakt het denk ik nog duurder. Tenzij je bestaande contacten hebt via welke je het zonder overheadkosten kan laten doen. Heb je die contacten niet dan moet je me ff een pm sturen.
Je hoeft er niets aan over te houden maar als je er drie weken tijd in steekt en dan bovendien nog op toelegt, dan wordt je ook niet blij.
 
Absoluut interesse! Prijs maakt nu me nog niet veel uit.

Heb nu zelf al een 2de remlicht ingebouwd in mijn kentekenplaathouder. De LED bar zit onder mijn kentekenplaat. Al tijden op zoek naar een alternatief c.q. gecharmeerd van de Vololights. Qua design is de Vololights echter no way in mijn optiek. De led bar van de Vololights moet veel strakker en zo goed als niet zichtbaar geïntegreerd worden in de kentekenplaathouder. Daarnaast hadden ze echt high power led's moeten toepassen.

Waarom heb ik een 2de remlicht ingebouwd?
- M.n. vanwege kleurenblinde personen. Zij zien het remlicht nagenoeg niet oplichten/branden, zeker als je al aan het remmen was! Zij zien wel het contrast (rem aan/ rem uit en/of i.c.m. 2de remlicht). Hoeveel achterop botsingen zijn niet het gevolg van kleurenblinde personen???
- Achteropkomend verkeer i.c.m. laagstaande zon --> optisch minder duidelijk een remactie zichtbaar
 
Laatst bewerkt:
Merk op dat een normale remvertraging, hetzij via actief remmen danwel via m.n. het gas los laten*, op een motor nagenoeg niet zichtbaar is voor andere weggebruikers. Dit wordt nu niet geheel afgedekt door "adaptive braking".

Bij een grote snelheidsvertraging - maar lager dan ~6m/s - zou ik graag een instelbare n keer een knipper van bijvoorbeeld het 2de remlicht willen zien. Een soort van attentie reminder voor de achterligger dus.

* Massa van een motor is laag t.o.v. andere weggebruikers. Deze massa werkt in het geval van gas los laten in ons nadeel t.o.v. andere weggebruikers om te bepalen of er vertraging is. Andere weggebruikers zullen onze vertraging als "abrupt" ervaren.
 
Laatst bewerkt:
Felle zon op achterkant is feller laten branden dan normaal van de remlichten? 's nachts/donker(tunnel)/schemer dan het tegenovergestelde. Wellicht d.m.v. het aansturen van een lichtsensor?
 
Laatst bewerkt:
Merk op dat een normale remvertraging, hetzij via actief remmen danwel via m.n. het gas los laten*, op een motor nagenoeg niet zichtbaar is voor andere weggebruikers. Dit wordt nu niet geheel afgedekt door "adaptive braking".

Bij een grote snelheidsvertraging - maar lager dan ~6m/s - zou ik graag een instelbare n keer een knipper van bijvoorbeeld het 2de remlicht willen zien. Een soort van attentie reminder voor de achterligger dus.

* Massa van een motor is laag t.o.v. andere weggebruikers. Deze massa werkt in het geval van gas los laten in ons nadeel t.o.v. andere weggebruikers om te bepalen of er vertraging is. Andere weggebruikers zullen onze vertraging als "abrupt" ervaren.

Zal kijken hoe dat degelijk is te implementen. Er zal wel een time-out / hysteresis op moeten zitten om te voorkomen dat het een knipper festijn wordt.

een tip: check ebay

Voorbeeldje? Op ebay kan ik enkel "domme" modules vinden, enkele uitgang, enkele functie
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het een erg interessant idee, wel denk ik dat je goed moet nadenken over wat er gebeurt als je controller faalt. Heb je dan gelijk geen verlichting meer? Zo ja, is dit net zo simpel te verhelpen als een lampje of zekering vervangen? Een en ander moet natuurlijk wel in een vochtige omgeving, met veel vibraties en warmte een aantal jaren blijven werken.

* Massa van een motor is laag t.o.v. andere weggebruikers. Deze massa werkt in het geval van gas los laten in ons nadeel t.o.v. andere weggebruikers om te bepalen of er vertraging is. Andere weggebruikers zullen onze vertraging als "abrupt" ervaren.

Hoe bepaalt je massa of mensen je vertraging wel of niet goed kunnen inschatten..?
 
Ik vind het een erg interessant idee, wel denk ik dat je goed moet nadenken over wat er gebeurt als je controller faalt. Heb je dan gelijk geen verlichting meer? Zo ja, is dit net zo simpel te verhelpen als een lampje of zekering vervangen? Een en ander moet natuurlijk wel in een vochtige omgeving, met veel vibraties en warmte een aantal jaren blijven werken.Hoe bepaalt je massa of mensen je vertraging wel of niet goed kunnen inschatten..?

PCB zou idd gecoat moeten worden om tegen corrosie beschermt te worden & er moet een soort pass-through moeten zijn die de boel doorschakeld als de controller uitvalt... hmm, dit wordt nog ff nadenken :9

edit: Bij nader inzien, een pass-through wordt te complex & kan net als de controller defect raken. Het beste wat ik denk ik kan doen is zorgen dat boel makkelijk kan worden omgestoken als er iets mis gaat -> makkelijke connectors oid
 
Laatst bewerkt:
Zal kijken hoe dat degelijk is te implementen. Er zal wel een time-out / hysteresis op moeten zitten om te voorkomen dat het een knipper festijn wordt.Voorbeeldje? Op ebay kan ik enkel "domme" modules vinden, enkele uitgang, enkele functie
De vraag was ideeen/enzovoort....
Op ebay is juist zoveel te vinden hierover dat je juist wat ermee zou kunnen zoals idd bijv. flashing leds functie


dus ik bedoelde het echt als een tip!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan