Speling achtertandwiel ducati

MaartenABAM

Die hard MF'er
29 sep 2012
677
52
Groningen
Beste Mf-ers,

Even een vraag/advies.

Ik heb gemerkt dat bij het geven van aardig wat gas mijn ketting/achterwiel flink trillen waardoor de hele motor trilt.
Nu denk ik dat dit iets te maken heeft met speling op het achtertandwiel.
Deze kan ik namelijk met de hand een beetje naar links en rechts schuiven( parralel aan de achterbrug zegmaar). Ik zal even een youtube filmpje linken en een fototje posten voor meer duidelijkheid !
Of hoort dit misschien zo.


Alvast bedankt !
:}
full

full
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk zijn de lagers met nummer 24 stuk waardoor de tandwieldrager speling heeft.
Edit: had het filmpje nog niet bekeken, de rubbers met nummer 18 zijn waarschijnlijk uitgeslagen, ik zou beiden even controleren.
 
Laatst bewerkt:
Kan niet helemaal goed zien of je nu axiale of radiale speling hebt, maar lijkt erop dat ik je schakels zie bewegen dus speling in de richting van de ketting? zo ja wss zoals Red Force zegt rubbers versleten.
 
Djeepert,

op moment bedoel je daarmee op de juiste 'strakheid' dmv momentsleutel, jazeker volgens het wphb.

Techno,

En het tandwiel beweegt ehm idd in de richting van de ketting, dus radiaal( weer wat geleerd ). Op het filmpje beweeg ik hem van links naar rechts (:


Bedankt alvast(:
 
moeilijk te zien op de film maar zag ik de remschijf nou ook bewegen? Volgens mij mag er in de asrichting geen speling zijn. Radiaal wel een beetje, maar niet veel, anders zijn de transmissierubbers aan vervanging toe. Als je het hele wie eens heen en weer wikt, voel je dan speling op de achteras?
 
En even een statiefje gebruiken...

Weet je zeker dat je geen afstandbusjes oid mist? En dat de juiste lagers zijn gebruikt? Je tandwiel is niet meer origineel, is deze misschien dunner? 'Gewoon' onderdeeltje voor onderdeeltje checken zoals op de tekening staat, kom je er vanzelf achter. Meten is weten.
 
Zal de youtube tips meenemen:)

Bedankt voorde tips, ik zal morgen eens even alles bijlangs. Ik denk dat het de 6 rubberen busjes zijn (nummer 18) dus gewoon versleten zijn na 18 jaar.
De dunheid van het tandwiel niet aan gedacht, zal morgen even kijken dus:)

Bedankt
 
In die rubberen busjes zitten metalen busjes
Die verlies je wel eens , zou kunnen dat die weg zijn ( heb ook wel eens een wiel gehad waar dat was gebeurt)
Dat vervangen van die rubberen dingen is een kut werk dat wil je niet weten
 
En even een statiefje gebruiken...

Weet je zeker dat je geen afstandbusjes oid mist? En dat de juiste lagers zijn gebruikt? Je tandwiel is niet meer origineel, is deze misschien dunner? 'Gewoon' onderdeeltje voor onderdeeltje checken zoals op de tekening staat, kom je er vanzelf achter. Meten is weten.


Wat zou dat uitmaken voor de speling dan ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan