Assembly lube/montage pasta

Lucass

Die hard MF'er
26 feb 2009
412
181
Eindhoven
Beste mensen

Wellicht staat deze vraag hier verkeerd, maar ik waag het erop.

Ik wil graag weten wat voor soort smeervet dit precies is:
Bel-Ray Assembly Lube

Het antwoord lijkt in de link te staan, ''Montage-pasta met een hoog Molybdeendisulfide gehalte''.
Hoe wordt dit vet ook wel genoemd? Is dit gewoon keramisch vet???

In de Service manual staat namelijk dat ik specifiek ''Bel-Ray Assembly lube'' moet gebruiken. Nu moeten er ongetwijfeld ook andere merken zijn met dit type vet maken. Maar hoe wordt dit vet in de volksmond genoemd?
 
Je kan dat koppelschotelvet gebruiken voor dezelfde toepassing. Maar is het scheikundig ook hetzelfde als belray? Of kan je het gewoon toevallig voor hetzelfde gebruiken?

En in hoeverre wijkt het vet wat ik nu heb (en dus ook overal voor gebruik :P ) af van dat belray assembly lube?
http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/en_3520.html?Opendocument&land=gb
Dit is ook van die donkergrijze (á-la homokineten vet) tjap.

Hier zit namelijk ook Mos2 (Molybdenum disulfide in).
Ik heb alleen het idee dat het veel dunner is dan belray vet (wellicht te dun!)
 
Laatst bewerkt:
Ze zullen inderdaad niet exact hetzelfde zijn.

Voor de splines van de BMW K100 cardan moet je ook dik vet aanbrengen (Staburags nbu 30). Dat is volgens mij vergelijkbaar met dat van Bel Ray. Bij de specs van Bel Ray zie je ook staan dat er tussen de 20 en 30% Mos2 inzit.

Ik heb toen zelf (omdat ik gierig was) bij Kroon Olie dit bestelt: MoS2 Grease EP 2 productinformatie. - Kroon-Oil

Dat is het vet dat ze op koppelschotels gebruiken, maar heeft een duidelijk lager Mos2 waarde. Het is ook minder dik dan b.v. Staburags (en ik denk ook Bel-Ray vet). Maar vaak zie je dan weer in de werkplaatshandboeken staan dat ze op plekken het montagevet mixen met olie om het dunner te maken :)
 
Ze zullen inderdaad niet exact hetzelfde zijn.

Voor de splines van de BMW K100 cardan moet je ook dik vet aanbrengen (Staburags nbu 30). Dat is volgens mij vergelijkbaar met dat van Bel Ray. Bij de specs van Bel Ray zie je ook staan dat er tussen de 20 en 30% Mos2 inzit.

Ik heb toen zelf (omdat ik gierig was) bij Kroon Olie dit bestelt: MoS2 Grease EP 2 productinformatie. - Kroon-Oil

Dat is het vet dat ze op koppelschotels gebruiken, maar heeft een duidelijk lager Mos2 waarde. Het is ook minder dik dan b.v. Staburags (en ik denk ook Bel-Ray vet). Maar vaak zie je dan weer in de werkplaatshandboeken staan dat ze op plekken het montagevet mixen met olie om het dunner te maken :)

Goede info! Bedankt :)
Inderdaad moet ik behoorlijk dik vet hebben. Het vet wat ik nu gebruik, is (naar mijn mening) te dun en loopt er door alle gaten en kieren tussenuit, wat niet de bedoeling is! Het wordt wellicht ook dunner bij hoge temperaturen.
 
Even dit topic kapen, het gaat namelijk over spul van hetzelfde merkje: die Bel Ray Waterproof grease http://www.amazon.com/Bel-Ray-Waterproof-Grease-oz-Tub/dp/B004P11J9G, is dat nu naast wiellagers ook geschikt voor de wielassen in te smeren? En hoe dik moet dat erop?

Had begrepen dat het dus multipurpose was. Anders gevraagd: voor wat is het eigenlijk niet geschikt (op ketting na)?

waarom moet een wielas gesmeerd worden?
en is de smering meer kritiek dan die van lagers?

ik denk dat alles wat je ook voor de lagers kunt gebruiken ook wel goed zal zijn voor de assen.
ik doe er simpel kogellager vet op :)
 
waarom moet een wielas gesmeerd worden?
en is de smering meer kritiek dan die van lagers?

Staat toch zo in het wphb, bij monteren van de wielen en het is me verteld door een monteur. Tweede vraag, geen idee.

ik denk dat alles wat je ook voor de lagers kunt gebruiken ook wel goed zal zijn voor de assen.
ik doe er simpel kogellager vet op :)
Fijn dat je meedenkt, maar ik heb nog liever iemand die het ff met zekerheid kan melden.
 
Laatst bewerkt:
Voor dingen die heet worden is het niet geschikt en ook niet als inlooppasta.
Bij assen een dun laagje teveel vet hoopt zich op.

Dus is het als volgt?
1) Bel Ray Waterproof kan ik gebruiken bij de assen
2) maar ik moet wel een dun laagje smeren, want dikker heeft geen zin (ophoping)?
 
Laatst bewerkt:
om een wielas te smeren is zowat alles geschikt.
dus gewoon kogellagervet voldoet prima.
het gaat erom dat de as niet vastrot.
van smering zoals in een lager, is geen sprake van, de as komt niet in contact met bewegende delen.
 
Staat toch zo in het wphb, bij monteren van de wielen en het is me verteld door een monteur. Tweede vraag, geen idee.
ik hoopte erop dat je voor jezelf even ging nadenken over het waarom
van smering zoals in een lager, is geen sprake van, de as komt niet in contact met bewegende delen.

en dat was waar je op uit had moeten komen :P

Ah juist. Dus als het spul al goed is voor de smering van een lager, dan is het voor vele dingen geschikt begrijp ik.
ja, maar niet omdat het voor een lager goed is, meer omdat veel dingen waar vet in moet niet zo heel precies zijn in het soort vet dat erin komt
 
Terug
Bovenaan Onderaan