Het grote Honda Transalp topic deel 3

Wie zei dat ie te arm staat? De verkoper?
Hoeveel toeren draait ie als ie warm is?

Dat is mijn gevoel, heb nog niet naar de bougies gekeken, maar omdat hij mooier loopt op choke en koud alleen maar op choke.

Warm draait hij 1k zonder en 1,5/2k met choke. Koud valt hij uit zonder en 1/1,5 met choke
 
Weet niet precies wat het boekje zegt maar stationair heb ik heb iets hoger staan. Ergens tussen 1000 en 1500 dacht ik. Mengsel en verdere afstelling kun je misschien beter laten doen door een monteur met de juiste spullen in huis. Bougiekleur is zover ik weet ook niet alleszeggend.
 
Weet niet precies wat het boekje zegt maar stationair heb ik heb iets hoger staan. Ergens tussen 1000 en 1500 dacht ik. Mengsel en verdere afstelling kun je misschien beter laten doen door een monteur met de juiste spullen in huis. Bougiekleur is zover ik weet ook niet alleszeggend.

Het boekje zegt 1300 +-50
Nu heb ik met een monteur gesproken die zei dat ik het beste op de gasnaald een tweede ringetje kon drukken zodat hij hoger in de gasbuis komt. Wat denken jullie daarvan, iemand die dat ook zo heeft?
Ik ga liever niet de machine op een testbank laten afstellen en alles en dan veul geld kunnen aftikken O-)
 
je kunt random wel aanpassingen maken en hopen dat het beter wordt, maar hoe weet je dan wanneer je de juiste situatie hebt bereikt? ik heb er te weinig verstand van om je daarin te adviseren, daarom zou ik het persoonlijk uitbesteden.
maar ik volg graag je eigen probeersels, kan ik ook weer wat van leren :)
 
Het boekje zegt 1300 +-50
Nu heb ik met een monteur gesproken die zei dat ik het beste op de gasnaald een tweede ringetje kon drukken zodat hij hoger in de gasbuis komt. Wat denken jullie daarvan, iemand die dat ook zo heeft?
Ik ga liever niet de machine op een testbank laten afstellen en alles en dan veul geld kunnen aftikken O-)
Het lastige aan dit verhaal, is dat je een monteur om een advies vraagt op basis van een beperkte hoeveelheid informatie. Ongetwijfeld zal de motor daar meer benzine door krijgen. De vraag is, of het ook wat oplost. Daarvoor zul je toch eerst een wat uitgebreidere analyse moeten doen. Je hoeft daarvoor niet meteen naar Ruud Fredriks van Dynojet te gaan rijden. (Al haalt hij er wel weer meer uit dan je verwacht.) Als je een goede monteur een uurtje (of twee) geeft, dan levert dat ook al een hoop verbetering op.
 
Er is ook nog een stelschroef op de carb waarmee je stationair kan afstellen, is een schroef met een zwart kapje erop. Door trillingen wil die wel eens verspringen.
 
Ik zit dus ook met het probleem dat mijn Alpie beter loopt op de choke. Hij loopt opzich mooi als constant een redelijke vaart heb echter bij rustig rijden bokt hij wat en pakt hij niet altijd vloeiend op. Ook bij gas los veel geplof... Ik zal de carb eens uit elkaar halen en de bougies checken.
 
deze week de schuur opgeruimd. Iemand belang bij een luchtfilter, luchtfilterhuis, kettingbeschermer, achterspatbord of startrelais van een '89 tegen verzendkosten?
 
Hallo,

Ik ben Dirk lees al een eindje mee op het forum, nu ben ik zo ver dat mijn keuze op een transalp gaat vallen maar welke..... ik ben er uit dat het een 650 of een 700 gaat worden. De bedoeling is dat ze vooral voor woon-werk gebruikt gaat worden en uiteraard de nodige uitstapjes naar de Ardennen Luxemburg en Schotland.

Ik was tot vanmorgen vrij stellig over een transalp uit 2006 met 63000km zie m erg zitten enige wat nadelig kan zijn is dat het een ex politiefiets is.... voordeel is weer de prijs! maar twijfels over een overheids fiets nemen steeds meer toe... zit toch sterk te denken om misschien een aankoop keuring te laten doen... a 7% van de aankoopsom..

Ook heb ik een oogje laten vallen op een 700 uit 2009 met 32000km nadeel .... ze staat al 2 jaar stil op een ritje van 15 km na volgens de verkoper... het verschil in prijs is ruim 2000€ tjah groot voordeel is wel de ABS aangezien ik niet van plan ben de winter ingeblikt door te brengen... ik ga eerst maar eens kijken en rijden met de 650 versie voor ik mezelf helemaal verpest heb met de nieuwe!

Iemand toevallig tips voor wat betreft de 650 versie? Waar moet ik extra op letten en wat zijn de sterke dan wel zwakke punten van deze transalp?
 
Laatst bewerkt:
Op oa Motoravonturist.nl en transalpclub forum staan aankooptips en aandachtspunten. Zeker even doornemen als je een transalp wilt kopen.

Een ex-overheidsfiets hoeft zeker niet slecht te zijn, ik verneem altijd dat die over het algemeen goed onderhoud krijgen, en daar staat of valt meestal de kwaliteit van een motorfiets wel mee. Een aankoopkeuring kan nooit kwaad natuurlijk, afhankelijk van wat ze daar precies controleren.
 
Guys, ik heb sinds kort een alpje aangeschaft. Mooi ding, rijd erg prettig. Ding Is nog zo goed als nieuw, 22k km en aan de stand te zien origineel. Maar nu zit ik met een puntje, zonder choke start ze niet koud en stationair draait ze met choke rond 1,5 rpm en zonder net boven 1 k.

Het niet kunnen starten zonder choke is op zich niet zo heel raar, dan is deze gewoon zeer goed afgesteld voor een warme motor (1-1,5k toeren).
Zet eerst maar eens de stationair maar wat hoger naar de 1,3k. Schroefje (zwart plastic) zit ter hoogte van je benzine kraan.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij komt er zeer binnenkort een alpinist bij. :X Ik kom van een 2008 GSX650F af die ik eind vorig jaar verkocht heb, mede ook dankzij een hoop duur onderhoud wat moest gebeuren en dat ik na een uur dermate last van mijn knieën kreeg dat het niet meer leuk was. Ik ben dan ook 1.97m met vrij lange benen.

Mijn persoonlijke liefhebberij gaat uit naar een racer, de techniek en alles. Ik heb een ook een behoorlijk sportieve (hoekerige gooi/smijt) rijstijl ook vanuit de periode voor mijn rijbewijs. Maar zo iets zit gewoon niet. Ook sport tour heeft voor mij hetzelfde nadeel met mijn knieën en vaak zijn die log en breed. Iets wat ik totaal niet wil dus. Ook hier op het forum loop ik al en tijdje rond te zoeken.

Met stom toeval ben ik in gesprek geraakt met een buurman die een 95er Alp heeft staan, waar ik dus net mee ben wezen rijden. Wat is dat geweldig rijden! Ondanks het weinige vermogen eigenlijk. Lekker fel blok met een heerlijk geluid, stuurt en rijdt gewoon erg leuk en de zit is gewoon super comfortabel. Wat de NC650X van vorige week echt tegenviel met een proefrit verbaasde mij dit echt positief. Ik ben om!

Nu zat ik zo wat te kijken voor eventueel een verhoogd zadel, waar hebben jullie die vandaan?
 
Verhoogd zadel is vaak ook te maken met extra schuim en een nieuw overtrekje op je bestaande zadel. Een meubelmaker of zadelmaker hier via het forum zou dat wel kunnen oplossen. Soms staan ze ook op marktplaats trouwens.
 
Ok dankjewel. Even in de gaten houden dus. :) Verder dank voor de info hier met de Dominator uitlaten via eBay. Die bochten maakt dat nog wat verschil uit?
 
Hey allen, even een snelle vraag: Kunnen jullie lang starten? Of vaak achter elkaar?

Ik was laatst wat aan t klooien met carb-afstelling en na ca. 7x starten gaf de accu het al op. Vreet t starten zoveel stroom of ben ik toe aan een nieuwe batterij?
 
Hoelang per keer hou je die knop ingedrukt? :+

Nooit meer dan 1 a 2x nodig gehad eigenlijk maar 7x kort starten en dan lege accu lijkt me ook niet correct.
Meet eens de accuspanning bij contact uit en als je start. Je zou in eerste instantie bij een gezonde accu minstens 12.6v moeten meten. Bij starten kakt ie wat in maar dat trekt vanzelf bij zodra de motor loopt. Meet dan ook meteen de laadspanning bij draaiende motor. Zou minstens 14v moeten zijn alsnje wat toeren maakt.
 
Idd, 7x keer zou makkelijk moeten kunnen met een gezonde accu, ervan uitgaand dat je niet een minuut aan de knop blijft hangen per keer. Als je dat doet dan stook je de startmotor iig wel goed op. :P
 
ondanks wat gepruts aan de afstelling startte hij telkens zeer vlot dus er was geen sprake van doorstarten. Omdat ik Ook altijd 1 seconde starten genoeg heb, merk je het amper dat de accu dan slechter wordt. Ik zal de spanning eens meten dan, wil geen gedoe als ik ermee op vakantie ben :)

Edit: nieuwe accu gekocht, kan ik dit weekend iig bezig.
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Ik was voorheen eigenaar van een transalp xl650v (voordat in 2012 een baksteen mijn carter aan gort sloeg). Daar heb ik nog een owners manuel van liggen (of instruktiehandboek zo je wilt). Heeft iemand van hier daar interesse in?

Bij geen interesse valt het ding met twee weken ten prooi aan het ronde archief ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan