Fireblade die alleen verticaal wil rijden, of anders 46km/h

Dragspert

Rookie
23 mei 2014
8
0
Papendrecht
Goedenavond,

Ik heb een beetje een raar probleem met mijn Fireblade waar ik niet echt iets van begrijp.
Ik kan er niks over terug vinden op internet dat iemand anders deze problemen ook heeft, en ook hier op de site niet.

Wanneer ik het contact aanzet klinkt de brandstof/opvoerpomp heel zwaar, en lijkt moeilijk te draaien. De motor loopt dan uiteraard niet lekker, en gas geven staat gelijk aan uitvallen.

Maar... Toen ik de benzinetank los nam om eens wat corrigerende tikjes tegen de pomp te geven leek deze het weer te doen.
Nadat ik alles weer gemonteerd had kreeg ik weer hetzelfde probleem.

Dat was het punt dat ik er achter kwam dat mijn Blade de enige op de wereld is die alleen verticaal goed kan rijden. Dat zou voor de wheelietrekkers hier geen probleem zijn, maar voor mij wel. Want hij doet het dus alleen goed als ik de benzinetank verticaal, of in ieder geval iets omhoog houd.

- Een draadbreuk kan het niet zijn toch? Want dan zal de pomp helemaal niks doen lijkt me. En hij lijkt het nu maar half te doen.
-De tank trekt ook niet vacuüm.
-Accupolen zitten vast.
-Massa lijkt ook goed vast te zitten.
-Slangen zitten ook gewoon goed.

De motor heeft 96.000 (jawel) km gereden, en heeft nooit een onderhoudsbeurt gemist, nooit mee gejakkert, en nooit een aanrijding o.i.d gehad. Misschien dat gewoon de pomp overleden is, en dit niet op internet staat omdat er niemand zoveel km's op z'n Blade heeft? Maar ook dan zou ik het raar vinden dat 'ie het dan wel verticaal doet.

Alle inbreng is welkom, en alvast bedankt! *O*

mvg,

Bob van Klaveren

:Edit: Het betreft overigens een Fireblade 929 SC44 van 2002. Het type met injectie dus.
 
Laatst bewerkt:
zou zelf ff de motor starten met de benzine pomp los gekoppeld van de carbs, spuit het eruit dan is je pomp nog goed, zo niet ff kijken op mf, mp, of een sloop voor een ander pompje.
natuurlijk wel veiligheid boven alles, dus niet rokend en slang in een fles hangen of zo.
 
zou zelf ff de motor starten met de benzine pomp los gekoppeld van de carbs, spuit het eruit dan is je pomp nog goed, zo niet ff kijken op mf, mp, of een sloop voor een ander pompje.
natuurlijk wel veiligheid boven alles, dus niet rokend en slang in een fles hangen of zo.

De pomp doet het wel, alleen als ik 'm verticaal houd.
Morgen maar even een multimeter op m'n werk pakken en weerstand meten onder verschillende hoeken.
 
Mss is lagertje vd pomp kapot.
Als je hem dan in andere stand houdt leunt hij dan minder op dat versleten lagertje.

Uitbouwen en ff op de bank uitproberen zou ik zeggen..
 
koolborstel van de pomp kapot?

draadbreuk..?

Ik zou kijken wat een nieuwe of goede 2e hands kost..

Eventueel even kijken of je op een sloop kunt regelen dat je hem mag uittesten?
 
Mss is lagertje vd pomp kapot.
Als je hem dan in andere stand houdt leunt hij dan minder op dat versleten lagertje.

Uitbouwen en ff op de bank uitproberen zou ik zeggen..


Nadat we alle bedrading onder elke denkbare hoek hebben doorgemeten en niks hebben gevonden leek dit ons ook een plausibel verhaal. En dit zullen we ook maar gaan testen.

Ook kwam m'n maat op een ander idee; namenlijk een verstopt voorfilter voor de pomp. Niet alleen omdat de tank letterlijk minimaal 480 keer open is geweest om te tanken, maar ook omdat de rubberen leidingen om de pomp heen wel eens niet tegen de 5% ethanol kunnen die sinds 2011 verplicht in álle brandstoffen moet zitten. Wat dus het vergaan van het rubber kan versnellen. Morgen maar eens verder kijken, en nu even op het terras(thuis -O- )ipv op de motor genieten van dit weer.
In ieder geval weer bedankt voor alle inbreng!
 
Mensen, goedenavond.

Sorry voor de late reactie, maar we hebben alles doorlopen wat mogelijk kon zijn.
De brandstofpomp gedemonteerd, lager geluiden getest, voorfilters gecontroleerd en compleet gereinigd. Overdreven veel vuil zat er niet in, maar het had mogelijk kunnen zijn. Nadat ik alles weer gemonteerd had werkte alles weer naar behoren. Dus ik dacht het probleem opgelost te hebben zonder te weten wat het was, en wat ik nou eigenlijk gedaan had. Dus ome Bob reed weer vrolijk zijn rondje, even nog verse benzine erin en afgelopen vrijdag lekker op bezoek gegaan bij een vriend van me in Breda (ca 60km gereden heen en terug) Afgelopen zaterdag wilde ik samen met mijn broer en vader nog even naar Arie Molenaar motoren om mijn broer zijn motor op te halen. Dit is een lekker flink stukje toeren dus ik keek er naar uit.
Maar uiteraard wilde de Blade weer niet starten met exact hetzeflde probleem.
Dit keer was ik een beetje nijdig aan het worden dus maakte ik de tank alleen los aan de stuurkant, en niet aan de kant van het zadel, en had tevens het zadel niet gedemonteerd.
Ik raakte met het randje van de tank net een puntje van het frame waarbij ik ineens een hoop vonken zag.
Nu wist ik het zeker. Dit MOET een massa probleem zijn. Hoewel dit vreemd is omdat we alles hebben doorgemeten, en ook overal keurig 0 in de metingen kregen.
even improviseren met een stroomdraadje tussen de tank en het frame in en tegelijkertijd het contact aanzetten bleek de storing duidelijk.
Ik heb nu een apart massadraadje aangelegd tussen de bout van de tank aan de zadelkant en een bout van het subframe vrijwel direct daaronder en hiermee is de storing nu alweer 300km verdwenen.

Dus waarschijnlijk heeft de tank elke keer bij het verticaal houden het frame geraakt waardoor 'ie gewoon massa kreeg op de pomp. alleen dan zonder vonken zodat we dat niet doorhadden. Het was dus gewoon simpel op te lossen!

Ik dank jullie allemaal nogmaals voor het meedenken!
 
Goed dat het opgelost is. Als ie werkelijk alleen verticaal en enkel 46 km/h zou blijven rijden, dan had je zeer waarschijnlijk een oude fiets van ene V. Rossi in je bezit, ook niet verkeerd!
 
Laatst bewerkt:
Mensen, goedenavond.

Sorry voor de late reactie, maar we hebben alles doorlopen wat mogelijk kon zijn.
De brandstofpomp gedemonteerd, lager geluiden getest, voorfilters gecontroleerd en compleet gereinigd. Overdreven veel vuil zat er niet in, maar het had mogelijk kunnen zijn. Nadat ik alles weer gemonteerd had werkte alles weer naar behoren. Dus ik dacht het probleem opgelost te hebben zonder te weten wat het was, en wat ik nou eigenlijk gedaan had. Dus ome Bob reed weer vrolijk zijn rondje, even nog verse benzine erin en afgelopen vrijdag lekker op bezoek gegaan bij een vriend van me in Breda (ca 60km gereden heen en terug) Afgelopen zaterdag wilde ik samen met mijn broer en vader nog even naar Arie Molenaar motoren om mijn broer zijn motor op te halen. Dit is een lekker flink stukje toeren dus ik keek er naar uit.
Maar uiteraard wilde de Blade weer niet starten met exact hetzeflde probleem.
Dit keer was ik een beetje nijdig aan het worden dus maakte ik de tank alleen los aan de stuurkant, en niet aan de kant van het zadel, en had tevens het zadel niet gedemonteerd.
Ik raakte met het randje van de tank net een puntje van het frame waarbij ik ineens een hoop vonken zag.
Nu wist ik het zeker. Dit MOET een massa probleem zijn. Hoewel dit vreemd is omdat we alles hebben doorgemeten, en ook overal keurig 0 in de metingen kregen.
even improviseren met een stroomdraadje tussen de tank en het frame in en tegelijkertijd het contact aanzetten bleek de storing duidelijk.
Ik heb nu een apart massadraadje aangelegd tussen de bout van de tank aan de zadelkant en een bout van het subframe vrijwel direct daaronder en hiermee is de storing nu alweer 300km verdwenen.

Dus waarschijnlijk heeft de tank elke keer bij het verticaal houden het frame geraakt waardoor 'ie gewoon massa kreeg op de pomp. alleen dan zonder vonken zodat we dat niet doorhadden. Het was dus gewoon simpel op te lossen!

Ik dank jullie allemaal nogmaals voor het meedenken!
Je hebt het probleem niet hersteld. De pomp heeft een eigen massa en dat hoort niet de tank te zijn!!!
 
$%28KGrHqIOKo0FGsK6vnRRBR0gstiWD!~~60_57.JPG


groene draad
 
De massa van de tank hebben we doorgemeten, en die zou gewoon goed zijn. Maar blijkbaar toch niet goed genoeg waardoor de pomp langzamer ging draaien. Het zou een halve draadbreuk kunnen zijn zoals al vrij snel werd genoemd. Maar de massa zit nu ver bij openingen en leidingen vandaan dus dat zou in principe toch geen gevaar op kunnen leveren voor brand/explosies? Want ook als ik ga tanken en er zou een open vonk wegspringen (wat eigenlijk niet kan omdat ik de nieuwe massadraad geisoleerd heb) is er nog geen gevaar lijkt me omdat de nieuwe draad onder het zadel zit. Of zie ik dat verkeerd?
 
De massa van de tank hebben we doorgemeten, en die zou gewoon goed zijn. Maar blijkbaar toch niet goed genoeg waardoor de pomp langzamer ging draaien. Het zou een halve draadbreuk kunnen zijn zoals al vrij snel werd genoemd. Maar de massa zit nu ver bij openingen en leidingen vandaan dus dat zou in principe toch geen gevaar op kunnen leveren voor brand/explosies? Want ook als ik ga tanken en er zou een open vonk wegspringen (wat eigenlijk niet kan omdat ik de nieuwe massadraad geisoleerd heb) is er nog geen gevaar lijkt me omdat de nieuwe draad onder het zadel zit. Of zie ik dat verkeerd?

Als je maar zorgt dat de pomp ook een goede massa heeft. De pomp zit in de tank met een rubber ertussen en loctite op de boutjes. Dat geeft nooit een echt goede verbinding en slechte verbindingen worden warm.

Liever zou ik zien dat je de groene draad van de pomp goed aanpakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan