Er5 heeft een tik

Bigfoot117

Rookie
30 sep 2012
23
0
Lunteren
Hallo allemaal, bij deze mijn eerste eigen topic op't forum. ;)

Ik ben zo'n beetje alle post over tikkende motoren langsgegaan maar kon mijn probleem niet vinden.

M'n motor heeft een tik ergens in het blok, maar je hoort het alleen wanneer je gas los laat en hem uit laat rollen, daarnaast hoor je het alleen wanneer je hem in de 3e versnelling of hoger laat uitrollen.. Het viel me al een tijdje op maar nu wordt de tik toch wel erg hard (ik hoor hem met gemak door mijn oordopjes heen).

Wat nu? Ben zelf best wel een leek (olie verversen en remblokken vervangen gaat nog), en heb nou ook niet zoveel geld om hem bij iedere tik of wat dan ook naar de dealer te brengen..

Ben benieuwd naar jullie reacties!
 
Hey harry, ik denk niet dat het aan de ketting ligt, aangezien het getik stopt wanneer ik de koppeling intrek bij het uitrollen. Zodra ik de koppeling weer loslaat en hij weer op toeren komt begint het tikken weer.
Zodra ik gas geef stopt het tikken ook.
 
Ik denk toch ook aan de ketting. Een tik in het blok is doorgaans altijd hoorbaar en stijgt in frequentie gelijk aan het toenemen van het aantal toeren. Jij geeft aan dat je het hoort bij het uitrollen en dan alleen in de derde versnelling of hoger. Je kunt daarmee het motorische al bijna uitsluiten en dan blijven wiellagers en ketting over. Wiellagers zou je altijd moeten horen en daarmee is de ketting dus idd de hoofdverdachte. Ga eens even na of er geen dood punt in zit. Vaak slaat de ketting namelijk bij het uitrollen op de achterbrug en vaak is dat het gevolg van een dood punt in de ketting (daar waar hij opgerekt is).
 
Uitgaande aslager versleten van de as waar het voortandwiel op gemonteerd zit? Bij gas los klimmen dan de tandwielen in de bak op elkaar en dat maakt een mooi geluid zeg maar
 
De ketting lijkt me niet het probleem, hij staat mooi strak en ik heb hem voor de zekerheid even aangedraaid. Ook heb ik een stukje zonder helm gereden om goed te luisteren en nu hoorde ik ook een tik in de eerste en tweede versnelling. En daarnaast viel het me ook op dat bij het optrekken er ook het een en ander ratelt...
 
Bij de opmerking " hij staat mooi strak " en dat je hem nog wat heb aangedraaid doet mij vermoeden dat i als een snaar zo strak staat.
Nie go voor het lager van de uitgaande as. :X :N

yep die kant denk ik ook op. "Te slap is niet goed maar te strak is nog veel slechter!!"

is je kettingspanning wel op de hele lengte van de ketting hetzelfde? (kun je eigenlijk alleen goed testen met het achterwiel van de grond)
 
Laatst bewerkt:
Zojuist even de ketting goed gecontroleerd, met de liniaal ernaast mat ik een speling van 4,5 centimeter.. Dus te strak zat hij zeker niet denk ik. de aanbevolen speling is ongeveer 2cm toch?

Ik moet vanmiddag ff een goeie steeksleutel halen om de achteras los te draaien zodat ik hem goed kan stellen.

Volgensmij is het probleem inderdaad wel de ketting, want het tikken hoor ik alleen wanneer hij op de koppeling uitrolt (en de ketting als het ware geremd wordt door het voorste tandwiel en deze dan dus tegen de brug aan slaat.) wanneer ik de koppeling in knijp remt hij niet meer op het voorste tandwiel (en draait de ketting vrij waardoor hij niet slaat tegen de brug)

Dat is mijn theorie iig klinkt wel logisch toch? Dus vanavond stel ik hem goed en hopelijk is daarmee het probleem verholpen!
 
Oja het viel me op dat het achtertandwiel zijwaarts een beetje speling heeft, kan dit kwaad? Verder ratelt de ketting wel, maar ik denk dat dit wel gewoon normaal is? (ik smeer hem wel regelmatig ongeveer elke twee tankbeurten een keer erlangs met motul kettingspray)
 
kettingspanning goed zetten, meestal is dit zo'n 4-5 cm in het midden met de rijder erop! Als de boel toch nog klappert is de ketting waarschijnlijk op (vast punt) De transmissiedemper mag wel wat speling hebben maar niet zijwaarts volgens mij!
 
Oja het viel me op dat het achtertandwiel zijwaarts een beetje speling heeft, kan dit kwaad? Verder ratelt de ketting wel, maar ik denk dat dit wel gewoon normaal is? (ik smeer hem wel regelmatig ongeveer elke twee tankbeurten een keer erlangs met motul kettingspray)
Als de ketting ratelt dan zijn waarschijnlijk je tandwielen ook niet helemaal fris meer. Pak de ketting bij het midden van je achtertandwiel eens vast en probeer hem dan naar achteren van het tandwiel te trekken. Als de ketting meer dan een paar millimeter los komt dan is dat een indicatie van een versleten ketting. Daarnaast kun je controleren of er dode punten in zitten door de motor op de middenbok te zetten en het achterwiel langzaam rond te gooien, waarbij je de speling controleert door de ketting onder in het midden omhoog te drukken. Als de speling varieert dan kun je hem beter direct vervangen.
De tandwielhouder is doorgaans gemonteerd in rubberen blokken. De transmissiedemper genoemd. Het kan zijn dat je een kleine speling hebt, dat is niet bijzonder.
 
Hallo Bigfoot,
meet de speling van je ketting eens op verschillende punten. Het is goed mogelijk dat je ketting onregelmatig versleten is (stukken van de ketting zijn wat meer opgerekt dan andere stukken). De ketting gaat dan springen doordat de speling varieert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan