Alles over Motorbanden vraag je hier [Deeltje 5]

Status
Niet open voor verdere reacties.

MRT187

MF veteraan
13 mrt 2007
26.883
9
Achtmaal
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 5

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
een band uit 2003 op een motor uit 2008? Is de achterband ook om laten leggen door de tent waar de motor gekocht is? want hier klopt iets niet :+

Nee dat is inderdaad vreemd. Motor uit 2008 heeft natuurlijk al een bandenwissel gehad dus bij de laatste voorband wissel is er een oude voorband om gekomen. Als kanttekening dat ik de datum zelf niet gelezen heb maar de eigenaar van de zaak waar we de wissel hebben gedaan. 2003 is wel erg over de datum namelijk.

Motor kan natuurlijk met die voorband ingeruild zijn bij de dealer en bij verkoop heeft de huidige eigenaar een nieuwe achterband laten zetten. Dus die zaak kan heel goed ter goeder trouw zijn geweest. Zat genoeg profiel op en band zag er niet uitgedroogd uit en welke dealer gaat dan de productie datum van de band checken op een ingeruilde motor.

Overigens gaat hij nog wel met dit verhaal naar die motorzaak.
 
Een van de eerste dingen die ik controleer bij aankoop van een motor is de banden, als die oud zijn dan mogen er gewoon nieuwe op. Zal vast niet altijd nodig zijn, maar dan 11jaar is wel een beetje gortig :z
 
tijdens wat snuffelwerk ben ik een paar keer Avon Venom tegen gekomen ..... Zelf heb ik helemaal geen ervaring met Avon, ze hebben wel de juiste maten voor m'n Goldwing.
Zijn Avon Venom banden aan te raden onder een Goldwing of toch maar gaan voor de Metzler ME-888?
Metzeler ME880 bedoel je? Geen slechte band, en erg veel verkocht. Net als de Dunlop Elite 3, de D404 etc.......
Ik heb te weinig ervaring met Avon om daar een zinnige uitspraak over te doen. In de UK en de USA zijn ze er in elk geval wel goed over te spreken......
 
Op de terugweg uit de Harz heeft een uit onze groep een lekke voorband gekregen. We hadden een noodreparatie setje maar dit was daarmee niet te repareren. Op zeker 5 plaatsen rondom de band kwamen dunne staaldraden in groepjes naar buiten. Van die draadjes die in het karkas van de band zitten. En niet wat je ziet als de band versleten is (had nog zeker 3-4 mm profiel) maar ook recht uit de band. Via de ANWB een bandenzaak aan de lijn gekregen. Die konden de band maandagochtend wisselen, maar uiteindelijk heeft de eigenaar de zaak geopend en mochten we gebruik maken van zijn apparatuur om zelf de band te wisselen. (een van ons is motormonteur) Dus toch iedereen zondagavond laat weer thuis.

[afbeelding]

Aan de binnenzijde van de kapotte band zag je allemaal van die staaldraden liggen variërend in lengte van 10 tot 40 cm met de uiteinden recht in de band naar buiten.

In een ander topic zegt HellracerDat was ook wat mijn idee, en er lag ook wel wat rubbergruis in de band maar niet veel en de binnenzijde van de band zag er niet echt beschadigd uit. Ik zou zelf verwachten dat ik dan aan de binnenzijde van de band het karkas bloot zou zien liggen. Maar er lagen alleen die losse staaldraden.

Nadat de rijder wat merkte, maar dacht dat het aan hem lag, heeft hij nog zeker 40 km gereden tot het te gek werd, dus scenario klopt wel.

Hier nog wat fotos.



[afbeelding]
Dit is een karkasbreuk. Maar of deze gekomen is door te lang met een te zachte band rondgereden te hebben, of door een andere oorzaak is zo vanaf de foto niet te zien.
 
Ik heb net de test van Budget-sportmotorbanden gelezen in "Das Motorrad".
Helaas is de slijtage niet meegenomen in de test, maar voor de rest een vrij uitgebreide test.
De beste band uit de test (Mitas Sport Force) doet het in het droog (bijna) net zo goed als de sportbanden van de grote merken, de nummer 2 (Maxxis Suprmaxx Radial) zit daar10% achter, de nummer 3 (Nankang Rodiac WF-1) daar weer 7% achter, de nummer 4 (Full Bore M-1 Street Sport daar weer 8% achter, en de nummer 5 (Shinko 009RR) daar weer 12% achter. Eigenlijk zijn dus alleen de nummers 1-3 goed tot acceptabel.
In de regen was het verschil echter dramatisch groot.
De nummer 1 (weer de Mitas) zat al 16% achter de testwinnaar bij de grote merken, en de nummer 5 (Full Bore) al 41% achter de testwinnaar.

Of de levensduur en de lagere prijs genoeg goedmaken om deze negatieve punten teniet te doen moet elke consument voor zichzelf weten. Volgens mij zou je alle bovenstaande merken behalve de Mitas beter kunnen vermijden.....
 
Bedankt voor de reacties mijn banden zijn uit 2009 dus valt mee toch? Zie nergens slijtage van de band of verouderingsscheurtjes dus zal dan wel goed zijn neem ik aan

De BT021 is inderdaad verouderde techniek, maar je moet wel behoorlijk veel van een band vragen voordat je er echt tekort aan komt.
Natuurlijk zijn moderne banden in alle opzichten (behalve de prijs) beter, maar of je daarvoor al een andere band moet aanschaffen betwijfel ik.
Check wel even de productiedatum (DOT-code). Hoe die om te zetten naar de productiedatum staat wel in de openingsposting.
 
tijdens wat snuffelwerk ben ik een paar keer Avon Venom tegen gekomen ..... Zelf heb ik helemaal geen ervaring met Avon, ze hebben wel de juiste maten voor m'n Goldwing.
Zijn Avon Venom banden aan te raden onder een Goldwing of toch maar gaan voor de Metzler ME-888?
Obv gebruikerservaringen (GL rijders) ME880.
 
Als je niet zo vaak in de regen rijdt of heel rustig aan doet, dan is zo'n setje Mitas ineens dus wel héél erg interessant :P

Ja interessant hoor, steeds het gevoel dat je je in moet houden aangezien je niet een superband hebt. Ik snap je redenering maar ik vrees dat dit niet echt opgaat, en je op deze manier (psychologisch gezien, naast de feiten) een dure koop doet. Vertrouwen kan veel waard zijn (bij mij wel iig).
 
Laatst bewerkt:
Als je het zo verwoordt..

maar er zijn ook legio's mensen heel enthousiast over de RoadAttack 2. Die mensen kunnen nu dus net zo goed een Mitas gaan kopen en €100 voor een setje in hun zak houden :Y

Vertrouwen is inderdaad moeilijk, maar als je daar niet zo vatbaar voor bent.. dan kun je nog eens buiten de gevestigde orde gaan kijken :Y

Zelf hoop ik binnen een maandje een dualsport fiets aan te schaffen en dan ga ik ook lekker rondneuzen voor goedkope 50/50 bandjes zoals van Mitas, Mefo, Kenda of Heidenau. Al heb je daar ook wel weer het 'geluk' mee dat ze binnen 6000 km weer op zijn en je weer wat anders kunt uitzoeken :P
 
Wat zegt die 10% verschil eigenlijk concreet? Ik kan mij, als ik over bandenprestaties praat, moeilijk voorstellen wat een verschil in 10% is. Het getal alleen lijkt mij erg subjectief. Is het een wereldschokkend verschil of verwaarloosbaar?
Als het gaat om bijvoorbeeld een remweg op nat wegdek kan ik me er wel wat bij voorstellen. Maar het is een totaalindruk.

Echter geschreven ervaringen over banden en hun gedrag leven bij meer dan een koud getal. Kan aan mij liggen hoor. Misschien dat jullie je wel een precieze voorstelling kunnen maken over het verschil in procenten.
 
Dit is een karkasbreuk. Maar of deze gekomen is door te lang met een te zachte band rondgereden te hebben, of door een andere oorzaak is zo vanaf de foto niet te zien.

Dus toch door te lang doorrijden met zachte band. Zoals ik al zei, zeker 40 km en behoorlijk snel. Daarna nog 12 km naar het dichtstbijzijnde tankstation met 40 km/h, en toen was hij al echt zacht. Dus toch waarschijnlijk ergens anders lek van geraakt en daarna aan gort gereden.
 
Wat zegt die 10% verschil eigenlijk concreet? Ik kan mij, als ik over bandenprestaties praat, moeilijk voorstellen wat een verschil in 10% is. Het getal alleen lijkt mij erg subjectief. Is het een wereldschokkend verschil of verwaarloosbaar?
Als het gaat om bijvoorbeeld een remweg op nat wegdek kan ik me er wel wat bij voorstellen. Maar het is een totaalindruk.

Echter geschreven ervaringen over banden en hun gedrag leven bij meer dan een koud getal. Kan aan mij liggen hoor. Misschien dat jullie je wel een precieze voorstelling kunnen maken over het verschil in procenten.
En hoeveel % van een band gebruik je, dat zal niet bij iedereen 100% zijn.
Dus als ik op 80 % van een "goede" band rij, dan kan ik dezelfde rijstijl aanhouden bij een Mitas.
Of maak ik nu ergens een denkfout ?
 
Wat zegt die 10% verschil eigenlijk concreet? Ik kan mij, als ik over bandenprestaties praat, moeilijk voorstellen wat een verschil in 10% is. Het getal alleen lijkt mij erg subjectief. Is het een wereldschokkend verschil of verwaarloosbaar?
Als het gaat om bijvoorbeeld een remweg op nat wegdek kan ik me er wel wat bij voorstellen. Maar het is een totaalindruk.

Echter geschreven ervaringen over banden en hun gedrag leven bij meer dan een koud getal. Kan aan mij liggen hoor. Misschien dat jullie je wel een precieze voorstelling kunnen maken over het verschil in procenten.

Meest simpele vergelijking: als een band 10% minder grip biedt bij regen, zal ook je remweg langer zijn bij een noodstop. Die paar meter kan misschien net het verschil maken.
Qua prijs scheelt het op de levensduur van een band een cent of wat per kilometer. Waar hebben we het dan over?
 
Meest simpele vergelijking: als een band 10% minder grip biedt bij regen, zal ook je remweg langer zijn bij een noodstop. Die paar meter kan misschien net het verschil maken.
Qua prijs scheelt het op de levensduur van een band een cent of wat per kilometer. Waar hebben we het dan over?
Aangenomen dat de bestuurder zelf in staat is voor 100% te remmen.
 
Wat zegt die 10% verschil eigenlijk concreet? Ik kan mij, als ik over bandenprestaties praat, moeilijk voorstellen wat een verschil in 10% is. Het getal alleen lijkt mij erg subjectief. Is het een wereldschokkend verschil of verwaarloosbaar?
Als het gaat om bijvoorbeeld een remweg op nat wegdek kan ik me er wel wat bij voorstellen. Maar het is een totaalindruk.

Echter geschreven ervaringen over banden en hun gedrag leven bij meer dan een koud getal. Kan aan mij liggen hoor. Misschien dat jullie je wel een precieze voorstelling kunnen maken over het verschil in procenten.

het is zo moeilijk, ze laten iemand met heel veel ervaring testen en kijken hoe ver hij durft...... en dat is zo ver weg van de realiteit.

ik wil niet zeggen dat ik heel goed kan rijden, maar zoals die man die glijdend door een snelheidscontrole ging is meer het gemiddelde soort motorrijder dan de journalist met vele circuitdagen en iedere week weer een lange test met een nieuw model.

Paar jaar terug lieten ze in een bandentest een zeer geoefende rijder ( circuitrijder/motorcoureur) banden testen en als vergelijk zijn buurman met weinig rijervaring per jaar.

Resultaat was dat de buurman niet eens het verschil tussen de supersportieve en sportieve banden kon benutten en op beide even hard reed. Dan heb je een goed beeld van wat de gemiddelde man doet.

Zou je goed willen testen dan moet je volgens mij op laboratorium nivo gaan testen en met koude cijfers komen m.b.t. gripverlies en max. bochtensnelheid of remsnelheid voor de grip verloren gaat.

Aan de hand van de lijst kan je dan bepalen wat je nu hebt en hoeveel beter of slechter je nieuwe band gaat zijn.

Maar in dat geval met je dus ook banden van vorig jaar als vergelijk hebben ( en meerdere omdat je zo aan kan tonen wat een band aan grip verliest bij een jaar in de zon, een jaar in de schuur en een jjaar in de opslag)

Maarja, dat heb je ieder jaar een telefoonboek vol met date en dat wil niemand lezen :D
 
Nou het is dan in ieder geval een stuk duidelijker nu hoe er getest wordt en waar ze die procenten vandaan halen. En dat telefoonboek met data zou ik graag zien :9~

Wat betreft de budget-banden vind ik het erg gedurfd dat ze de concurrentie durven aan te gaan met de gevestigde orde op sportief gebied :} . En het komt op een goede timing met economisch zware tijden. Misschien dat dit enige jaren geleden een kansloze onderneming zou zijn.

Ik las net dat dit de eerste radiaal motorband van mitas is. Geef ze nog een beetje tijd en het zal op hetzelfde niveau zitten van de grote merken. Echter om een rol van betekenis te kunnen spelen zal het prijsniveau zeker in het begin wel een stuk lager moeten liggen. Want voor een drietal tientjes gaan mensen niet overstappen. Ik weet niet hoe dit prijsniveau nu ligt.
 
dus eigenlijk presteert een Mitas Sportforce in het nat hetzelfde als de slechtste A-merk band? Is dat dan de Conti RoadAttack 2?

Als je niet zo vaak in de regen rijdt of heel rustig aan doet, dan is zo'n setje Mitas ineens dus wel héél erg interessant :P
Dat zou zo kunnen zijn, ware het niet dat we niets weten over de levensduur. In zijn algemeenheid heeft het de grote fabrikanten tientallen jaren gekost om te ontdekken hoe ze een sportband met veel grip ook een behoorlijke levensduur konden geven. Ik geloof niet dat de B-merken al zover zijn dat ze beiden kunnen......

Nou het is dan in ieder geval een stuk duidelijker nu hoe er getest wordt en waar ze die procenten vandaan halen. En dat telefoonboek met data zou ik graag zien :9~

Wat betreft de budget-banden vind ik het erg gedurfd dat ze de concurrentie durven aan te gaan met de gevestigde orde op sportief gebied :} . En het komt op een goede timing met economisch zware tijden. Misschien dat dit enige jaren geleden een kansloze onderneming zou zijn.

Ik las net dat dit de eerste radiaal motorband van mitas is. Geef ze nog een beetje tijd en het zal op hetzelfde niveau zitten van de grote merken. Echter om een rol van betekenis te kunnen spelen zal het prijsniveau zeker in het begin wel een stuk lager moeten liggen. Want voor een drietal tientjes gaan mensen niet overstappen. Ik weet niet hoe dit prijsniveau nu ligt.
Het prijsverschil hangt af van waar je de banden koopt. Vergelijk je Mitas-prijzen met de prijs van de A-merken zoals je bij de meeste motordealers betaald, dan is het zeker interessant. Maar ga je bij de motorbandenvakhandels kijken, dan zijn de A-merken tot wel ruim 200 Euro per set goedkoper dan bij sommige dealers. In dat geval verwacht ik een prijsverschil van maximaal 50 Euro per set. Dat zou dus ongeveer een halve cent per kilometer aan besparing opleveren.
 
Laatst bewerkt:
En hoeveel % van een band gebruik je, dat zal niet bij iedereen 100% zijn.
Dus als ik op 80 % van een "goede" band rij, dan kan ik dezelfde rijstijl aanhouden bij een Mitas.
Of maak ik nu ergens een denkfout ?
Iedereen heeft wel eens dat hij/zij een noodstop moet maken voor een andere verkeersdeelnemer. Met ABS kom je vrij gemakkelijk aan de maximale remvertraging, en deze wordt eigenlijk alleen maar bepaald door de grip van de banden op de weg (alle moderne motoren remmen goed genoeg om de wielen te kunnen laten blokkeren).
Dat het totale verschil tussen de beste B-merk sportband en de beste A-merk sportband in het droog maar 10% is wil nog niet zeggen dat dit op alle fronten is, maar dat het gemiddeld 10% is. In de regen is dat dus nog veel meer.
Goed, stel even dat de grip 10% afwijkt, dan is de maximale remvertraging dus ook 10% minder. Ik ben geen wiskundige, dus het berekenen gaat mij te ver, maar ik weet dat als jij bijvoorbeeld bij 80 km/u met een maximale remvertraging net op tijd tot stilstand kan komen om een crash te voorkomen, je kan berekenen met welke snelheid je het object wel raakt met 10% minder vertraging. Het zal mij niet verbazen als die restsnelheid op ongeveer 40 km/u ligt........
Dan is die halve cent per kilometer best duur betaald....... |(
 
Hallo,

Afgelopen donderdag ben ik met wat vrienden een stuk wezen rijden, was nog mooi weer toen we vertrokken.
Halverwege begon het een beetje te regenen, met dus een nat wegdek tot gevolg ;)

bij mij zit het vooral al tussen mn oren dat ik voorzichtig rij met een nat wegdek (met de brommer ooit eens onderuit gegleden)
maar ondanks het voorzichtige rijden merkte ik op dat mijn voorband al zeer snel begint te glijden

ik rijd zelf een triumph sprint 900 met voor en achter een bridgestone bt021, sport tour band dus

die 2 vrienden rijden een cbr 600 met pilot sports eronder en hebben nergens last van gehad

Ik heb voor de rit de bandenspanning op 2.5 voor en 2.9 achter gezet, het profiel van de banden is nog prima, zeg zo'n 60 %

Wat kunnen oorzaken zijn voor het snelle wegglijden?

het is natuurlijk een motor met een hoog zwaartepunt, maar dat hoeft geen probleem te zijn lijkt mij

dit soort ervaringen geven mij nog minder vertrouwen in de regen, terwijl je in theorie zelfs met flinke buien nog prima moet kunnen rijden (dus gewoon normaal met het verkeer mee)
 
Laatst bewerkt:
De BT021 is geen goede band in de regen, maar het is ook geen drama.
De Pilot Sports waar jouw vrienden mee rijden, dat zijn wel drama-banden (en worden daarom ook al heel lang niet meer geleverd).
Ik denk echter dat jouw vrienden geen Pilot Sports hebben, maar Pilot Powers (en die zijn wel veel beter in de regen).
Mijn advies: koop eerst eens een setje goede banden zodra deze wat meer versleten zijn. En hou tot die tijd het tempo in de regen wat lager.
 
maar ondanks het voorzichtige rijden merkte ik op dat mijn voorband al zeer snel begint te glijden
Ik heb het eerder geschreven, dus kan bekend voorkomen: ik had ook altijd het idee dat m'n banden snel gleden in de regen. Tot ik een nieuw regenpak kocht met anti-slip op het zitvlak. Het onzekere gevoel zat achteraf gezien niet in contact motor-wegdek maar in gebrek aan 'grip' tussen rijder en motor.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan