Probleem schakelen cb400

stevenvg

Rookie
4 dec 2013
5
0
België
Hallo,
Ik bezit een cb 400 uit 1978.
Ik zit al een tijdje met het probleem dat deze niet schakelt zoals het hoort.
Als ik opschakel moet ik stevig naar boven klikken met mijn schakelpedaal, ik krijg dan ook het gevoel in mijn voet dat de schakelpedaal precies 2 keer klikt. Het lukt ook niet altijd om hem in een versnelling hoger te zetten waardoor ik nog een keer moet proberen.
In het terugschakelen moet ik na elke versnelling de koppeling laten komen om dan vervolgens naar de volgende, lagere versnelling te schakelen.
(dus als je in 4e rijdt en je moet stoppen voor het rode licht, moet ik eerst naar 3e, koppeling laten komen, naar 2e, koppeling laten komen, naar 1e,.. In 1 keer van 4e naar bv 2e gaan lukt niet goed. )
De neutraal is ook zo goed als niet te vinden, hij schiet van zijn 1e versnelling meteen naar zijn 2e, waarbij ik het neutraal lichtje een fractie van een seconde zie aangaan.
Als de motor stilstaat gaat hij zonder problemen naar neutraal, ook in de eerste 2-3 km (koude motor) heeft hij hier minder last van.
Na een lange rit van +- 50 km lijkt de koppelingshendel ook zwaarder te bedienen. Maar dit valt moeilijk te meten..

Ik heb de motorfiets gekocht met 42K km's op te teller. Ik heb geen idee van de voorgeschiedenis of hoelang hij heeft stilgestaan. Ik heb hem meteen een nazicht gegeven waarbij ook de olie werd vervangen door olie die het werkplaatshandboek voorschrijft. Ondertussen heb ik er een 300-tal km mee gereden, maar het probleem lijkt er niet beter op te worden, in tegendeel.


Ik heb al eens de zoekfunctie hier gebruikt, maar het is zo moeilijk om een topic te vinden dat over hetzelfde probleem handelt..
Ik dacht aan klevende platen? Iemand die al eens hetzelfde probleem heeft voorgehad?

mvg
Steven
 
Laatst bewerkt:
Klinkt niet goed! en denk dat je haast je blok wel uit elkaar moet halen om dit op te lossen..
Het schakelsysteem stelt niks voor, klinkt haast wel of je schakelvorken versleten zijn..

Misschien beter om dit te vragen op een CB forum, hebben ze vaak meer verstand van specifieke CB problemen.
 
Schakelstangenstelsel goed afgesteld en schoon? Als alles onder een "vreemde" hoek staat gaat het schakelen niet makkelijk.
Stel de koppelingskabel zo strak mogelijk af en kijk of het probleem er dan ook is. Zo weet je zeker dat je platen vrijkomen mits het kopplingshuis niet is ingeslagen. Als het in elke versnelling is lijkt het me sterk dat alle vorken krom zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het eens bekijken. Een los klavertje heb ik vroeger ook eens voorgehad met mijn brommer, en toen had hij ongeveer hetzelfde probleem. Goed dat je het aanhaalt! Was het glad vergeten!
 
Is het normaal dat er speling zit tussen het koppelingshuis en het tandwiel dat er aan de achterkant op gereveteerd zit? Als ik het tandwiel vasthoud, kan ik het huis een fractie verdraaien tov het tandwiel
 
Laatst bewerkt:
Is het normaal dat er radiale speling zit tussen het koppelingshuis en het tandwiel dat er aan de achterkant op gereveteerd zit?
bedoel je echt radiale speling of bedoel je dat het tandwiel iets kan draaien t.o.v. het huis?
Radiale speling duid op een defect lager (kooi er uit?)
Het hoort te kunnen draaien.
Hier zitten de transmissiedemperveren voor tussen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan