GS500 bougie vonkt niet

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik heb een probleem met mijn GS500, de bougie van de linker cilinder vonkt (meestal) niet. Af en toe op een willekeurig moment doet ie het weer even en gaat de motor weer netjes in de toeren, maar het grootste gedeelte van de tijd is het nu gewoon een 1 cilinder.
Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:

- cilinder krijgt benzine want de bougie slaat nat (heb de carbs ook net weer schoongemaakt)

- bougies omgeruild en een nieuwe geprobeerd maar die doen het prima

- bobines omgedraaid, linker bobine aan de rechterkant werkt goed, rechts aan de linker kant niet -> bobines lijken prima in orde

- kabels doorgemeten tussen bobines en CDI, heb wat gefrot en gerommeld maar geen draadbreuk kunnen ontdekken (kabel heeft ook nagenoeg geen weerstand)

- kabels doorgemeten tussen opnemer en CDI, ook geen draadbreuk kunnen ontdekken

- bougies omgeruild en een nieuwe geprobeerd maar die doen het prima


Verder zijn de magneetjes in de opnemers nog heel. Wat me wel opviel is dat bij de een de weerstand tussen de contactpuntjes (van de kabels op de opnemer) 0,3 kOhm was en bij de ander 2,05 kOhm, al weet ik niet wat die waarden normaal zouden moeten zijn.
Hoe krijg ik hem weer aan het vonken?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een probleem met mijn GS500, de bougie van de linker cilinder vonkt (meestal) niet..............

Verder zijn de magneetjes in de opnemers nog heel. Wat me wel opviel is dat bij de een de weerstand tussen de contactpuntjes (van de kabels op de opnemer) 0,3 kOhm was en bij de ander 2,05 kOhm, al weet ik niet wat die waarden normaal zouden moeten zijn.
Hoe krijg ik hem weer aan het vonken?

Even een stapje terug.


Ik dacht dat de GS500 spoeltjes heeft die de ontsteking verzorgen. Dan moet de weerstand van de ene opnemer hetzelfde zijn als van de andere opnmer, hoewel ik dan zou verwachten dat hij een cilinder zou lopen. Als jouw GS500 nog contactpuntjes heeft, kan je als noodoplossing een fijn schuurpapiertje tussen de puntjes door halen.

Voor spoeltjes is 0,3 Kohm een reeele waarde, voor contactpuntjes zijn beide waardes veel te hoog.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik niet weet waar ik het over heb. Ik heb dit:

GStimingmarks001.jpg


De weerstanden die ik heb gemeten zijn dan eigenlijk de weerstand tussen de groenwit en zwartwit kabel, en de weerstand tussen de bruin en zwartwit kabel.
 
Je hebt dus geen contactpunten. Dit zijn je pick-up spoeltjes
Ik kan op de foto niet zien waar groen/wit blijft. maar ik neem aan op de andere soldeerpunt van de spoel
In ieder geval dienen de weerstandswaardes van beide spoelen gelijk te zijn. Staan normaal gesproken in je wph gespecificeerd. Komt vaker voor dat er ergens een sluiting in de windingen ontstaat waardoor de weerstandswaarde verandert.

grtz,

Cees
 
Meet ik dan eigenlijk wel de weerstand van de spoeltjes en niet iets in de cdi (via de kabeltjes)? Volgens mij heb ik een oneindige weerstand gemeten toen ik de stekker richting pickup heb losgehaald, maar dat weet ik niet meer zeker. Ik zou het nog een keer moeten checken.
 
Volg de zwarte verzameldraad naar de eerstvolgende stekker, trek die los en meet de spoeltjes daar door. Oneidig hoge weerstand betekent dat de spoel helemaal niets meer doorlaat (interne breuk)

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals gemeten en inderdaad is bij een van de spoeltjes de weerstand oneindig dus dat zal het probleem wel zijn. Nu op zoek naar een nieuwe 2e hands want nieuwe zijn €180 :X

-edit
vandaag een nieuwe 2de hands erin gezet en alles werkt weer.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan