Tussen de versnellingen schakelen

Bikerbennie

Die hard MF'er
20 mrt 2007
860
7
Capelle ad IJssel
Heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kan het niet vinden dus mijn vraag:

Soms schakel ik van 4 naar 5 (of 5 naar 6) en dan geef ik het schakelpookje een te zachte trap waardoor hij wel uit de versnelling gaat, maar niet in de volgende. Hij komt dus neutraal... Omdat ik in dezelfde fractie van een seconde al de koppeling loslaat valt hij dus "tussen" de versnellingen en valt de aandrijving weg.

Het is me al een paar keer gebeurt (op verschillende motoren) dus nu grijp ik al meteen weer de koppeling en trap hem alsnog door, maar mijn vraag is of dit een schadelijke zaak is? En wat gebeurt er eigenlijk precies? Ik weet enigszins hoe het werkt met schakelvorken, maar ben niet technisch genoeg.

Toen ik nog een Yamaha reed gebeurde dit me voor het eerst en als ik toen niet vlot genoeg de koppeling weer introk viel hij met een klap weer terug in de versnelling. Dat dat niet best is kan ik me goed voorstellen.

Nu heb ik een Ducati (droge koppeling, weet niet of dat een verschil is..) en daar gebeurt het me ook een enkele keer.

Uiteraard probeer ik erop te letten dat het niet te vaak voorkomt!

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Eigenlijk bestaat neutraal ook niet je moet het zien als dat er altijd ruimte zit tussen 2 versnellingen,
versnelling 1 en 2 zit extra ruimte voor het zijnde neutraal met een sensor die herkent dat hij tussen die twee versnellingen zit,
de reden dat hij hier wel normaal in valt is omdat hier een groefje in zit waar hij makkelijk in tikt.

bij bijvoorbeeld 3 naar 4 of 5 naar 6 zit natuurlijk ook ruimte tussen de tandwielen dus het kan zijn dat door dat je net te zacht trapt hij net niet de volgende versnelling pakt.

Dit is hoe het volgensmij zit maar ben er niet helemaal zeker van, iemand die dit kan bevestigen?

Voor zover ik weet is dit niet schadelijk, maar het kan wel zo zijn dat door dit vaak te doen door slijtage hij makkelijker/vaker tussen versnellingen valt.

Edit; dit heb ik dus ook op mijn schakel :P
 
Laatst bewerkt:
Heb het ook gehad met de oerblade , heb op advies van dit forum het schakelpookje 1 tandje naar beneden gezet zodat ik iets meer kracht zet tijdens schakelen op het pookje . Ook druk ik met de voet voor ik schakel al tegen het pookje aan en druk hem zo in de versnelling .
Het is inderdaad vervelend als hij tussen versnellingen in valt, bij mij kreeg ik deze nauwelijks er nog uit zonder het Trrrrrrrrrrrrrrrt geluid, het tanden poetsen van de bak wat natuurlijk uitermate slecht is voor bv je tandwielen . maar na de pook verandering en drukkend schakelen + goede motorlaarzen eigenlijk geen problemen meer.
 
Bedankt voor de tips! Zal s kijken of het pookje wat naar beneden kan plaatsen. Ik schakel soms wat te licht, dan wil ik eigenlijk snel schakelen naar een hogere versnelling en ben ik wat te gehaast. Ik "aai" het pookje dan met dit als resultaat.

En robinjohnson95 bedankt voor de uitleg, is al duidelijker!
 
....en dan kunnen we nu verder gaan over het schakelen zonder koppeling.....

ja, als je dat op de foute manier doet krijg je ook 'false neutral' schakelingen inderdaad.

Of wou je serieus beweren dat je iemand die bij normaal gebruik van de koppeling bij het schakelen al af en toe tussen de versnellingen schakelt dan maar over moet stappen op schakelen zonder koppeling? nee toch :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan