BMW RT 850 1999: 7 jaar stil gestaan - Start niet meer

Xoow

MF'er
4 sep 2013
40
0
Drachten
Goedenavond,

Mijn vader heeft vorige week "blind" een motor gekocht die 7 jaar heeft stilgestaan. Een leuke verrassing; het kan nadelig uitpakken, of voordelig. Hoe dan ook, de prijs was goed.

Welnu, wij zijn er mee bezig geweest, hij start wel, maar loopt totaal niet lekker. Als hij koud is, dan loopt hij wel beter dan warm. De motor loopt in principe stationair, niet krachtig, maar gewoon bij 1000 toeren. Bij gas geven komen er ( harde ) pufjes vanuit de luchtinlaat, beetje backfire effect. En als je gas loslaat dan dreigt hij weer uit te slaan, of hij valt daadwerkelijk uit.

We hebben het volgende al gedaan:

- Nieuwe benzine
- Nieuwe olie
- Nieuwe accu
- Injectoren laten reinigen door Kobo
- Zekeringen en spanning gecontroleerd
- Bougies zien er goed uit en geven vonk
- Proberen te laten lopen zonder luchtfilter
- Stationair schroef staat volgens ons goed ingesteld

Wat het volgens ons kan zijn:

- Kabelbreukje naar de bougies en dat hij stroom verliest voor optimale vonk
- Lambdasonde werkt niet goed en geeft verkeerd mengsel


Het kan echt van alles zijn en dit is puur recherche-werk. We moeten 1 voor 1 dingen uitsluiten. Ik hoop dat ik het zo helder heb uitgelegd. Alle theorieën en vragen zijn welkom. Wij zijn ook hard aan het brainstormen.

Alvast bedankt voor de reacties en ik hoop dat we snel kunnen gaan rijden met dit schandalige goede weer 8-)

Vriendelijke groet,

Vader en zoon
 
Laatst bewerkt:
- De tank is er af geweest. De gaskabels op elk gasklephuis kunnen uit hun zitting raken als er bij het verwijderen of terugplaatsen van de tank op een verkeerde manier aan wordt gezeten. Check of de buitenkabels goed in het bijbehorende stelschroefje liggen, en niet half er op.

- Vervang het brandstoffilter. Bij een dergelijk lange periode van stilstand zit deze ook vol met bende. Je hebt de injectoren immers ook gereinigd, toch?

- Lees het storingsgeheugen eens uit, daar is het voor.
 
Vandaag zijn we de hele middag bezig geweest. Vanmorgen liep de motor nog erg onregelmatig. Vanmiddag hebben we de gister getankte benzine overgeheveld naar mijn auto, en weer frisse benzine getankt. Vervolgens weer een stuk gereden en toen weer de benzine verfrist. Tot drie keer aan toe.

We zijn zover gekomen dat we konden rijden, en hij loopt steeds beter. Bij vol gas houdt hij nog wel in, en tijdens het rijden moet er telkens wat extra gas bij, anders gaat hij ploffen. Maar we zijn blij dat we toch nog een blokje om konden.

Zou het dan inderdaad de resten van de 7 jaar oude benzine zijn geweest die nog in de tank en alle leidingen zat?
 
Laatst bewerkt:
Let ook op de tips van da Masta. Wat ik zo op dit forum tegenkom kent hij z'n BMW's echt wel. En alleen al het feit dat ie midden in de nacht opstaat om jullie te helpen verdient hulde :}
 
Vandaag zijn we de hele middag bezig geweest. Vanmorgen liep de motor nog erg onregelmatig. Vanmiddag hebben we de gister getankte benzine overgeheveld naar mijn auto, en weer frisse benzine getankt. Vervolgens weer een stuk gereden en toen weer de benzine verfrist. Tot drie keer aan toe.

We zijn zover gekomen dat we konden rijden, en hij loopt steeds beter. Bij vol gas houdt hij nog wel in, en tijdens het rijden moet er telkens wat extra gas bij, anders gaat hij ploffen. Maar we zijn blij dat we toch nog een blokje om konden.

Zou het dan inderdaad de resten van de 7 jaar oude benzine zijn geweest die nog in de tank en alle leidingen zat?
Zit
 
Als je een motor wegzet zonder de benzine af te tappen vervluchtigd het en blijft de rommel in de benzine over. Dit zit nu dus in je tank, leidingen, injectoren etc. Als de injectoren goed gereinigd zijn en de benzinefilter vervangen zijn is het denk ik een kwestie van rijden tot dat die rommel weg is denk ik zo.
 
Vandaag even de oude benzinepomp in handen gehad, en de oude benzine die erop zit is echt stroop, en zodra het oplost in de nieuwe benzine dan worden het vlokken, dus inderdaad, de hele benzine lijn zit nog onder die oude bende.

Morgen gaan we de tank goed reinigen, eventueel (weer) de injectoren en benzinefilter. Als hij hierdoor beter gaat lopen, dan springt mn vader een gat in de lucht. Kan hij eindelijk toeren op zn oude lullen/politie motor ( niet beledigend bedoeld ^^ ).

Heel erg bedankt voor alle reacties en het meedenken! Jullie horen nog wel hoe het is afgelopen! :)
 
Een flesje Forté, Petromark, Wynss of ander merk dat het brandstofsysteem reinigt en ontdoet van gegomde benzine kan ook helpen. Is niet duur en scheeltje wellicht een boel werk met omspoelen e.d. :Y

Als ik de reactie voor jou lees is het enige wat nog werkt de hele tank leeghalen en vullen met verse benzine, nieuw filter en daarna pas een reiniger erdoorheen voor het laatste vuil.
 
We hebben de tank eraf gehad, en alles bekeken. Het stonk ontzettend naar verflucht. Mijn vader gaat dus een nieuwe tank kopen, want hij denkt dat het nog een hele klus zou zijn om alles schoon te krijgen. Op naar Kobo.
 
Is het niet de moeite om de leidingen ook te vervangen? Daar zal ook aardig wat in geplakt zitten.

Een hele nieuwe tank kopen lijkt me van weinig nut als de vervuiling in de leidingen en de brandstofpomp zit...
 
Terug
Bovenaan Onderaan