Startprobleempje (denk ik)

DeRock

MF'er
17 nov 2012
170
3
Nederland
Hallo allemaal,

Ik heb een yamaha maxim xj 700 bj 1986 die momenteel nét niet wilt starten.

Choke aan, sleutel draaien en hij start en doet normaal...maar na 1 of 2 seconden stopt die ermee.
Daarna wil ik het weer proberen maar dan krijg ik een paar plofjes.

Er zitten nieuwe bougies en accu in.

Enig idee? Heb net gemerkt dat 1 bougiekabeltje afgebroken is...zou t daar aan liggen? Overige drie zijn wel intact.
 
Ik denk dat het niet aan die bougiekabel ligt, want de motor zou dan eerder op drie cilinders moeten lopen. Overigens ben ik wel van mening dat je dat eerst zult moeten repareren en kijk dan ook even naar de andere kabels. Jouw probleem lijkt eerder op een motor de verzuipt. Wat doet hij als je hem zonder choke start en daarna een beetje gas geeft?
 
Waar is dat kabeltje afgebroken?

Aan de bougiekant is niet zo erg, kun je gewoon afknippen als de kabel dan nog lang genoeg is.
Denk er aan dat je bij een XJ700 de bougiekabels NIET kunt vervangen. Die zitten in de bobines gegalvaniseerd......

Hoe lang heeft die fiets stilgestaan?
 
Bedankt voor het meedenken

Motor heb ik vorige week nog mee gereden (Utrecht, Den Haag en dan naar Amsterdam). Stationair was die niet meer stabiel en wilde al uitvallen.

Dus het probleem was al aan t opkomen.

Bougiekabel is bij de dop afgebroken.

Kan zijn dat het verzuipt (verzopen huh?) is, begint te ruiken naar benzine
 
Kijk eens in je luchtfilterhuis. Is het daar vochtig en stinkt het naar benzine?
Dan vermoed ik dat je een probleem met je benzinekraan en vlotternaalden hebt.
Die sluiten dan beide niet fatsoenlijk af, waardoor er benzine op je zuigers komt te staan en langs de zuigerveren je carter in loopt.....oliepeil erg hoog? Ruik dan ook eens aan de olievulopening.
Benzinelucht?
Niet meer starten, olie aflaten en kraan / vlotternaalden herstellen.
Daarna nieuw oliefilter en verse olie erin en gaaaaaaan!!


Is dit niet het geval, dan zal hij gewoon verzopen zijn door de startpogingen met de choke aan.
Bij deze temperaturen hoeft ik in ieder geval nagenoeg niet te choken bij koude motor....
 
Laatst bewerkt:
maxims zijn over het algemeen gevoelig voor te rijk mengsel, als gevolg van korte rites met de choke, of starten op de choke en niet de kans geven warm te worden, kijk even naar een bougie is ie zwart, draai er maar nieuwe in...

enuhhh eerst alles repareren
 
9ad8b515ae5a67c5e5ed127fe27fe6ab.jpg

332303696c73423b807bad82fd35df6a.jpg

52fb2cefd37b482b3526772df23f40d4.jpg
 
Yes zit goed
Bougies zijn ok
Net mee gereden en stond na 10 min weer stil

Het lijkt also er geen benzine meer wordr "ingezogen"

Zodra ik het op pri zet kan ik er mee rijden


Wat denken jullie?
 
Yes zit goed
Bougies zijn ok
Net mee gereden en stond na 10 min weer stil

Het lijkt also er geen benzine meer wordr "ingezogen"

Zodra ik het op pri zet kan ik er mee rijden


Wat denken jullie?
Benzinekraan stuk?
En controleer voor de zekerheid ook nog of je tank vacuum trekt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan