beschadigde schroeven carbs

guitarfreak

Die hard MF'er
30 nov 2013
296
0
leuth
Hoi mensen,

Een paar schroeven van de carb. bakjes zijn verrot,Iemand een idee hoe ik deze eruit kan krijgen??
Ook nog weet iemand waar ik deze schroeven kan krijgen ?

thanks again..........
Robert
full
 
Begin met inspuiten met echte kruipolie als imal. Liever geen WD40

Als je er een gleuf in maakt. Kan je wellicht hem los draaien met en grote platte schroevendraaier. Probeer dan de gleuf zo passend als mogelijk te maken.
 
makkie, die schroeven kan je toch niet meer gebruiken, dus de makkelijkste en trefzekerste methode is:

1. kopje er af boren ( boortje 6mm )
2. nieuwe schroefjes kopen
3. een J.I.S. schroevendraaier kopen om de nieuwe schroefjes er in te zetten.


Een J.I.S. schroevendraaier is een kruiskopschroevendraaier speciaal voor deze schroefjes ( en vele andere, zoals die op je remvloeistofreservoir )

met een gewone philips ( en al helemaal met een PoZidriv ) schroevendraaier, verneuk je de boel.

Soms zit er in een goede doppenset ook wel een J.I.S. bitje.


Verschil PoZidriv en philips: ( links philips ) Let op de afgeronde hoeken bij de philips schroef, die de schroevendraaier ongeschikt maken voor het gebruik bij een J.I.S. schroef.

Waarom een PZ schroevendraaier ongeschikt is lijkt me duidelijk ( kijk maar naar jouw voorbeeld :P )

PHILLIPS_and_POZIDRIV_screwdrivers_and_screw.JPG



J.I.S.

DSC07496.JPG



( soms zit er ook een puntje in een hoekje, om aan te geven dat het een J.I.S. schroef is. Ik meen die bij jouw foto ook nog enigszins te kunnen zien zitten )


verschil J.I.S. en Philips: ( links is Philips )

jisphillipsscrewdriverd.jpg
 
Laatst bewerkt:
Knijptang op de buitenkant,goed knijpen,zodat ie niet weg/los schiet,en dan een tikje los,rest gaat makkelijk.Makkelijker/sneller als boren,en in dit geval makkelijker dan griptang.Die ronde kopjes schiet een griptang makkelijk af.
 
Gleufje maken met Dremel, passend voor een grote platte schroevendraaier. En als je de schroeven er uit hebt, doe jezelf dan een plezier...... en draai er dan gewoon inbus boutjes in.

Gr. Bjorn
 
Ik gebruik ook de kniptang methode. Deze schroefkopjes zijn namelijk heel erg zacht dus je knijpt er zo 2 kleine sleufjes in en heb je met de kniptang uitstekend grip.
Kleine griptang/vicegrip kan ook maar soms heb je dan niet genoeg ruimte om de tang nog te kunnen draaien is mijn ervaring.
 
Doe maar torx dan, als je toch bezig bent.


:^

Torx vinnik echt de beste schroef/bout wat er is.. Inbus is de nr 2.
Nooit dat gezeik dat je schroefbit over de kop heen schiet en dus eindigt met boutjes zoals de TS.

Tenzij het zó vast zit en je met je torx een rond gaatje in je bout maakt :')
 
Laatst bewerkt:
Gleufje maken met Dremel, passend voor een grote platte schroevendraaier. En als je de schroeven er uit hebt, doe jezelf dan een plezier...... en draai er dan gewoon inbus boutjes in.

Gr. Bjorn

Goeie tip!

Had pas hetzelfde probleem met meerdere zachte inbus boutjes van een carterbeschermings plaat. Gelezen dat iemand met een dremel een gleuf erin maakte. Dremel gekocht, grote gleuf erin en kreeg ze allemaal los.
 
makkie, die schroeven kan je toch niet meer gebruiken, dus de makkelijkste en trefzekerste methode is:

1. kopje er af boren ( boortje 6mm )
2. nieuwe schroefjes kopen
3. een J.I.S. schroevendraaier kopen om de nieuwe schroefjes er in te zetten.


Een J.I.S. schroevendraaier is een kruiskopschroevendraaier speciaal voor deze schroefjes ( en vele andere, zoals die op je remvloeistofreservoir )

met een gewone philips ( en al helemaal met een PoZidriv ) schroevendraaier, verneuk je de boel.

Soms zit er in een goede doppenset ook wel een J.I.S. bitje.


Verschil PoZidriv en philips: ( links philips ) Let op de afgeronde hoeken bij de philips schroef, die de schroevendraaier ongeschikt maken voor het gebruik bij een J.I.S. schroef.

Waarom een PZ schroevendraaier ongeschikt is lijkt me duidelijk ( kijk maar naar jouw voorbeeld :P )

[afbeelding]


J.I.S.

[afbeelding]


( soms zit er ook een puntje in een hoekje, om aan te geven dat het een J.I.S. schroef is. Ik meen die bij jouw foto ook nog enigszins te kunnen zien zitten )


verschil J.I.S. en Philips: ( links is Philips )

[afbeelding]

:^
 
En dan geen torx of imbus erinzetten maar weer gewoon de orginele schroeven.
Je moet gewoon zoals bolletjebas zegt de goede schroevendraaier
bij de goede schroef nemen ;) .
De ellende met met imbus en torx is dat mensen de neiging hebben ze veel te vast te zetten, wat als gevolg heeft dat je de schroefdraad van je carburateurs molt :X . Dat aluminium is meestal niet van briljante kwaliteit helaas... :N
 
Laatst bewerkt:
Gaat ook prima maar dan moet je wel weten dat vast vast is en niet denken van;
och dat kan nog wel beetje vaster kopje slipt nu toch niet meer door... :/
Gaat al helemaal snel met een haakse imbus sleutel waar je lekker wat kracht op kunt zetten.
 
Gaat ook prima maar dan moet je wel weten dat vast vast is en niet denken van;
och dat kan nog wel beetje vaster kopje slipt nu toch niet meer door... :/
Gaat al helemaal snel met een haakse imbus sleutel waar je lekker wat kracht op kunt zetten.
idd, helemaal gelijk. maar na de eerste keer aankloten ben je gelijk genezen van de "muurvast-methode"!
 
Klopt! ;)
Na de eerste keer helemaal uitelkaar halen van mijn brik was ik alles met schroefkoppen
ook even helemaal zat.. :r
Sommige dingen mogen dan ook wel weer wel vast, ben eens een keer een bout van mijn
kettingwieldrager bijna verloren. :$
 
De JIS schroef eruit en dan imbus er weer in. Doe ik bij alle carbs van mijn brikken. Een JIS bitje is niet oveal aanwezig, imbussleutels wel!
Inbus

Vergeet niet dat carbs van een goedkope en broos lichtmetaal legering zijn. De boutjes van staal.

Dat gaat werken.

Nooit te hard draaien, carb gaat als eerste stuk.
 
Klopt! ;)
Na de eerste keer helemaal uitelkaar halen van mijn brik was ik alles met schroefkoppen
ook even helemaal zat.. :r
Sommige dingen mogen dan ook wel weer wel vast, ben eens een keer een bout van mijn
kettingwieldrager bijna verloren. :$
Daarom zijn er lijstjes met aanhaalmomenten :)
 
Als je 2 schroefjes van een vlotterbakje al niet op gevoel aan kan draaien (dus ook inbus) dan denk ik dat je beter je fiets weg kan brengen om het klusje te láten doen.
Overigens zaten er bij mijn FactoryPro-set inbus schroeven bij ter vervanging van de originele schroefjes......"voor de profssionele look" zeggen ze.......yeah right.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan