stalen remleidingen fireblade sc28

anth0ny

Die hard MF'er
3 aug 2007
471
1
dordrecht
Ik wil graag een setje stalen remleidingen monteren op mijn blade. Nu worden er verschillende "lay-out" verkocht.

Hel Remleiding of Koppelingsleiding voor Honda CBR900RR (1993)

maakt het wat uit of je een lay out heb van 2 kabels vanaf remcylinder aangezien dit in prijs scheelt natuurlijk. Of de standaard lay out met 3 kabels en t-stuk.

Ik weet ook niet of de lay out met 2 kabels problemen geeft qua montage, met name zonder de t-stuk er tussen qua ruimte etc.

alvast bedankt.
 
ik meen me te herinneren dat het voor het circuit verplicht werd 2 volledige slangen naar elke klauw te hebben zodat als er een slang uitvalt je iig nog met een klauw (de grindbak in) kan remmen.

maar pin me er niet op vast. ;)

voor vrij rijden zal het geen probleem opleveren, was eis voor onk ofzo.
 
Je wilt vanaf elke klauw een aparte leiding naar de pomp. De variant met een Tstuk is moeilijker te ontluchten; de variant met een leiding als een pisboog over het spatbord is niet helemaal niet te ontluchten. :(
 
Oké maar wat is nu de beste keuze? 2 kabels vanaf cylinder naar remklauw of 1 vanaf cylinder met t-stuk en vanaf t stuk naar remklauw?

Dit scheelt hem meer in de prijs vandaar.

Misschien dat er blade rijders hier meer informatie over hebben?
 
Oké maar wat is nu de beste keuze? 2 kabels vanaf cylinder naar remklauw of 1 vanaf cylinder met t-stuk en vanaf t stuk naar remklauw?

Dit scheelt hem meer in de prijs vandaar.

Misschien dat er blade rijders hier meer informatie over hebben?

Maakt geen zak uit. Heb idd ook gehoord dat ze het soms op een racer zo willen hebben maar is volslagen onzin. Als er 1 leiding lek is remt er niets meer.

Heel misschien zou het een heeeeeeeeeeeeeeel klein beetje verschil maken dat je met 2 directe leidingen de druk gelijkmatiger links en rechts aan brengt. Maar voor ons normale stervelingen maakt het echt niet uit. Pak wat je mooi vind.
 
Heel misschien zou het een heeeeeeeeeeeeeeel klein beetje verschil maken dat je met 2 directe leidingen de druk gelijkmatiger links en rechts aan brengt. Maar voor ons normale stervelingen maakt het echt niet uit. Pak wat je mooi vind.
Ook dat maakt geen zak uit volgens mij, het enige dat van invloed is op de druk links vs rechts is de gangbaarheid (is dat een woord? de mate van weerstand bij in en uitschuiven) van de remzuigers.

Wat zou de natuurkundige / logische redenatie zijn achter een verschil tussen links en rechts met 3 leidingen, en wat zou 2 dan beter maken.

Het enige verschil is dat met 3 leidingen de bovenste leiding 2x zo veel vloeistof doorvoert dan 2 losse varianten (die dus allebei helft van de druk uit de master cilinder ontvangen) maar later wordt dat alsnog gesplitst. Waar je dus van 1 master cilinder naar 2 remklauwen gaat maakt geen zak uit.
 
Ook dat maakt geen zak uit volgens mij, het enige dat van invloed is op de druk links vs rechts is de gangbaarheid (is dat een woord? de mate van weerstand bij in en uitschuiven) van de remzuigers.

Wat zou de natuurkundige / logische redenatie zijn achter een verschil tussen links en rechts met 3 leidingen, en wat zou 2 dan beter maken.

Het enige verschil is dat met 3 leidingen de bovenste leiding 2x zo veel vloeistof doorvoert dan 2 losse varianten (die dus allebei helft van de druk uit de master cilinder ontvangen) maar later wordt dat alsnog gesplitst. Waar je dus van 1 master cilinder naar 2 remklauwen gaat maakt geen zak uit.

Ook dat niet volgens mij? Druk en verplaatsing blijft hetzelfde?



Ach, hoe dan ook. Maakt niets uit zoals ik zei. Pak wat je mooi vind.
 
Mooi maakt mij niet uit. Je ziet er toch vrij weinig van haha.
Alleen vroeg ik me ook af hoe de kabels zouden lopen als deze 2x direkt van het cylinder gaat.
Aangezien er nu zon t- stuk tussen zit met vaste leiding naar links/rechts zeg maar.
 
Ook dat niet volgens mij? Druk en verplaatsing blijft hetzelfde?



Ach, hoe dan ook. Maakt niets uit zoals ik zei. Pak wat je mooi vind.

Hoewel ik geen waarde heb van de feitelijke inhoud en verplaatsing een hypothetische uitleg
Stel:
1 slag = 10cc vloeistof in de leiding persen (10cc = drukopbouw)

1) Master cilinder met 2 directe leidingen:
Van MS 5cc in leiding 1 en 5cc in leiding 2 = gelijke druk op klauw 1 en 2

2) Master cilinder naar T stuk, naar 2 klauwen:
van MS 10cc in hoofdleiding tot T stuk, daarna 5cc per leiding

In situatie 1 gaat immers de volledige slag van de mastercilinder 2 leidingen gelijkmatig in (druk verdeelt zich automatisch naar evenwicht)
In situatie 2 gaat de volledige slag 1 leiding in, om pas later (bij T stuk) over 2 leidingen gelijkmatig verdeeld te worden, maar nog steeds dicteert de verplaatsing in de master cilinder de totale drukopbouw.

Lang verhaal om te concluderen dat het dus geen fuck boeit ;) Enige minimale verschil zal de (lage) mate van uitzetting zijn, die wat drukverlies kan veroorzaken naarmate de lengte toeneemt. Daarom zou je kunnen zeggen dat minimale lengte totaal een goed streven is.
 
Mooi maakt mij niet uit. Je ziet er toch vrij weinig van haha.
Alleen vroeg ik me ook af hoe de kabels zouden lopen als deze 2x direkt van het cylinder gaat.
Aangezien er nu zon t- stuk tussen zit met vaste leiding naar links/rechts zeg maar.
T stuk vervalt dan, kun je gewoon eraf schroeven. 2 leidingen sluiten direct aan op je stuur op de master cilinder, de langste gaat dan naar de linker klauw (die is immers verder weg) en de kortere naar de rechter klauw. Vullen, ontluchten, rijden.
 
Oké maar wat is nu de beste keuze? 2 kabels vanaf cylinder naar remklauw of 1 vanaf cylinder met t-stuk en vanaf t stuk naar remklauw?

Dit scheelt hem meer in de prijs vandaar.

Misschien dat er blade rijders hier meer informatie over hebben?

Hoofdremcilinder naar een klauw en dan doorgelust naar de andere, of direct twee vanaf de hoofdremcilinder maakt geen donder uit qua gevoel, remvermogen, veiligheid of iets anders. Het is zoals je zegt enkel de kosten. Persoonlijk monteer ik altijd dezelfde layout als dat er origineel op zit.
 
Hoewel ik geen waarde heb van de feitelijke inhoud en verplaatsing een hypothetische uitleg
Stel:
1 slag = 10cc vloeistof in de leiding persen (10cc = drukopbouw)

1) Master cilinder met 2 directe leidingen:
Van MS 5cc in leiding 1 en 5cc in leiding 2 = gelijke druk op klauw 1 en 2

2) Master cilinder naar T stuk, naar 2 klauwen:
van MS 10cc in hoofdleiding tot T stuk, daarna 5cc per leiding

In situatie 1 gaat immers de volledige slag van de mastercilinder 2 leidingen gelijkmatig in (druk verdeelt zich automatisch naar evenwicht)
In situatie 2 gaat de volledige slag 1 leiding in, om pas later (bij T stuk) over 2 leidingen gelijkmatig verdeeld te worden, maar nog steeds dicteert de verplaatsing in de master cilinder de totale drukopbouw.

Lang verhaal om te concluderen dat het dus geen fuck boeit ;) Enige minimale verschil zal de (lage) mate van uitzetting zijn, die wat drukverlies kan veroorzaken naarmate de lengte toeneemt. Daarom zou je kunnen zeggen dat minimale lengte totaal een goed streven is.

Maar met 1 slag blijf je die 10cc verplaatsen dus onder de streep maakt het niets uit.
(Denk ik dan)
En bij staalomvlochten remleidingen heb je al bijna geen uitzetting dus dat gaan wij amateurs ook weer niet merken.

Blijft iig bij het oude... maakt geen donder uit.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik buiten de prijs een voordeel vind aan 2, is het veel lagere aantal banjo's en koperringen. Als het allemaal los moet moeten die ringen allemaal weer netjes vervangen worden enzo, hoe minder er nodig zijn hoe prettiger dus ;)
 
Simpel; 2 leidingen zijn goeiekoper dan 3 :P

Tis alleen even zoeken welke route de leidingen het beste/mooiste kunnen lopen.
Voor het ontluchten maakt het imho geen bal uit of je nou 2 of 3 leidingen hebt.

Thx. Ik ben ook een Hollander en als ik kan besparen in kosten (voor bv nieuw gesinterde rem blokken) waarom meer betalen. Als het werkt,goed en veilig is.

Qua route van de leidingen vroeg ik me dit namelijk ook af. Niet dat de kabels los hangen zeg maar. En nu vrij strak lopen ivm t-stuk natuurlijk. Maar las op internet dat je hier van die clipjes voor heb om langs de voorvork te geleiden. Weet niet in hoeverre dit "vervelend" zou zijn?
 
Veel geleiding is niet nodig, spul is niet uberflexibel. Zorg wel dat je de goed lengte bestelt. Als je de standaard lengte kan bestellen is het simpel.

Soms is die anders dan de standaardlengte door modificaties aan de motorfiets (SBK stuur of andere remklauwen). Als je zelf de lengte gaat meten, let dan op dat de veer ook nog een stukje negatieve veerweg heeft. Let daar dus op, maar alleen als je niet de standaard lengte kunt pakken. Kan dat wel dan hoef je namelijk lekker nergens over na te denken en kan het niet zo snel fout gaan. :Y
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je info!.

De hel remleidingen zouden als het goed is juist op maat zijn. Ivm type motor en bouwjaar die je moet opgeven . Geen maatwerk. Ook is dit wel mogelijk..

Nog even een kleur uitzoeken wat past bij mijn blade, en dan wordt het de lay out met 2 leidingen.
Gelijk maar een setje gesinterde remblokken erbij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan