Fireblade versnellingsbak revisie

nukem

Die hard MF'er
2 jan 2009
714
0
Brummen
Techneuten, mijn versnellingsbak van mijn sc44 is aan een revisie toe gezien hij regelmatig abrupt uit zijn versnelling schiet. E.e.a. gaat gepaard met een hoop gekraak..
Mijn vraag is of de versnellingsbak via de onderkant (via de carterpan) zoals bij de sc33 uitgebouwd kan worden. Bij de sc33 kan het wel maar kan dit ook bij de sc44?
Verder, heeft iemand nog tips voordat ik aan deze klus begin?
 
krukas kan gewoon blijven zitten.
de cilinders zijn 1 geheel met het bovenste carter.
in het kort, blok op de kop leggen, koppeling eraf, en wat er nog meer aan deksels aan zit en je kunt de onderste carterhelft eraf halen.
 
Dit klusje heb ik afgelopen winter bij mijn SC44 ook gedaan, Onderste carterhelft moet inderdaad los en dan kan je de bak eruit halen.

(de schakelwals en vorken kan je er trouwens wel uithalen zonder de onderste carterhelft los te moeten maken, dan is demonteren van de carterpan voldoende)
 
Opzouten oma!
Inmiddels ben ik ermee begonnen maar loop tegen een probleem aan.
Ik krijg met geen mogelijkheid de moer van de korf los waar de koppelingsplaten inzitten. Iemand een tip voor mij? Het blok is er al uit, dus in de versnelling zetten gaat niet op..
Thnx..
 
Luchtsleutel werkt perfect, anders de speciale koppelings tool (clutch removal tool op ebay)
Ben bang dat het deze moet gaan worden.. shit, betekent een paar dagen niet sleutelen...
Net nog even geprobeerd met het blok in de versnelling en een ringsleutel op de bout van het voortandwiel te zetten. Bout is gewoon bijna afgebroken zo vast zit die moer van de koppeling. Niet normaal meer..
 
Voor het geval je zelf iets gaat verzinnen:

Maak GEEN metalen strip welke je op bijvoorbeeld 2 van de 5 bevestigingspunten die uitsteken vastzet want dan weet je vrijwel zeker dat deze af gaan breken ;)
 
Om de korf te blokkeren heb ik er een lange spanband heel veel slagen om gedraaid en het uiteinde aan een voetsteun geknoopt. Daarna de moer losgedraaid met een luchtsleutel. Geen gedoe, ging gewoon in één keer goed.
 
Om de korf te blokkeren heb ik er een lange spanband heel veel slagen om gedraaid en het uiteinde aan een voetsteun geknoopt. Daarna de moer losgedraaid met een luchtsleutel. Geen gedoe, ging gewoon in één keer goed.
Blok is niet meer ingebouwd, deze ligt al op de werkbank. Ik wacht ff op het juiste gereedschap en dan pak ik de klus weer op..
 
Hallo.

5 euro cent munt tussen het krukastandwiel en tandwiel van de koppelingshuis en dan los rammelen met de luchtsleutel ( of als je die niet hebt een goede ringsleutel of dop ) werkt bij mij nog altijd perfect!!!

Groeten en succes ermee
 
Hallo.

5 euro cent munt tussen het krukastandwiel en tandwiel van de koppelingshuis en dan los rammelen met de luchtsleutel ( of als je die niet hebt een goede ringsleutel of dop ) werkt bij mij nog altijd perfect!!!

Groeten en succes ermee
Dan kan je beter een oude stuiver nemen, die zijn van koper.
1, 2 en 5 eurocent
is staal dat verkoperd is.
je zet wel erg veel kracht op de assen op deze manier.
Je drukt ze met geweld van elkaar af.
 
Ik denk dat een koperen of loden plaatje tussen de tandwielen stoppen niet zo heel erg veel zin heeft als je de moer die op de binnenkorf zit wil los draaien

Ik hou met een doek de binnenkorf met de hand tegen en rammel de moer los met een luchtsleutel
Je kan ook een tegenhoud tooltje maken van 1 van de stalen tussenplaten
(in het wphb staat vast een fototje van het tooltje)
 
kan makkelijk met de hand vastgehouden worden.
luchtsleutel en dop 30 zou genoeg moeten zijn om de koppeling los te krijgen. (en in de versnelling zetten)
Wel nieuwe koppelingsmoer kopen, want die moet je met een inkeping borgen bij monteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan