KTM 690 maakt tikkend geluid ( motorblok )

hurss

MF'er
6 apr 2014
31
0
Utrecht
Hallo allemaal,

Kom ik weer met me vraag ( dit keer voor een vriend )

zijn motor heeft 2 maanden geleden een grote beurt bij een ktm daeler gehad.

Nu hoort hij en ik ook dat zijn motor tikt ( het lijkt op dat het de kleppen zijn ).

Hij is 2 dagen geleden weer naar de ktm dealer gegaan want hij dacht dat het de kleppen waren die de dealer heeft ingesteld maar dat was niet zo. De ktm dealer zegt dat hij niet weet waar die getik van de motor komt een voor een onderzoek willen ze 1000 euro( dat vind ik een beetje veel ).

Heeft iemand zo een probleem ook meegemaakt of heeft iemand een idee.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Als ze voor alleen een onderzoek al 1000 euro willen hebben zou ik heel hard wegrennen en bij elke willekeurige garage naar binnen stappen en het voor (veel) minder dan de helft laten doen.
Kan me nauwelijks voorstellen dat dat alleen het onderzoek is.
 
Als ze voor alleen een onderzoek al 1000 euro willen hebben zou ik heel hard wegrennen en bij elke willekeurige garage naar binnen stappen en het voor (veel) minder dan de helft laten doen.
Kan me nauwelijks voorstellen dat dat alleen het onderzoek is.

Dat heeft hij ook gedaan want 1000 euro is wel veel geld en dat was als ze de probleem hebben gevonden,= :?

Het is heel raar want je hoort het ook als je stil staat? |(
 
Aangeven dat je contra expertise laat doen door een andere motorzaak en dat als het aan de verkeerde instelling van de kleppen ligt dat je 1000 Euro onderzoekskosten bij hun declareerd plus de kosten voor het afstellen.
 
En wat is verkeerde olie dan? Want als er een dikke olie in had gemoeten en je hebt er een te dunne soort in gegooit dan heeft hij dus 3 maanden met te weinig oliedruk gedraaid dus ja dan kan ik mij wel voor stellen dat hij nu tikt.
En ik vermoed dat de dealer aan het geluid van de tik al wel een idee heeft waar ze het zoeken moeten en dat daarvoor het hele blok uit elkaar moet en ja dat is duur.
 
Laatst bewerkt:
En wat is verkeerde olie dan? Want als er een dikke olie in had gemoeten en je hebt er een te dunne soort in gegooit dan heeft hij dus 3 maanden met te weinig oliedruk gedraaid dus ja dan kan ik mij wel voor stellen dat hij nu tikt.
En ik vermoed dat de dealer aan het geluid van de tik al wel een idee heeft waar ze het zoeken moeten en dat daarvoor het hele blok uit elkaar moet en ja dat is duur.

Ja dat kan kloppen alles uit elkaar halen is tuurlijk duur.

Maar wat me nu is opgevallen, op youtube de zelfde type model ktm690 sm tikt ook is dat normaal ?

Hier zijn de 2 video`s

https://www.youtube.com/watch?v=VE1V6Xx506E
en
https://www.youtube.com/watch?v=OiAVIkU9MnM
 
De oplossing van dit probleem is heel simpel.
Of die maat van je rijdt gewoon er mee door en als het tikken niet erger wordt dan zal het wel mee vallen en als het tikken wel erger wordt dan wordt automatisch de rekening van het repareren ook steeds hoger, of je maat laat door een ter zake kundig persoon het motorblok uit elkaar halen en alle delen controleren.
 
Ik hoor op de video geen rare geluiden, maar denk dat deze manier lastig is.
Heb je niet iemand anders met dezelfde, dan kan je naar de geluiden vergelijken.
Heb zelf ook een 690, maar hoor niks geks.
 
Was de klepspeling te ruim? Ik weet dat de gelagerde nokvolgers van die 690s wel eens problemen geven. Dan gaan de kleppen ruimer staan ipv strakker. Als je dit dan gewoon goed stelt en er niets mee doet loopt t in de soep.
 
Terug
Bovenaan Onderaan