Hete dynamo ZZR600

Jeroen73

Rookie
30 apr 2014
12
0
Utrecht
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een Kawa ZZR600 uit 1992. Wat een fijne motor, zeg! Alleen wel direct issues met het laden van de accu. Bleek de stator (spoel dynamo) kapot te zijn en daarmee ook de spanningswisselaar. In de junction box (zitten ook de zekeringen in), hoor je geknetter bij het starten, dus een nieuwe is besteld. Die box regelt de aansturing van alle onboard elektronica.

Oké, de stator is dus vervangen, maar gisteren viel me op dat de dynamo snikheet wordt. Na een klein half uurtje rijden in de stad en ongeveer 10 minuten afkoelen van de motor, hoes er omheen, merkte ik het. Ik kon mijn hand er maar kort tegenaan houden, zo heet was hij.

Vandaag even bij de motorzaak langsgereden die de spoel vervangen heeft. Echt een fijne zaak, maar toch vind ik het wel bijzonder. Daar kreeg ik te horen dat het normaal is dat de dynamo zo heet wordt. Het zou juist goed zijn dat een motor lekker heet wordt en de spoel doet daar aan mee. Gevolg is wel dat die dingen niet de hele levensduur van de motor meegaan, maar er zou nog geen motor zijn waarin de spoel maximaal gekoeld kan worden.

Zijn hier mensen met deze ervaring? Misschien iemand met een ZZR bij wie de dynamo inderdaad ook erg heet wordt? Ervaringen zouden mij gerust kunnen stellen ;).

Ik ben ook wel benieuwd wat er gebeurt met een nieuwe junction box.


Bedankt alvast voor de (hopelijk geruststellende) reacties!
 
Laatst bewerkt:
De stator zit in het blok en wordt dus net zo heet als de motor. Of nog iets heter, want de stator wordt gekoeld door de olie. Dit is normaal en geen probleem. Bij vele motoren werkt dit zo, maar er zijn ook wel motoren met een geregelde dynamo, eventueel ook buiten het blok. Die worden niet zo heet omdat het vermogen van de dynamo dan aangepast wordt aan de vermogensbehoefte. Dit is eigenlijk een beter systeem, maar ook complexer en duurder.

Geen reden om je zorgen te maken over de dynamo dus.
 
Laatst bewerkt:
Hé Tuxracer, bedankt voor je reactie! Fijn om te lezen. Dat ding was al doorgebrand, dus ik werd een beetje bang dat het gevolg was bestreden en niet de oorzaak. Maar helder, al ligt deze dynamo aan de buitenkant van het blok, hij maakt er natuurlijk wel deel van uit. En mag dus erg heet worden, weet ik nu. Pfff... 😄 En dit oudere beestje is niet vernuftig genoeg voor een geregelde dynamo 😜.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan