Carburateur afstellen LS 650 Savage

mayo

MF veteraan
4 okt 2006
2.309
0
Sittard
Goedendag heren.
Even een vraag ben bezig met mijn carb af te stellen.
Gaat om een savage 650 ,als ik mijn open uitlaat verwijder kan ik goed de vlam zien deze is oranje van kleur nu weet ik tot blauw het beste is .
Maar als ik nu mijn co schroef uit draai dus eigenlijk rijker zet wordt de vlam dus wel blauw terwijl als ik de co schroef indraai wordt die oranje terwijl je hem dan juist armer zou zetten .
Waar ligt dit nu aan want de co schroef ligt er dus zo goed als uit als em uitdraai tot de blauwe vlam.
 
Goedendag heren.
Even een vraag ben bezig met mijn carb af te stellen.
Gaat om een savage 650 ,als ik mijn open uitlaat verwijder kan ik goed de vlam zien deze is oranje van kleur nu weet ik tot blauw het beste is .
Maar als ik nu mijn co schroef uit draai dus eigenlijk rijker zet wordt de vlam dus wel blauw terwijl als ik de co schroef indraai wordt die oranje terwijl je hem dan juist armer zou zetten .
Waar ligt dit nu aan want de co schroef ligt er dus zo goed als uit als em uitdraai tot de blauwe vlam.
 
Begrijp ik het goed; je haalt de uitlaat eraf en kijkt in de uitlaatpoort tijdens het afstellen??? De uitlaat is een belangrijk onderdeel vd motor, dus ook belangrijk bij het correct afstellen.

Mocht je dat nog niet gedaan hebben, begin bij het begin. Kleppen stellen, zorgen dat nergens (inlaat en uitlaat) lekkages zijn en daarna pas met de afstelling Bezig.
 
Waar het mij om gaat hoe het kan als ik hem uitdraai de co schroef het mengesel bijna niet veranderd maar wel blauwer wordt terwijl hij eigenlijk rijker gezet word terwijl die met de schroef dicht heel rijk loopt oranje vlam
 
Waar het mij om gaat hoe het kan als ik hem uitdraai de co schroef het mengesel bijna niet veranderd maar wel blauwer wordt terwijl hij eigenlijk rijker gezet word terwijl die met de schroef dicht heel rijk loopt oranje vlam
Leestekens, het mag weer.
Ik heb geen idee wat je allemaal aan het doen bent, maar puur over die vlam: naar mijn weten is een oranje/gele vlam het gevolg van onvolledige verbranding. Lijkt mij logisch bij een te rijk mengsel.
 
Co schroef rechtsom is dicht geeft oranje vlam.
Co schroef linksom komt een blauwe vlam maar dan ligt de co schroef er bijna uit.

Dus met andere woorden werkt mijn co schroef averechts.
Normaal is dichter armer en open rijker.
 
Je hebt een andere uitlaat en een ander luchtfilter? Dan zet je hoefdsproeier maar eens groter. Die CO schroef? Je bedoeld dan je ''luchtschroef'' aan de rechterkant van de carb net voor het inlaatspruitstuk? Helemaal indraaien en dan 2 tot 3 slagen uit. Tot dat de motor goed loopt. Reageert hij hier niet op dan moet je echt grotere sproeiers gaan kopen. Wat ook help is de witte spacer die rond je vlotternaald zit verwijderen. Reageert de motor beter in het midden tot volgas gebied.

Wat je nog kunt proberen. Als de motor warm is, onder het rijden de choke even in het eerste standje zetten. Dan even volgas in de 4e versnelling en dan gas los. Trekt de motor dan nog een stukje door... Grotere hoofdsproeier.

Je krijgt het nooit 100% goed. Wat je wilt hebben is een goed gemiddelde. Pas je de stationair sproeier aan dan heeft dit ook effect op je hoofdsproeier en visa versa. ;)
 
Laatst bewerkt:
ja andere uitlaat zit er op en open luchtfilter .
maar hij staat dus te rijk, luchtschroef dicht wordt die nog rijker.
maar denk tot ik die fout heb gevonden stationair spoeier hebben ze ooit veranderd naar 55 wat eigenlijk 47.5 moet zijn .dus eens kijken voor tussenmaten.
met de choke ook al getest maar dan loopt ie slechter trek niet meer.
witte spacer is al aangepast.
Je hebt een andere uitlaat en een ander luchtfilter? Dan zet je hoefdsproeier maar eens groter. Die CO schroef? Je bedoeld dan je ''luchtschroef'' aan de rechterkant van de carb net voor het inlaatspruitstuk? Helemaal indraaien en dan 2 tot 3 slagen uit. Tot dat de motor goed loopt. Reageert hij hier niet op dan moet je echt grotere sproeiers gaan kopen. Wat ook help is de witte spacer die rond je vlotternaald zit verwijderen. Reageert de motor beter in het midden tot volgas gebied.

Wat je nog kunt proberen. Als de motor warm is, onder het rijden de choke even in het eerste standje zetten. Dan even volgas in de 4e versnelling en dan gas los. Trekt de motor dan nog een stukje door... Grotere hoofdsproeier.

Je krijgt het nooit 100% goed. Wat je wilt hebben is een goed gemiddelde. Pas je de stationair sproeier aan dan heeft dit ook effect op je hoofdsproeier en visa versa. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een andere uitlaat en een K&N luchtfilter op mijn savage. Luchtschroef staat 2 slagen uit, stationairsproeier is origineel, witte spacer is weg, vlotternaald staat op zijn diepst en mijn hoofdsproeier zit op maat 160 (even uit mijn hoofd) en daarop loopt hij perfect.

Let er trouwens ook op dat je hem niet te laag stationair laat lopen. Vind het blokje niet zo fijn. Het is voor de olie zoiezo al een lange weg tot boven bij de nokkenas en als je oliepomp dan ook nog eens te langzaam pompt heb je zo motorschade te pakken. Is ook meteen een zwakke plek van een savage.
 
Bij mij zit er 55 stationair in en 155 hoofd deze is orgineel.
Bougie is ook vrij zwart van kleur .het rare is bij mijne tot ik de luchtschroef eruit moet draaien wil ik een mooie donkerblauwe vlam hebben, erin gedraaid wordt die oranje.
Mijne loopt ook niet op de choke als die stationair draait gaat die heel onrustig lopen .

Heb jij em laten afstellen of op gevoel.
Ik heb ook een andere uitlaat en een K&N luchtfilter op mijn savage. Luchtschroef staat 2 slagen uit, stationairsproeier is origineel, witte spacer is weg, vlotternaald staat op zijn diepst en mijn hoofdsproeier zit op maat 160 (even uit mijn hoofd) en daarop loopt hij perfect.

Let er trouwens ook op dat je hem niet te laag stationair laat lopen. Vind het blokje niet zo fijn. Het is voor de olie zoiezo al een lange weg tot boven bij de nokkenas en als je oliepomp dan ook nog eens te langzaam pompt heb je zo motorschade te pakken. Is ook meteen een zwakke plek van een savage.
 
Co schroef rechtsom is dicht geeft oranje vlam.
Co schroef linksom komt een blauwe vlam maar dan ligt de co schroef er bijna uit.

Dus met andere woorden werkt mijn co schroef averechts.
Normaal is dichter armer en open rijker.

als je CO schroef een bypass luchtregeling is klopt het dus wél, als je je luchtregeling heel ver open moet zetten voordat het mengsel in de buurt komt qua vlamkleur, zou je eigenlijk eerder denken dat je stationairsproeier te groot is!
 
Bij mij zit er 55 stationair in en 155 hoofd deze is orgineel.
Bougie is ook vrij zwart van kleur .het rare is bij mijne tot ik de luchtschroef eruit moet draaien wil ik een mooie donkerblauwe vlam hebben, erin gedraaid wordt die oranje.
Mijne loopt ook niet op de choke als die stationair draait gaat die heel onrustig lopen .

Heb jij em laten afstellen of op gevoel.

Ik heb hem op gevoel afgesteld in combinatie met de bougiekleur manier. Hij staat bij mij iets te rijk afgesteld, maar dat vind ik prima zo. Hij start meteen, trekt goed door, loopt netjes.

Je weet hoe de choke werkt? Helemaal uittrekken voor de koude start en daarna meteen de knop 1 standje naar binnen drukken. Dan zo laten staan en wegrijden, na een km of 2/3 dan helemaal induwen. Die van mij loopt op de choke (helemaal uit) ook erg onregelmatig en op de 2e stand gaat het stationair toerental wat omhoog, maar omdat ik dan toch wegrijd heb ik daar geen last van. ;)

Als je die schroef helemaal uit moet draaien dan is je stationair sproeier gewoon te groot. 2 tot 3 slagen uit is normaal voldoende om hem goed stationair te laten lopen. Mikuni sproeiers gaan met stapjes van 2,5 groter of kleiner.
 
Goedendag heren.
Even een vraag ben bezig met mijn carb af te stellen.
Gaat om een savage 650 ,als ik mijn open uitlaat verwijder kan ik goed de vlam zien deze is oranje van kleur nu weet ik tot blauw het beste is .
Maar als ik nu mijn co schroef uit draai dus eigenlijk rijker zet wordt de vlam dus wel blauw terwijl als ik de co schroef indraai wordt die oranje terwijl je hem dan juist armer zou zetten .
Waar ligt dit nu aan want de co schroef ligt er dus zo goed als uit als em uitdraai tot de blauwe vlam.

En je denkt dus dat je de kleur kunt beoordelen waar zuurstof vrij spel heeft, en van buiten af de verbranding kan beinvloeden...
Als je een klein lekje in de uitlaat hebt , en je gaat CO meten , dan loopt bij een auto de regeling al buiten alle waardes, en jij gaat analyseren ZONDER uitlaat....HMMmMmmm
 
Terug
Bovenaan Onderaan