Fireblade versnellingsbak revisie

nukem

Die hard MF'er
2 jan 2009
714
0
Brummen
Techneuten, mijn versnellingsbak van mijn sc44 is aan een revisie toe gezien hij regelmatig abrupt uit zijn versnelling schiet. E.e.a. gaat gepaard met een hoop gekraak..
Mijn vraag is of de versnellingsbak via de onderkant (via de carterpan) zoals bij de sc33 uitgebouwd kan worden. Bij de sc33 kan het wel maar kan dit ook bij de sc44?
Verder, heeft iemand nog tips voordat ik aan deze klus begin?
 
Bak ligt uit elkaar.. 1 van de vorken is sowieso gaar, de andere 2 moet ik nog nameten.
Mijn vraag is hoe ik de toestand van de tandwielen kan controleren. Van het wph word ik niet echt wijs, en optisch zie ik eigenlijk bijna geen beschadigingen. weet iemand of je de tandwielen kan meten?
 
De schakelvork schuift het tandwiel opzij zodat de nokken in de nokken van het tandwiel er naast vallen
Op die nokken zijn waarschijnlijk rondekanten gesleten en die zorgen er dan mede voor dat de schakelvork last krijgt van slijtage
Ook de schakelwals kan slijtage sporen vertonen

Ik kan me niet voorstellen dat er in het wphb geschreven door H*nda niet staat wat de maximale toegestane slijtage is
 
Laatst bewerkt:
De schakelvork schuift het tandwiel opzij zodat de nokken in de nokken van het tandwiel er naast vallen
Op die nokken zijn waarschijnlijk rondekanten gesleten en die zorgen er dan mede voor dat de schakelvork last krijgt van slijtage
Ook de schakelwals kan slijtage sporen vertonen

Ik kan me niet voorstellen dat er in het wphb geschreven door H*nda niet staat wat de maximale toegestane slijtage is
Het staat er wel in, maar ik word er niet echt wijs uit. Mijn engels is nou ook weer niet je van het :$ :$
 
Is het niet handiger voor jou om ipv zo'n 5-600 euro uit te geven aan nieuwe onderdelen om een kompleet goed blok te kopen?
Dat is de vraag. Dit blok is goed m.u.v. ik denk 2 tandwielen en 1 of 2 vorken. Met een beetje mazzel heb ik dit blok voor 350 euro weer klaar. Daarbij komt dat de 929 blokken niet echt aan de boom groeien. Althans, ik zie ze niet zo veel ergens op het schap liggen en als ze er al liggen zijn ze duur. Ik ben er nog geen 1 tegengekomen onder de 850 euro..
 
Onderdelen zijn besteld, met een beetje geluk heb ik ze deze week nog binnen en kan de montage beginnen.
Kan iemand mij vertellen wanneer je vloeibare pakking en wanneer je papieren pakking gebruikt? En alsje vloeibare pakking gebruikt, welke is dan de juiste..??
 
Vloeibare pakking gewoon voorgeschreven zooi gebruiken als je geen kunde hebt van de 1000 verschillende soorten vloeibare pakking. Als het later weer los moet omdat de gebruikte zooi niet van voldoende kwaliteit is wordt je ook niet vrolijk.

Bij een horizontaal gedeeld carter zit er 9 van de 10 keer vloeibare pakking tussen onder en bovencarter, maar dat hoeft natuurlijk niet. Zie het handboek, daar staat ook vaak een schema in waar je wel, en waar je geen vloeibare pakking moet smeren. Hier is ook over nagedacht dus hou je hier ook aan.

Als laatste kun je met de onderste carterhelft los nu ook goed de krukaslagerschalen bekijken. Als deze er nog als nieuw uitzien lekker laten zitten, als er loopsporen (krassen e.d.) opzitten vervangen en de big-ends ook controleren en eventueel vervangen.
Ik weet niet of Honda rekbouten gebruikt bij de big-ends, als dit zo is staat er in het handboek dat je ze moet vervangen, doe dit dan ook.
 
Op de carterhelften moet vloeibare pakking, in het WPHB staat een tekeningetje waar aangegeven staat op welke pasvlakken dit gesmeerd moet worden.

Verder dacht ik dat het koppelingsdeksel ook gemonteerd diende te worden met vloeibare pakking, het dynamodeksel heeft wel een papieren pakking...
 
Ik lees regelmatig dat het handboek van Haynes wel aan te raden is om aan te schaffen alvorens zelf een rivisie uit te voeren. Nu heb ik een service manual staan van 488 pagina's, hfdst1 general info, stopt bij hfdst22 troublehooting, maar nergens vermelding van Haynes oid.

Kan ik hiermee de revisie volledig uitvoeren?
Weet er iemand of dat de wphb van Haynes is?

Thanks!
 
Ik lees regelmatig dat het handboek van Haynes wel aan te raden is om aan te schaffen alvorens zelf een rivisie uit te voeren. Nu heb ik een service manual staan van 488 pagina's, hfdst1 general info, stopt bij hfdst22 troublehooting, maar nergens vermelding van Haynes oid.

Kan ik hiermee de revisie volledig uitvoeren?
Weet er iemand of dat de wphb van Haynes is?

Thanks!

Het handboek wat op internet her en der te vinden is, is volgens mij niet die van haynes.


Wat precies ga je reviseren??
 
Ik denk ook dat dit het WPHB van Honda gewoon is.
Heb me maar de Haynes besteld. Als ik dan toch 800€ garage-uren uitbespaar kan ik wel 30€ extra uitgeven aan een deftig handboek.

Ik wil versnellingsbak reviseren, waarschijnlijk 2e versnelling en schakelvorken vervangen. Dus wel handig lijkt me :)
 
De laatste link had ik al gedownload, maar voor de zekerheid de Haynes besteld en ondertussen al geleverd. Al een paar foutjes daar in gevonden maar ik trek mijn plan wel.

Weet er iemand een deftige site om stukken te bestellen? (schakelvorken, tandwielen...)

Thanks!
 
Is het nodig om de distributieketting losser te zetten of mag die op spanning blijven?
De verwijzigingen in Haynes en WPHB beschrijven het geheel, en in de kantlijn staat er dat je bepaalde stukken niet moet uivoeren voor enkel de transmissie te demonteren.

Volgens mij lijkt het niet nodig (enkel 1 bout van kettinggeleider wél), maar wil het niet zomaar negeren ook niet. Kan iemand bevestigen?
 
Ondertussen de bak gesplit, de gele geleider losgedraaid en verschoven zonder probleem. De spanning op de ketting blijft hetzelfde zonder problemen. Eerst nagevraagd bij mijn Honda garage natuurlijk.

2e en 6e versnelling ga ik vernieuwen, alsook de bijhorende schakelvork. De nokken staan beetje rond, maar genoeg om er uit te schieten. Schakelvork ook buiten specs.

Gezien dat mijn wals ook een neepje heeft, minder dan op onderstaande foto:

59207d1397443294-954-shift-drum-fork-replacement-10176068_10203597220002036_7078281082312359016_n-1-.jpg


Dit zit juist tussen 1e en 2e versnelling. Maar nog nooit slecht geschakeld tussen 1 en 2, enkel uit 2de schieten.
Is dit een risico om zo te laten en kijken of mijn probleem van de baan is?
Kost over de 300€, wat meer dan het dubbele van de revisieschatting, maar ja...
 
Oeps, zie nu pas dat de foto niet afgebeeld wordt. Ondertussen ligt de nieuwe wals al klaar, en zitten de 2e en 6e al op de uitgaande as.

Morgen steek ik het blok terug samen.

Bij het demonteren vond ik dat de ketting van de oliepomp behoorlijk los hing. Bij't afhalen van de stukken zei men dealer na het bekijken van deze video, dat dit normaal is. Moet zo los om erop en eraf te krijgen. Maar ik ben er niet door gerust gesteld. Wat denken jullie?

https://youtu.be/fkjvqgADGOU
 
Terug
Bovenaan Onderaan